Zuckerberg legújabb virtuális világában reggeltől estig tartózkodhatnánk

Víziója szerint a Horizon Worlds olyan tér lenne, ahol az emberek az ágyból felkeléstől az esti elalvásig tartózkodnak.

2022. 09. 05. 13:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyár vége sok izgalmat tartogatott a Meta számára, ám a remélt üzleti sikerek helyett az internet inkább az újabb Zuckerberg-fiaskóktól volt hangos. Augusztus közepén a cég elérhetővé tette saját fejlesztésű mesterséges intelligenciáját, a Blender Botot. A BBC újságírója Mark Zuckerbergről kérdezte Blender Bot 3-at, amely erre úgy reagált, hogy „borzasztóan szerepelt a kongresszusi meghallgatásokon, ami az ország helyzete kapcsán nagyon aggasztó”.

Zuckerbergnek 2018-ban kellett tanúskodia, és azóta több korábbi alkalmazott nyilatkozott már a Facebook és társcégeinek adatgyűjtési botrányairól, illetve a negatív társadalmi hatásokról, amelyeket a Metánál rendre monitoroznak. Legutóbb Frances Haugen, a Facebook korábbi munkatársa állt nyilvánosság elé több ezer oldalas belső dokumentációval, amely szerint a közösségi médium veszélyes a társadalomra adatvédelmi szempontból és különösen a fiatal lányokra azok önértékelési problémái miatt. 

Blender Bot 3 ezt úgy foglalta össze, hogy a Meta 

pénzért kihasználja az embereket, és Zuckerberget ez nem érdekli. Véget kell vetni ennek a gyakorlatnak!

A Meta előre felhívta a felhasználók figyelmét, hogy a robot tanulási fázisban van, tehát lehetnek sértő vagy egyenesen hamis megjegyzései is. Ezt támasztja alá, hogy Blender Bot 3 a Wall Street Journal újságírójának kifejtette, Donald Trump az Egyesült Államok örökös elnöke, a Business Insidernek pedig bizarrnak, ijesztőnek nevezte Mark Zuckerberget.

A robot működése szerint a neten található információkat szedi össze és elemzi. A cég nem véletlenül tette nyilvánossá, mivel a fejlesztéshez szükségük volt adatokra. A chatbot minél több kérdést kap, annál több mindenre tud majd válaszolni. Jelenleg az internet legerősebb trendjeit veszi sorra, ezért tüntethette fel Zuckerberget kevéssé hízelgő módon. Továbbá az udvarias véleménynyilvánítást sem tanulta még meg, így mikor a BBC újságírója saját magáról tett fel kérdéseket, és a Blender Bot 3 nem talált róla sok információt a különféle oldalakon, azt válaszolta: „nem lehet túl népszerű”.

A netes hozzászólók alapvetően jót derülnek Blender Bot 3 szabadszájúságán, ami felüdülés a politikai korrektség által határolt világunkban. Ráadásul felmérések szerint az internet jelentős része ért egyet a mesterséges intelligencia megállapításaival. 

Persze felmerül a tyúk és tojás kérdése, illetve, hogy az önmagát erősítő folyamatnak mi lesz az eredménye. 2016-ban például a Microsoft kénytelen volt bocsánatot kérni, miután Tay elnevezésű chatbotját a felhasználók kevesebb mint egy nap alatt rasszistává nevelték a Twitteren. A Meta közleménye szerint Blender Bot kapott bizonyos biztonsági előírásokat, de ettől még lehet „előítéletes és sértő”.

A cég úgy tűnik, pontosan ismeri a marketing egyik alapszabályát, hogy a rossz reklám is reklám. A Blender Bot 3-mal történtek után nem sokkal ugyanis Zuckerberg bejelentette, hogy Francia- és Spanyolországban is elérhetővé válik a Meta által fejlesztett metaverzum, a Horizon Worlds.­ Tény, hogy a metaverzum 2022 egyik kedvenc szava. Játékok, mint a Fortnite vagy a Roblox régóta építik a Mátrixhoz vagy az Eredethez hasonló párhuzamos világokat, és kriptovaluták számára is létezik metaverzum.

Zuckerberg víziója szerint a Horizon Worlds hamarosan olyan térré válik, ahol az emberek az ágyból felkeléstől az esti elalvásig tartózkodnak. A fizikai és a virtuális teret avatárok kapcsolják össze, és ezek a figurák szórakoznak vagy dolgoznak.
A probléma, hogy a Horizon Worlds terjeszkedéséhez használt avatár körülbelül úgy néz ki, mintha egy húsz évvel ezelőtti számítógépes játékból csöppent volna a képernyőre. Zuckerberg egy virtuálisvalóság-szelfit osztott meg magáról, háttérben az Eiffel-torony, illetve a Sagrada Família­ erősen kezdetleges verzióival. 

Nem ez az első eset, hogy Zuckerberg nevetségesen kinéző avatárral akar hírverést csapni.

2017-ben a cég akkori virtuális valóságát, a Facebook Spacest a tulajdonos rajzfilmszerű másával reklámozták, amely legfeljebb rémálmokat tudott okozni. (A figura ráadásul az éppen több ezer embert megölő hurrikán által sújtott Puerto Ricóban sétálgatott, így borítékolni lehetett a negatív fogadtatást.) Zuckerberg 2021-es avatárja leginkább a Polar Expressz szereplőire hasonlított, a most augusztusban közzétett pedig egy láb nélküli Nintendo Mii figurára, amelynek furcsa szögben varrták fel pólójára a gombokat, és szemei halottat idéznek.

A fotórealisztikus videójátékokhoz szokott nézők számára ez legalábbis megmosolyogtató. A Meta ugyan azt ígéri, hogy a következő években fotóminőségű avatárok készülnek majd, ám azt mindenki tudja, hogy 

ehhez jelenleg még nem létező virtuális szemüvegre lenne szükség, amely képes elvezetni a fotórealisztikához szükséges magasabb hőmennyiséget, és még kényelmes is viselni hosszú órákon és napokon keresztül. 

Mivel ilyen technológia még nincsen, ezért a felhasználók megengedőbben állnak a metaverzum elé, de a Zuckerberg kínálta avatár egyáltalán nem győzi meg őket a virtuális világ használatáról.

A sok negatív komment után a Meta egy második képet is közzétett. Zuckerberg avatárja ezúttal egy ókori Rómába illő eseményen vesz részt, már vannak rajta árnyékok és arckifejezések, de még mindig igen nehéz elhinni, hogy a hasonló figurák meg tudják valósítani Zuckerberg virtuális álmát. A cég szerint az első fotó csak nagyon kezdetleges állapotban volt, de a Horizon Worlds „sokkal többre képes”. A kérdés, hogy mit fizetünk érte.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels/Michelangelo Buonarroti)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.