A pesti Vigadó tér a Duna partján ma építési területként nem éppen a legszebb arcát mutatja, de amint lezajlik a közműépítés és a volt Mahart-székház épülettömbjének felújítása, alighanem újra a főváros egyik legelegánsabb helyévé válik majd. A Vigadó, Apáczai Csere János, Wekerle Sándor és Dorottya utcákkal határolt tömb a maga három épületével egyidejűleg, egyazon befektető által újul meg, így az ígéretek szerint helyreállhat az az építészeti esztétikai egység, amely már születésükkor, a századelőn is jogos városképi elvárás volt.
A tömb „zászlóshajója” a sarki főbejáratával a Vigadó térre tekintő Magyar (Királyi) Folyam-tengerhajózási Részvénytásaság (MFTR), majd később Magyar Hajózási Részvénytársaság (Mahart) egykori székháza, amely Ullmann Gyula és Kármán Géza díjnyertes terve alapján épült. Fényes múltjára ma már csak a homlokzat díszei utalnak: az utcák fölé kihajló hatalmas hajóorrszobrok, amelyeket meztelen nőalakok fognak közre a harmadik emelet magasságában, a hullámokat idéző erkélykorlátok, illetve a sarokkupola alatti íves reliefsor.
Az egykor nemzetközi léptékben is számottevő méretű hajózási társaság utolsó megmaradt két óceánjáróját – felső szintű politikai döntés értelmében – 2004-ben adták el, ezzel a Mahart érdemi tevékenysége de facto megszűnt.
Az utóbbi évtizedekben átalakított, részben berendezésétől, belső burkolataitól megfosztott palotának tizennyolc évet kellett várnia arra, hogy egy valóban tőkeerős hazai befektetői társaság – a BDPST Group – belevágjon műemléki rekonstrukciójába. Szállodát, éttermeket, irodákat és luxuslakásokat terveznek kialakítani, ugyanakkor – ingatlanbefektetőtől nem megszokott módon – nem csak az épületegyüttes eredeti pompáját állítják helyre, de célul tűzték ki a palota nemzeti kánonba való visszaemelését is.
Visszavándorlók
Tiborcz István így ír céljaikról a Dunán és tengeren – A magyar hajózás és palotája című könyvben, amelynek Zsigmond Gábor a társszerzője: „A városképi és homlokzati értékek megőrzése mellett a beruházás keretében a magyar hajózás egykori központjának történeteit is meg kívántuk őrizni. Ahogyan korábban a Szabadság téri Adria-palota felújításánál is komplex értékmentésre törekedtünk, felkutatva annak a palotának a mára már elfeledett történeteit, itt is fontosnak éreztük közreadni ezt az albumot a nemzeti hajózás történelmi székházának felújítása keretében. Ezzel nem csupán épületeket mentünk meg a csendes pusztulástól, hanem azok történeteit, kulturális emlékeit, lelkét is egyaránt.”