„Péter és Pál (tudjuk) nyárban / Összeférnek a naptárban, / Könnyü nekik ott szerényen / Megárulni egy gyékényen…” Ki ne ismerné Arany János százhetven éve írt híres elbeszélő költeményét, A fülemilét, amely ironikus példázat a magyar emberek kicsinyes veszekedő-pereskedő szokásáról? És ki ne tudná – még az is, aki nemigen tartja számon, hogy melyik hónap melyik napján milyen névnapo(ka)t ünneplünk –, hogy Péter és Pál napja június 29-én van a naptárban?
De miért vannak együtt, és miért éppen ezen a nyár elejei verőfényes napon – erre is választ kapunk Jankovics Marcell Jeles napok című posztumusz remekművét olvasva, amely az idei adventi könyvek egyik legszebb és legérdekesebb darabja. A Méry Ratio Kiadó által közrebocsátott könyv érdekfeszítő időutazásra hív és kalauzol a csillagok útján a régmúlt jelképekben gazdag, csodálatos világába, és felemelő szellemi élményt nyújt a jeles napok bemutatásával az év kezdetétől, Janus római isten ünnepétől a téli napfordulóig, Jézus karácsonyi születésnapjáig.

A három és fél éve elhunyt polihisztor művész és tudós a népszerű, sikeres animációs filmjei készítésével párhuzamosan komoly kultúr- és művelődéstörténeti könyveket írt. Évtizedeken át vizsgálta, elemezte az ókori mítoszok, a bibliai történetek és a magyar népmesék szóképeit és jelképeit. Ennek során rájött arra, milyen óriási jelentősége volt a tradicionális társadalmakban a csillagos ég rendszeres megfigyelésének, a természeti és a kozmikus rend vallásos élménnyé emelkedett tiszteletének. Már a múlt század végén megjelent Jelkép-kalendárium című könyvében leszögezte, hogy a naptár szerepe, jelentősége lényegesen nagyobb volt hajdanán, mint manapság. Alaptézise, hogy minden nagy ókori civilizáció vallása alapvetően égitestkultusz volt, és meglepően pontos naptárral is rendelkezett.
Az égitesteknek, mindenekelőtt a Napnak és a Holdnak a tisztelete egyfelől annak a felismerésnek tulajdonítható, hogy „ők” szabják meg számunkra a létezés kereteit és feltételeit: az évszakok körforgását, a növények sarjadzásának, az állatok vándorlásának időpontját, másfelől az ebből fakadó igénynek, hogy kiismerjük az égiek „rendelkezéseit”, és ha megváltoztatni nem is tudjuk őket, legalább élni tudjunk velük.