Ez egész Németországnak hihetetlen szégyen – jelentette ki még korábban az egyik kivitelező vállalat vezetője. Német földön szinte nem volt olyan humorista, aki ne köszörülte volna nyelvét az állandó késéseken. Még az amerikai elektromos autókat gyártó cég, a Tesla első embere, Elon Musk is megengedett egy poént magának, akit a berlini reptér mellett épülő üzeméről kérdeztek, hogy mikorra fog állni a negyvenezer dolgozót foglalkoztató gyár: „Gyorsabban elkészül, mint a repülőtér” – ez volt piciny fricskát tartalmazó válasza. Az évek során a szellemreptéren olyan állások voltak, amelyek hallatán a németek a hasukat fogták. Egy üres vonatnak minden egyes nap be kellett futnia a repülőtér állomására, hogy „légörvényt keltsen”. Egy sokak által vágyott munkakörben évekig naponta meg kellett nyitni minden csapot a rozsdásodás megakadályozása érdekében a reptérhez tartozó hotelek vizes helyiségeiben.
Az 1990-es német újraegyesítést követően azonnal felmerült egy új berlini reptér igénye. A nagyszabású építmény jelezné az újraegyesült Németország teljesítményét. Ezzel kiváltanák a volt nyugatnémet oldali (Tegel és Tempelhof) és keleti (Schönefeld) repülőtereket. Az 1996-ban megkezdett tervezésre megvolt a létesítmény neve is: Willy Brandt Nemzetközi Repülőtér, Berlin-Brandenburg, azaz rövidítve BER. Brandt 1969-től 1974-ig volt a Német Szövetségi Köztársaság kancellárja, hivatali ideje alatt sokat tett a két Németország közeledéséért, 1992-ben halt meg. Bizonnyal forog a sírjában, hogy ennyi időt vett el a nevét viselő reptér megvalósítása. A kezdetekben úgy vélték, hogy a szupermodern létesítmény 2008-ban már fogadhat utasokat. Az építési munkálatok – kicsit késve – 2006-ban kezdődtek el, de még ekkor is nagy volt a valószínűsége, hogy 2011-ben átadják. Aztán megváltozott az Európai Unió repülésbiztonsági szabályzata, amelynek meg kell felelniük az új építésű repülőtereknek, így egy évvel későbbre tolták az átadási ceremóniát. Hetekkel a 2012-es ünnepségek előtt, amikor már Angela Merkel kancellár ruhája is ki volt vasalva, amelyet az átadón viselt volna tízezer meghívott vendég előtt, derült égből villámcsapásként hatott a bejelentés: nem működik a reptér tűzjelzője, és a füstöt elvezető rendszer is hibás.