Ahogy a minőségi cigányzene kiszorult a vendéglátóipari egységekből, úgy fogyatkozott meg tudásunk a legnagyobb magyar cigányzenész-dinasztiákról és a kávéházi cigányzenéről. Pedig micsoda kincs ez!
Hajnáczky Tamás kisebbségpolitikai szakértő évekkel ezelőtt kezdte kutatni a XIX–XX. századi magyar cigányzenész-társadalom helyzetét, különös tekintettel az érdekvédelem megszervezésére.
Hazai és külföldi programok résztvevőjeként számos eredménnyel gazdagította a cigányzenészekről szóló szakirodalmat. Bura Károly (1881–1934) a XX. század meghatározó prímása volt, azonban pályaképének módszeres feldolgozása még váratott magára. Ezt a hiátust tölti be Hajnáczky kismonográfiája.
A cigányzenész-családból származó, debreceni születésű Bura Károly felmenői között Czinka Pannával, a XVIII. század leghíresebb cigányprímásával büszkélkedhetett. Testvéreivel Nagyváradon nevelkedett, ám a századfordulóra hírneve meghaladta a város határait, országszerte hívták fellépni.
1912-ben házasságot kötött Radics Annuskával, Radics Béla lányával, így rokonságba került a korszak legmeghatározóbb cigányzenész-famíliájával, hiszen Radics Béla elnökletével kezdte meg működését a Magyar Czigányzenészek Egyesülete 1908-ban. Bura sem csak nótaszerzéssel és muzsikálással tűnt ki XX. századi zenésztársai közül.
A szerző kutatásai során körvonalazódott, hogy a prímás rendkívül aktívan közreműködött a cigányzenész-társadalmat érintő kérdésekben is. E tevékenységet a kötet három hívószóval mutatja be: Bura mint aktivista, revizionista és vizionarista.
Az első világháború idején a nagyváradi 37. gyalogezredben teljesített szolgálatot. Ám a kiképzés során sem hazudtolta meg muzsikus voltát, csakhamar zenekart szervezett a besorozott zenésztársakból. Őrmesteri rangig jutott, katonai pályafutásának súlyos sebesülés vetett véget 1917-ben.
Felépülését követően Koronázási emlékindulót írt IV. Károly magyar királynak, aki a szerzeményt levélben köszönte meg. Ekkortájt már Nagyváradon is veszélyeztette a helyi cigányzenészek megélhetését az idegen bandák foglalkoztatása. A váradi zenészek összefogásának Bura lett a vezéralakja. Népszerűsége felfelé ívelt, bandájával külföldi – például londoni – felkéréseknek is eleget tett.