A posztmodern fogalmának többféle megközelítése létezik. Gazdaság- és társadalomtörténetileg a modern kor utáni időszakot nevezzük így, amelynek alapvető értéke nem is annyira a gazdasági erőforrás (például tőke, technológia, nyersanyag, késztermék, értékesítést biztosító piac), hanem az információ. A posztmodernitás az információs társadalom kora, amelyben a gazdasági térben jelenlévő termékek és szolgáltatások napról napra jelentősebb része (legyen az okostelefon, táblagép, hordozható számítógép vagy éppen szoftver, applikáció) az információ megszerzését biztosítja az ezeket megvásárló, illetve igénybe vevő fogyasztó számára.

A harmadik évezredre „behálózottság” jellemzi az egész világot. Hiszen az éppen bennünket érdeklő, számunkra fontos vagy hasznos információhoz a világhálón keresztül néhány kattintással életünk bármely pillanatában hozzájuthatunk. Sőt, válogathatunk a minket érdeklő tartalmak közül. Tematikusan kereshetünk, a készülékünk „vezet” is bennünket. Az információs társadalomnak és a hálózati struktúráknak – ilyen értelemben mint a posztmodernitás velejáróinak – számos kutatója van, köztük az egyik legjelentősebb az erdélyi magyar származású Barabási Albert László.
Az informatikailag (is) „behálózott” társadalomban, érezhetjük, talán kevésbé fontos Trianon, hiszen nem lényegesek az országhatárok és nem fontosak a kontinentális – akár interkontinentális – távolságok sem. Azok ugyanis az online bekötöttségünkkel (ezt a koronavírus idején, a karanténkorszakban megtanulhattuk) leküzdhetők és a szakmai, üzleti, emberi kapcsolatok az online térben – ha nem is úgy, mint a személyes és interperszonális „valóságban”, de – működnek.
A trianoni békediktátumhoz történetileg hosszú út vezetett. Ezt a megállapítást közhelyszerűen írják a szakirodalmi és tudományos művek éppúgy, mint a publicisztikák, vagy éppen – ha már az imént az online világról ejtettem szót – a közösségi média különböző felületeinek szereplői. Természetesen van (és kell is, hogy legyen) különbség egy kvalifikált történész szakember és egy „laikus” véleménye között.
Trianon szimbólum. A francia királyok versailles-i kastélyegyüttesének egyik épülete a Grand Trianon, amely 1920. június 4-én egy tragikus történelmi esemény színhelye volt, ahol a kissé szedett-vedett magyar békedelegációt – élén a békeszerződést végül kézjegyével ellátó Drashe-Lázár Alfréddal és Benárd Ágosttal – megalázó körülmények között lényegében arra kényszerítették, hogy írja alá a békeegyezményt. Emiatt lett aztán a Trianon szó a magyarság huszadik századi, sőt akár az egész ezerszáz éves Kárpát-medencei történelem legnagyobb traumájának a jelképe.
Trianon mint metafora az egyszer küzdő és elbukó, míg máskor harcoló és győzedelmes magyarság konnotációját hordozza. Azt a különös sorsküldetést, hogy a magyaroknak (erre egész történelmünk bizonyság) folyamatosan küzdeniük kell az őket körülvevő államokkal, és meg kell találniuk újra, időről időre meg kell fogalmazniuk a helyüket és szerepüket ebben a köztes-európai régióban. Ahol a magyarok – Kelet és Nyugat között – megtalálták a helyüket és ahol kissé tétován élnek. Hiszen Nyugaton keletinek, Keleten nyugatinak tartanak bennünket.