A vasúti köveken szétkenődött emberi vérrel muszáj közegészségügyi szempontból kezdeni valamit. A hazai gyakorlat szerint általában a tűzoltók nem éppen irigylésre méltó kötelessége a meszes fertőtlenítés, miután a mentőkkel közösen kiszedegették a bazaltágyazatból az áldozat földi maradványait. A kisebb-nagyobb mészfoltok még legalább fél évig jelölik a tragédia helyét, míg az időjárás végleg el nem tünteti őket onnan. Csak a Székesfehérvár–Budapest vonalon tizenegy ilyen mészfoltos szakaszt számlált össze nemrégiben Rizsavi Tamás mozdonyvezető. Neki olyan érzése van, mintha idén megnőtt volna a gázolások száma. Mindez azonban csak szubjektív benyomás. Ráadásul azt sem lehet pontosan tudni, mennyi közülük a baleset, mennyi az öngyilkosság, mert a MÁV csak a gázolások számát tartja nyilván – ami Magyarországon tavaly 143 volt. „A személygázolásoknál az öngyilkosság megállapítása a rendőrség hatáskörébe tartozik” – tájékoztat a MÁV szóvivője, Biber Anett, aki hozzáteszi, hogy „az egészségügyi veszélyhelyzet kihirdetése óta a statisztikai adatok alapján nem lehet emelkedést kimutatni, hiszen közel hasonló a személygázolások száma. 2020 augusztusáig összesen 88 személyt gázolt el vonat, ebből 74 baleset halállal végződött, 14 személyi sérüléssel járt, a tavalyi ugyanezen időszak 92 esetéhez képest.”
Akár nőtt, akár nem, Magyarországon kétségbeejtően magas az öngyilkosságok száma. Erre már Zerkowitz Dávid, a vasúttársaság munkavállalóit ellátó Vasútegészségügyi N. K. Kft. pszichológusa hívja fel a figyelmet hozzátéve, hogy a magas esetszám ellenére az öngyilkossági módszerek között a vonat elé ugrás nem kiemelkedően magas. Ennek ellenére a mozdonyvezetők első számú félelme a gázolás, akár balesetről, akár öngyilkosságról van szó. Nem véletlen, hogy az ilyen eseményt elszenvedők többsége él a vállalat által felkínált táppénz, illetve pszichológusi segítségadás lehetőségével.
– Az érintett mozdonyvezetők a visszatérő emlékképek miatt szorongásos tüneteket mutatnak, különösen, ha felkavaró látványban volt részük. Az úgynevezett emlékbetörések nem csak rémálom formájában jelentkeznek, de olykor nappal is rájuk törnek. Sokan egy ideig nem is szeretnének mozdonyra ülni. A fiatalok nehezebben viselik, de egy idősebb kolléga stressztűrő képességét is próbára teszi, ha már a sokadik esetet kell átélnie. Legjobban a gyerekbalesetek viselik meg őket.