Bevezetés az alapokhoz
Korai történelmünk identitásalapozó erejénél fogva nemcsak a tudományos kutatást, hanem a széles nagyközönséget is foglalkoztatja. Ezért ha újszerű, olykor meghökkentő nézetek látnak napvilágot, nem érdektelen, hogy ki milyen felkészültség alapján, milyen szándékból fogalmazza meg azokat. Legutóbb a cambridge-i egyetem oktatója, Berend Nóra közölt angol nyelvű monográfiát Szent Istvánról, amelyben radikális dekonstrukciós tételeit fejti ki. Egyebek között arról, hogy: István nem egyedül alapított államot, sőt akkor még nem is létezett állam; a Koppány-történet XIV. századi koholmány; a Szent Jobb középkori hamisítvány stb. Szakmai és publicisztikai bírálatot egyaránt kiváltottak ötletei. E vita során, mint a korszak egyik kutatója, én is megszólíttattam, ezért úgy érzem illendőnek, hogy a magam álláspontját se hallgassam el; ennek érthetőbb kifejtéséhez néhány évvel korábbra kanyarodom vissza, a történelemtankönyvek körüli vitákhoz.
Cancel culture…
Nincs szerencsém személyesen ismerni Berend Nórát, aki munkásságomat már egy ideje kitüntető figyelemmel kíséri. 2020-ban a közoktatás szolgálatába álltak az 5. és a 9. évfolyamos diákok számára az új Nemzeti alaptanterv szerint készült tankönyvek. Ezek fejlesztésében én is részt vettem, ami nem nyerte el a tetszését. „A tudományos eredményekkel szemben a kitalált legendákat tényként beállító magyar »őstörténet« a könyv, ha lehet ilyen, mélypontja” – írta akkor. Hogy lehet érdemben vitatkozni azzal, aki kutatóként ilyen fogalomzavarban szenved? Legendáik ugyanis a szenteknek vannak. A magyar őstörténetnek mondái vannak. A mondák mítoszokat beszélnek el. A mítosz pedig – Jan Assmann, Hoppál Mihály és Anna-Leena Siikala definícióit alapul véve – identitásalapozó történetté sűrített múlt, a kultúra hosszú távú emlékezete. Ezért egy történelemtankönyvnek a mítoszi hagyományt be kell mutatnia; természetesen mítoszként, s nem oknyomozó történelemként, de ezt mi sem tettük másként. Ha nem ismertetnénk meg fő eredetmondáinkat a tanulókkal, akkor a kultúra eltörlésében vennénk részt, márpedig ennél mi sem állhat távolabb egy alkotó értelmiségitől.