Gróf Széchenyi István 1821 telén családi beszélgetést örökített meg a naplójában: „Ma azt mondtam Brudernnak, hogy egyévi jövedelmemet fordítom rá, ha Buda és Pest közt híd épül.” Az átkelőre vonatkozó első gondolatcsírák és tervezgetések után kétszáz évvel a felállványozott Lánchíd képe fogad. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) beruházásában az A-Híd Zrt. újítja fel a hidat, a tervek szerint 2022 decemberében megindulhat a közúti forgalom, a teljes körű rekonstrukció várhatóan 2023-ban fejeződik be.
A pesti hídfőnél várakozva hirtelen tör rám a felismerés, hogy mi hiányzik, milyen furcsa is a Lánchíd oroszlán nélkül! A várakozás oka pedig a Stefánia-palota szoborparkjában keresendő: a VI. őszi tárlat megnyitóján Sal László, az A-Híd Zrt. vezérigazgatója Lánchíd-sétára hívta a kiállító művészeket inspirálódni. Hiszen ők is kővel, fémmel, fával dolgoznak, és szerkezetben gondolkodnak. Több Munkácsy Mihály-díjas képzőművész is eljött, közülük ketten, Szőcs Miklós TUI és Barabás Márton, az idei Prima Primissima Díj jelöltjei, továbbá Szabó György és Varga-Amár László, a Kossuth-díjas Mihály Gábor és Gaál Tamás, a Magyar Köztársaság érdemes művésze. Az idei Kossuth-díjas kitüntetett, Párkányi Raab Péter fényképezőgéppel a nyakában érkezett. Klacsmann Pétert, a Magyar Kultúra Egyesület elnökét szervezőként már a jövő évi tárlat foglalkoztatja, mint mondja: a Stefánia Szoborpark 2022. tavaszi kiállításának és a Stefánia Galéria Országos kisplasztikai tárlatának egyik témája Széchenyi hídja lesz. Ez persze tág lehetőséget nyit, de választás elé is állítja az alkotókat.
Rollerek, laptopok a vízben
Lehet például a műemlék története felől közelíteni: drámai mozzanat, hogy 1849. november 20-án „Tudjukki” – a véreskezű hóhér – avatta fel a hidat, a legnagyobb magyar pedig még csak át sem sétálhatott rajta, hiszen 1848 szeptemberében Döblingbe utazott, többé nem is látta Pestet. Az 1914–15-ös átépítés a modernitás számlájára írandó: a forgalom növekedésével egyre inkább fokozódó, függőleges és vízszintes irányú lengéseket tapasztaltak a híd pályaszerkezetén. A technológiai vívmányok a megnövekedett autóforgalom mellett a mérnöki újítás lehetőségeit is magukban hordozták, az átépítés során több mint ötezer tonna acél épült be az új szerkezetbe – a magyar ipar termékei. A tervezésénél mindazonáltal szem előtt tartották, hogy a Lánchíd képe az átépítés során ne változzék, és a római diadalíveket idéző kapuzatok kultikus elemként megmaradjanak.