Az egerszalóki Dózsa György utca elején állunk meg két kosárpalánk-maradvány közelében – az egyiken még ott a hálótartó vas háló nélkül, a másikból csak az állvány maradt. A kiégett füves részen megyünk egyenesen a Laskó-patakig. Az apró vízfolyáshoz érve balra kanyarodunk – jobbra nem vezet út, ellenben rengeteg a szemét, amelyet a száraz gaz sem takar.
Számítógépek, régi tévék, festékesvödrök és sitt.
A balra kanyarodó úton szintén sok a hulladék, amit nem értünk, mert éppen az orrunk előtt járt az utcában kukásautó, s ürítette ki a szemeteseket. Ha elviszik a hulladékot, akkor miért köt ki mégis egy része a patak partján? – efféle gondolatokat fogalmazunk meg a célig. A hódgátig.
Sikeres fajtamentő program
– Pár hete a vízügyi hatóság emberei elbontották az előző hódgátat, de néhány nappal később újra állt a mostani – mutat az apró patakon keresztbe épített, közel egy méter magas építményre Dedák Dalma, a WWF Magyarország környezetpolitikai szakértője. A mű eurázsiai hód alkotása a mindössze 74 kilométer hosszú, a Bükk-fennsíkon eredő és a Tiszába torkolló patakon.
Az 1900-as évek elején az eurázsiai hód majdnem kihalt, mindössze 1200 példányból állt a faj egyedszáma. Az elmúlt száz évben az egész kontinensre kiterjedő hód-visszatelepítési programok sorozata a világ egyik legsikeresebb fajmentő programja lett, mert 2020-ban már 1,5 millió példányra becsülték az egyedszámot, ebből Európában 1,2 millió élhetett. A növekedés azóta is töretlen.
– Magyarországon az 1850-es években eltűnt a hód, és csak 1991-ben jelentek meg újra a Szigetközben az első példányok, amelyek a néhány évtizeddel korábban Alsó-Ausztriába telepített állatok leszármazottai voltak – tájékoztat Czabán Dávid ökológus, a Magyar Természettudományi Múzeum munkatársa.