Az Európai Bizottság március 1-jén javaslatokat terjesztett elő a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályok korszerűsítésére, beleértve az egész EU-ban érvényes digitális vezetői engedély bevezetését és a közlekedési szabályok határokon átívelő érvényesítését – írta meg az Origó.hu.
Ismertetik, hogy a változások szükségesek, mert tavaly több mint 20 ezer ember vesztette életét az EU útjain, és az áldozatok többsége gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros, valamint robogóval közlekedő volt.
A változtatással az lenne a középtávú cél, hogy
2030-ig 50 százalékkal, 2050-ig pedig 100 százalékkal csökkenjen a halálesetek és a súlyos sérülések száma az Európai Unióban.
A javaslat olyan bevált gyakorlatokból merít, amelyek több tagállamban már hatályban vannak. A fő intézkedések a következők lennének:
- a járművezetői vizsga letételét követően legalább kétéves próbaidő a kezdő vezetők számára, valamint zéró tolerancia az ittas vezetés tekintetében. Ez fontos, mivel a fiatal vezetők az összes sofőrnek csak a nyolc százalékát teszik ki, de a halálos ütközéses balesetek 40 százaléka 30 év alatti járművezetőket érint;
- annak lehetővé tétele, hogy a fiatalok 17 éves koruktól járművezetői vizsgát tehessenek és megkezdhessék a kísérő jelenlétében történő jármű- és tehergépkocsi-vezetést;
- a járművezetők képzésének és vizsgáztatásának kiigazítása annak érdekében, hogy a vezetők jobban felkészüljenek a gyalogosok, kerékpárosok, elektromos rollerrel és kerékpárral közlekedők közúti jelenlétére;
- az egészségügyi alkalmasság célzottabb értékelése, figyelembe véve a cukorbetegséghez hasonló betegségek orvosi kezelése terén elért eredményeket. A járművezetők vezetési készségeik és ismereteik frissítésére is ösztönzést kapnak, hogy lépést tudjanak tartani a autóipar technológiai fejlődésével
A vezetői engedélyek tagállamok közötti elismerésének egyszerűsítése érdekében pedig
a bizottság a világon elsőként digitális vezetői engedély bevezetését javasolja.
Ennek előnye, hogy sokkal könnyebb lenne a vezetői engedély pótlása, megújítása, illetve cseréje, mivel minden eljárás online ügyintézéssel lebonyolítható.
Fontos újítás, hogy az aktualizált vizsgaszabályok figyelembe veszik majd az elektromos járművek egyedi jellemzőit, és értékelni fogják a korszerű vezetéstámogató rendszerekhez kapcsolódó ismereteket és készségeket. A kezdő járművezetők arról is tanulni fognak, hogy vezetési stílusuk – például a sebességváltás időzítése – miként befolyásolja járművük fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. Végezetül a B kategóriába tartozó járművek megengedett tömegét kiigazítják az alternatív hajtású járművek tulajdonságainak figyelembevételével, mivel a részben vagy teljesen elektromos járművek jóval nehezebbek lehetnek a belső égésű motoros társaiknál.
Része az új intézkedéscsomagnak az is, hogy jobban felkészítenék a járművezetőket az elektromos járművek használatára és az olyan városi utakon való vezetésre, ahol sok kerékpár és egyéb kétkerekű jármű, illetve gyalogos közlekedik. A fiatalok 17 éves koruktól tanulhatnak vezetni és szerezhetnek vezetői engedélyt. Azok, akik 17 évesen leteszik a vizsgát, csak a 18. születésnapjuktól kezdve vezethetnek egyedül, de ettől kezdve már akár hivatásos gépjárművezetőként is dolgozhatnak, ami a bürokraták reményei szerint enyhíthetné az egyre égetőbb problémának számító járművezető-hiányt.
A lap ismerteti, hogy 2019-ben a külföldön elkövetett közlekedési jogsértések 40 százaléka következmény nélkül maradt, mert nem azonosították az elkövetőt, vagy azért, mert a bírságot nem lehetett rajta behajtani. A mostani javaslat ezen próbál változtatni úgy, hogy a hatóságok számára hozzáférést biztosítanának a nemzeti vezetőiengedély-nyilvántartásokhoz.
A bizottság azt is javasolja, hogy a közlekedési jogsértésekbe az alábbiak is beletartozzanak:
- a megfelelő követési távolság betartásának elmulasztása;
- a veszélyes előzés;
- a veszélyes parkolás;
- egy vagy több záróvonal átlépése;
- a forgalommal szemben történő vezetés;
- a biztonsági folyosók kialakítására vonatkozó szabályok be nem tartása;
- a túlterhelt járművek használata.
Terveik szerint ezek a kiegészítések hozzá fognak járulni ahhoz, hogy a tagállamok fokozottabban szankcionálhassák a más tagállamokból származó elkövetőket, biztosítva a belföldiekkel egyenlő bánásmódot. Ugyanakkor a külföldi személyeknek továbbra is joguk lesz a hatékony jogorvoslathoz és a tisztességes eljáráshoz, az ártatlanság vélelméhez és a védelemhez.
Egységesítik a bírságról szóló értesítők tartalmát és kézbesítésének módját,
a címzettek ellenőrizhetik az ilyen értesítések hitelességét, illetve általános követelménnyé teszik az információk jogsértőkkel való megosztását. Egy erre a célra létrehozott internetes portál az európai polgárok számára könnyű hozzáférést biztosít az egyes tagállamokban hatályos közúti biztonsági szabályokra vonatkozó információkhoz, idővel pedig azt is lehetővé teszi számukra, hogy a webes felületen közvetlenül megfizessék az esetleges bírságokat.