– Hogyan vált egy politikatudomány és kommunikáció diplomás diák a francia startupközösség arcává?
– Érdekes, hogy a startupvilágban nem a legjobb üzleti iskolában tanuló diákok lesznek a legsikeresebb vállalkozók. Ugyanúgy a legjobb technológiai igazgatók sokszor nem rendelkeznek kódolói háttérrel. Persze nagyon jó, ha az ember klasszikus oktatásban részesül, négy-öt évig egyetemre járhat, de a XXI. századi startupok és az üzleti világ általában arról szól, hogy mennyire gyorsan vagyunk képesek alkalmazkodni. Tisztában kell lenni a ténnyel, hogy az információk nagy része, amelyeket a szakirányú egyetemi képzéseken megtanulhatunk, körülbelül egy éven belül elavul. Nem az a lényeg elsősorban, hogy milyen alapdiplomával rendelkezünk, hanem hogy milyen gyorsan vagyunk képesek tanulni és milyen gyorsan akarunk új dolgokat megismerni. A társadalomtudomány jó alap a tanulási képességek fejlesztéséhez. Azt hiszem, jó időben érkeztem Franciaországba. A Fülöp-szigeteken születtem és nőttem fel, húszéves voltam, amikor Franciaországba költöztem, majd dolgoztam Montrealban, de végül Párizsban fedeztem fel a startupközösséget.
– Miben változott az évek során a francia startupvilág?
– Rengeteg a különbség. 2011 környékén annyira kevés startupper lakott Párizsban, hogy mindenki ugyanabba a bárba járt, ha találkozni akart a másikkal. Annyira kevés nő volt akkoriban a francia startupperek között, hogy az inkubátor, ahova jártunk, a női mosdót nevezte ki dohányzóhelyiségnek. Ott nyitottuk ki az ablakot, mert szinte nem volt, aki másra akarta volna használni a helyiséget. Azóta Franciaország kormányzati szinten indított programot a technológiai vállalatok támogatására, így ma Párizs a mesterséges intelligenciához kötődő startupok legfontosabb központja. A világ összes mesterséges intelligenciával foglalkozó mérnökének negyede francia. Fel kellett ismerni, hogy nem működik, ha egy országból elvándorolnak a tehetséges fejlesztők. A francia techvállalkozók első generációja például egytől egyig kiment vagy a Szilícium-völgybe, vagy New Yorkba. A második generáció kezdett el hazajönni, miután olyan cégeknél, mint a Twitter vagy a Facebook dolgozott, és saját cégét már Franciaországban alapította. A harmadik generációból már szinte mindenki hazajön. Nemrég beszéltem a San Franciscó-i konzulunkkal például, aki elmondta, hogy hatezer francia vállalkozóról tud, aki nemrég visszatelepült az Államokból.