– Azt már megtapasztaltuk az elmúlt években, hogy a tisztán elektromotoros hajtáslánc alapvetően csak városi használatra szánt autóban ideális. A technológia Achilles-sarka a súlyos és terjedelmes lítiumion-akkumulátor. A villanyos jármű hatótávolsága a benzinesnek talán a harmada, töltési ideje eszményi esetben is minimum fél óra, a drága akkumulátor és inverter élettartama nagyjából nyolc év, az előbbi újrahasznosítása pedig megoldatlan. Vajon jobb alternatíva lehet ennél a hidrogénhajtáslánc?
– Ezt nem merem kijelenteni. Az iparági szereplők közötti versenyben különféle technológiák igyekeznek pozicionálni magukat a piacon. Lesznek olyan felhasználási területek, ahol az egyik, máshol a másik technológia bizonyul versenyképesebbnek. A hidrogénalapú hajtásláncok még nem kellően kiforrottak, többéves fejlesztési folyamat és tapasztalatszerzés kell ahhoz, hogy egyáltalán meg lehessen jósolni a várható piaci részesedésüket. A hidrogénhajtásnak is két alapvetően különböző koncepciója van: a hidrogén-gázmotoros és a hidrogén-üzemanyagcella-villanymotoros. Ahhoz, hogy a nagyon kis sűrűségű, ellenben tömegre vonatkoztatott komoly fűtőértékű hidrogént egy járműben úgy használhassuk fel, hogy elérjük vele az Otto- vagy dízelmotoros autók hatótávolságát, a hidrogént hároszázötven–hétszáz bar nyomásra sűrített vagy cseppfolyós állapotban, speciális tüzelőanyag-tartályban kell magunkkal vinni. Az igen gyúlékony anyagot tartalmazó tartály biztonsági kockázatát is minimálisra kell csökkenteniük a konstruktőröknek.
– Milyen felhasználási területei vannak a hidrogénmotoroknak?
– Elsősorban a speciális nehézgépjárművek, mezőgazdasági, valamint földmunkagépek jöhetnek számításba. A villanymotort meghajtó tüzelőanyag-cellás megoldásnak főleg a hajók, mozdonyok, buszok és személygépjárművek világában van keresnivalója. Motorkerékpároknál nem akkora gond a kis hatótáv, így az akkumulátor/villanymotor megoldás is megfelel – amennyiben az emisszió csökkentése az elsődleges szempont.
– Az üzemanyagcella lényegében az akkumulátor helyettesítője egy villanymotoros járműben?