Shaftesburyt olvasok. Sensus communis című könyvében a lord Hobbes filozófiáját méregeti. Hobbes ekképp mereng a Leviatánban: „...mind a vallás, mind az erkölcs puszta szemfényvesztés, amellyel kormányzóink rászednek bennünket”. Odébb pedig: „...valójában nincs bennünk semmiféle hajlam, amely természettől fogva az egyik vagy másik felé fordítana; semmi, ami természetes szeretetet ébresztene bennünk aziránt, amit önmagunkon kívül találunk”.
Hallván a szélsőséges individualizmusnak e himnuszát, Shaftesbury oda jut, hogy ezt nyilván maga Hobbes sem gondolta komolyan. Ha ugyanis a filozófus urat önmagán kívül valóban semmi nem érdekli, akkor vajon miért veszi a fáradságot, hogy véleményét másokkal megossza? Csak nem azért, mert talán mégsem annyira érdektelen számára a külvilág?
Az önszeretet és a pedagógiai (horribile dictu: megváltási) hajlam tehát nem férhet meg egyazon szívben, mondja lordunk. Az ellentmondást azután azzal oldja föl, hogy kijelenti: Hobbes – aki, mint megjegyzi, egyébként kiváló modorú, tökéletesen viselkedő társasági lény, amely tényt Shaftesbury szintén a filozófus individualista nézeteinek cáfolataként tárja elénk – nyilván azért akarta elültetni olvasóiban a szkepticizmus mérges csíráját, hogy az szárba szökkenve olyan égig érő paszullyá nőjön, amelyet megmászva minden halandó beláthatja, hogy a skolasztikus gondolkodás hagyománya mennyire gáz.