A tradicionális plakátművészet doyen-je, Árendás József grafikustervező egy helyen így fogalmazza meg plakátművészetének alaptételét: „A plakát »epigramma«, olyan műfaj, ami nem szószátyárkodva, hanem tőmondatokban beszél.” Ez azonban feltétlenül kiegészítésre szorul, mert Árendás munkáiról nemcsak a tömörség, hanem a találó, mégsem bántó humor, valamint a mindössze néhány lágyan hajlított vonallal is egyértelmű erotikus utalások jönnek szembe az életművét bemutató kötetben.
Az idén hetvenöt éves érdemes művész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, nyugalmazott egyetemi tanár életpályája elérkezett a nagy összefoglalások időszakába. Májustól július közepéig volt látható a Vigadó Galériában pályatársával és barátjával, Bakos Istvánnal közös életmű-kiállítása (A75 + B80). Ebből az alkalomból adta ki mindkettőjük monográfiáját a Magyar Művészeti Akadémia Kiadó. Az „Ár & Ás”-ról szóló kötet olyan, amilyennek egy grafikus munkásságát bemutató albumnak lennie kell. Ami a tartalmat illeti, szakmai publikációk kíséretében végigkalauzol pályaívén az 1968-ban, még iparművészeti főiskolásként született rajzától az 1976-ban elkészült első moziplakátján, majd színházi plakátjain át egészen napjaink független szellemiségű grafikáiig, például a nagy októberi szocialista forradalom századik évfordulójára készített, szarkazmussal átitatott történelmi reflexiójáig.
A felvidéki Ímelyen született művész családja 1947-ben a „bűnös etnikum” tagjaként, kalandos körülmények között menekült át Beneš birodalmából Soltvadkertre, majd Dunaalmásra. Érettségi után hiába felvételizett többször is a Képzőművészeti Főiskolára az Országos Amatőr Képzőművészeti Kiállítás grafikai díjával a zsebében, „helyhiány miatt” sorozatosan eltanácsolták. Akik megtapasztalták a kádári szocializmust, tudják, hogy ez a sablonszöveg mit jelent: megfeleltél, de politikailag nem tartjuk kívánatosnak, hogy azt tanulj és azzá legyél, amivé szeretnél.
Szívós kitartásának köszönhetően aztán ha a „képzőre” nem is, az „iparra”, a Haiman György nyomdász vezette typo-grafikai szakra bejutott 1967-ben. Mesterei Finta József és Gerzson Pál voltak. A hetvenes-nyolcvanas években moziplakátokat rajzolt százszámra a mozivállalatnak, majd miután ez a piac átalakult, és megszűnt az igény a kreatív plakátra, a színház jelentette az új megrendelőt a számára. Amikor 1982-ben Ruszt József rendező elindította a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházat, az – mint fogalmaz – a paradicsom kapuja volt. Bő két évtizeden át olyan feladatokat kapott, olyan színházi emberek között dolgozhatott, amiről csak álmodni lehet.