Tóth Péter Benjamin, az Artisjus stratégiai igazgatója megerősítette a nagyon szembeötlő felfutást, de rámutatott, ez nem egy magyar sajátosság, inkább a világszerte megtapasztalható trend magyarországi lecsapódását látjuk. „Az angol nyelvű zene elkezdett háttérbe szorulni és a helyét nem a spanyol nyelvű zene veszi át, mint korábban, hanem a helyi nyelvű művek” – mondta a szakember. Az okok szerteágazóak, s nincs egyetlen válasz a miértre. Tóth Péter Benjamin szerint a fesztiválok népszerűsége az elmúlt harminc évben megkérdőjelezhetetlen volt, és ott a szórakozni vágyók mindenféle műfajt meghallgattak, megismertek. Emellett az online zenehallgatás egy új világot hozott. Az online szolgáltatóknak köszönhetően egy gombnyomásra van mindenki a világ összes zenéjétől, így az a kérdés, mi alapján választja ki a neki tetszőt. „Az albumok helyett ma már egyes dalokra koncentrálnak a zenészek, hiszen ma már így hallgatnak zenét az emberek” – magyarázta Tóth Péter Benjamin, hozzátéve, a fiatalok ma is főként az előfizetési díj nélküli YouTube videómegosztót részesítik előnyben, amelynek van vizuális része is, így a művészek arra is figyelmet fordítanak.
Az Artisjus legfrissebb felmérése szerint a 8 és 14 év közötti gyerekek által spontán megnevezett kedvenc előadók hatvan százaléka magyar, a top 10-ben is ez az arány.
Azahriah minden mennyiségben, Valmar, a külföldiek közül Billie Eilish vagy Taylor Swift, de ő, a nemzetközi szupersztár már igencsak lemaradva. Az olyan óriásprodukciók, mint Taylor Swift vagy itthon Azahriah már önmagukon túlmutatnak, egy fiatal nem engedheti meg magának, hogy egyedüliként kimaradjon az élményből, amely mindenkit bevonzott.

Természetesen a felsoroltak nagyon alaposan kidolgozott zeneipari termékek, amelybe rengeteg pénzt és energiát öltek, hogy sikeres legyen. Művészileg egyáltalán nem biztos, hogy jobbak, mint más zenekarok, de a menedzsmentek nagyon aprólékosan, figyelemmel építették fel őket. Ezek a produkciók nem hasonlítanak a régi világ zenéire, se külsőségekben, se hangzásban, de nem is csoda, hiszen egy másik korosztály zenéje. „A könnyűzene minden korosztály önmeghatározásának kiváló eszköze” – mutatott rá Tóth Péter Benjamin. Ismertetett egy olyan kutatást, amelyben már influenszerekként tekintenek a zenészekre, mint mindenkire, akinek közösségi médiában van jelenléte, legyen az politikus, színész vagy sminkes.
A kutatásból pedig az derült ki, hogy a zenészek a leghatékonyabb influenszerek, vagyis a fiatalok számára a mai korban is a zene a legfontosabb.
A trend pedig az elaprózódás. Ahogy az embereknek már nincs idejük meghallgatni egy egész, nagyjából ötvenperces albumot, úgy a dalok is egyre rövidebbek, a műfajok pedig összefolynak, összekeverednek. Ez pedig a TikTok hatása is lehet, mert a népszerű közösségi platformon nem lehet hosszú videókat megosztani, így a zenészek kurtították meg saját dalaikat, hogy jobban pöröghessenek a TikTokon. Ennek Tóth Péter Benjamin szerint egyszer vége lesz, nem lehet a végtelenségig rövidíteni a dalokat, de nem tudjuk, mit hoz a jövő. Megemlítendő, egykor a Beatles is többek között azzal tudott híressé válni, hogy nagyon rövid nótákat írt, így azok bekerülhettek a rádióba.