A kommunizmus idején a vasfüggöny mögött forgatott „rendszerellenes” drámáknak, vígjátékoknak és dokumentumfilmeknek egyetlen céljuk volt: szellemi szinten harcolni az elnyomó rezsim ellen. Olyan film, amely kritizálta a pártot, a rendszert vagy kommunistaellenes elképzeléseket terjesztett, nem kerülhetett a képernyőre, ám mindez csak növelte az értékét, és többen lettek rá kíváncsiak. Ilyen volt például a lengyel Ryszard Bugajski Kihallgatás című alkotása: a hadiállapot idején forgatott film zsigerien ábrázolta a kommunista terrort. Először 1989-ben lehetett megtekinteni. A szintén lengyel Fel a kezekkel! már rosszabbul járt: Jerzy Skolimowski filmjét 1967-ben forgatták, ám csak tizennégy év múlva mutatták be először a nagyközönségnek. Majdnem ennyit kellett várnia Bacsó Péternek is: 1969-es vígjátéka, A tanú ugyanis tizenkét évet töltött el a dobozban. A tanú persze mára kultuszfilm lett: abszurd és szürrealista ábrázolása Rákosi Mátyás diktatúrájának. Amit mi nagyszerű komédiának látunk, azt a rezsim a szocializmus megsértésének tekintette.
Csalódott sztahanovista
A diktatúrát legerősebben ábrázoló mozgóképek között ott van Andrzej Wajda A márványember című filmje, amely érzékletesen lefordítja azt a kiábrándultságot, ahogy sokan éreztek a kommunizmus iránt. Birkut, a sztahanovista munkás tragédiája, hogy sok más társával együtt elhitte: szebb jövőt épít. Hitét felhasználták, meggyalázták, s mikor már nem volt szükség rá, félreállították. Nyikita Mihalkov Csalóka napfénye is igazi mestermű: 1936-ban járunk, amikor Sztálin tisztogatást végez a szovjet hadseregben. Ez az Oscar-díjas film a XX. századi orosz történelem egyik legsötétebb időszakát mutatja be: nosztalgikus mese a történelem kerekéről, amely életeket tör össze.
Kelet-Közép-Európa szerzői filmeseitől sosem állt távol a sajátos humor és önirónia. Csehszlovákia negyvenegy évnyi kommunizmust tűrt, ám a csehszlovák mozi érdekes módon mégsem használt kemény hangnemet a rendszer perverzióival szemben. Az 1967-es Vojtěch Jasný rendezte Jó földijeim című alkotás talán az egyetlen kivétel, amely a vidéki csehek túlélésért való küzdelméről szól, és amelyet természetesen bemutatása után be is tiltottak. A legtöbb cseh filmes azonban a szatírát használta kritizálásra: Jiří Menzel, Ivan Passer, Jaroslav Papoušek és Miloš Forman rendezőket a vasfüggöny mögötti mindennapi élet pillanatai érdekelték. Ahogy Forman egyszer fogalmazott: azoknak az élete, problémái, öröme és bánata, akik nem kapták meg az esélyt arra, hogy Gagarin, Čáslavská vagy Karel Gott legyen belőlük.