Így szaggat szét és olvaszt magába egy fekete lyuk egy csillagot + videó

Érdekes videó jelent meg a napokban az amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (NASA) Goddard Űrközpontjának YouTube-csatornáján, amelyben szabad szemmel követhetjük végig, amint egy fekete lyuk egyszerűen széttép egy csillagot – írja a hirado.hu.

Forrás: hirado.hu2021. 12. 06. 8:44

A nem mindennapi szimulációsorozat különböző kutatások eredményeiből született, amelyekben tudósok azt vizsgálták, hogyan bontják elemeikre a fekete lyukak a vonzáskörzetükbe kerülő csillagokat. A tanulmányozáshoz a relativitáselméletet és a fősorozatú csillagok sűrűségének valósághű modellezését használták.

A Johns Hopkins Egyetem szakértői az eredményekről tavaly számoltak be egy tanulmányban, a NASA Goddard Űrközpont pedig a pár nappal ezelőtt mutatta be a szimulációk egy részét – olvasható a hirado.hu-n.

Az eredmények szerint ha egy csillag túl közel kerül egy fekete lyukhoz, az extrém gravitáció előbb eltorzítja, majd elemeire szaggatja az égitestet. Ezt a jelenséget árapály-katasztrófának nevezik. Ha a pusztulás végbemegy, a fekete lyuk spagettiszerűen kebelezi be a csillag anyagát.

Érdekesség, hogy a nem éppen baráti találkozást esetenként túlélik a csillagok. A kutatók az árapály-katasztrófa kimenetelére keresték a választ, ezért hat virtuális fekete lyukat hoztak létre. A legkisebb 100 ezer, a legnagyobb 50 millió, az objektumokat megközelítő szimulált csillagok pedig 0,15–10 naptömegűek voltak.

A videóban az égitestek egy egymillió naptömegű fekete lyuknál vannak, a sárga a magasabb, a kék pedig az alacsonyabb sűrűséget jelöli. Az eredmények alapján a túlélésben nagy szerepet játszik a csillag eredeti sűrűsége.

Az eredeti cikk ITT érhető el.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: YouTube/Nasa Goddard)