Új vezetői jogosítványokat vezetne be az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság célja a javaslattal, hogy 2050-re teljesen megszűnjön a halálesetek és a súlyos sérülések száma az Európai Unióban

Magyar Nemzet
Forrás: Origo.hu2023. 03. 03. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság március 1-jén javaslatokat terjesztett elő a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályok korszerűsítésére, beleértve az egész EU-ban érvényes digitális vezetői engedély bevezetését és a közlekedési szabályok határokon átívelő érvényesítését – írta meg az Origó.hu.

Ismertetik, hogy a változások szükségesek, mert tavaly több mint 20 ezer ember vesztette életét az EU útjain, és az áldozatok többsége gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros, valamint robogóval közlekedő volt. 

A változtatással az lenne a középtávú cél, hogy

 2030-ig 50 százalékkal, 2050-ig pedig 100 százalékkal csökkenjen a halálesetek és a súlyos sérülések száma az Európai Unióban.

A  javaslat olyan bevált gyakorlatokból merít, amelyek több tagállamban már hatályban vannak. A fő intézkedések a következők lennének:

  • a járművezetői vizsga letételét követően legalább kétéves próbaidő a kezdő vezetők számára, valamint zéró tolerancia az ittas vezetés tekintetében. Ez fontos, mivel a fiatal vezetők az összes sofőrnek csak a nyolc százalékát teszik ki, de a halálos ütközéses balesetek 40 százaléka 30 év alatti járművezetőket érint;
  • annak lehetővé tétele, hogy a fiatalok 17 éves koruktól járművezetői vizsgát tehessenek és megkezdhessék a kísérő jelenlétében történő jármű- és tehergépkocsi-vezetést;
  • a járművezetők képzésének és vizsgáztatásának kiigazítása annak érdekében, hogy a vezetők jobban felkészüljenek a gyalogosok, kerékpárosok, elektromos rollerrel és kerékpárral közlekedők közúti jelenlétére;
  • az egészségügyi alkalmasság célzottabb értékelése, figyelembe véve a cukorbetegséghez hasonló betegségek orvosi kezelése terén elért eredményeket. A járművezetők vezetési készségeik és ismereteik frissítésére is ösztönzést kapnak, hogy lépést tudjanak tartani a autóipar technológiai fejlődésével
     
Így nézne ki a digitálisigazolvány-applikáció az EB javaslata szerint 
Forrás: Origó

A vezetői engedélyek tagállamok közötti elismerésének egyszerűsítése érdekében pedig 

a bizottság a világon elsőként digitális vezetői engedély bevezetését javasolja. 


Ennek előnye, hogy sokkal könnyebb lenne a vezetői engedély pótlása, megújítása, illetve cseréje, mivel minden eljárás online ügyintézéssel lebonyolítható.

Fontos újítás, hogy az aktualizált vizsgaszabályok figyelembe veszik majd az elektromos járművek egyedi jellemzőit, és értékelni fogják a korszerű vezetéstámogató rendszerekhez kapcsolódó ismereteket és készségeket. A kezdő járművezetők arról is tanulni fognak, hogy vezetési stílusuk – például a sebességváltás időzítése – miként befolyásolja járművük fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. Végezetül a B kategóriába tartozó járművek megengedett tömegét kiigazítják az alternatív hajtású járművek tulajdonságainak figyelembevételével, mivel a részben vagy teljesen elektromos járművek jóval nehezebbek lehetnek a belső égésű motoros társaiknál.

Része az új intézkedéscsomagnak az is, hogy jobban felkészítenék a járművezetőket az elektromos járművek használatára és az olyan városi utakon való vezetésre, ahol sok kerékpár és egyéb kétkerekű jármű, illetve gyalogos közlekedik. A fiatalok 17 éves koruktól tanulhatnak vezetni és szerezhetnek vezetői engedélyt. Azok, akik 17 évesen leteszik a vizsgát, csak a 18. születésnapjuktól kezdve vezethetnek egyedül, de ettől kezdve már akár hivatásos gépjárművezetőként is dolgozhatnak, ami a bürokraták reményei szerint enyhíthetné az egyre égetőbb problémának számító járművezető-hiányt.
A lap ismerteti, hogy 2019-ben a külföldön elkövetett közlekedési jogsértések 40 százaléka következmény nélkül maradt, mert nem azonosították az elkövetőt, vagy azért, mert a bírságot nem lehetett rajta behajtani. A mostani javaslat ezen próbál változtatni úgy, hogy a hatóságok számára hozzáférést biztosítanának a nemzeti vezetőiengedély-nyilvántartásokhoz.

A bizottság azt is javasolja, hogy a közlekedési jogsértésekbe az alábbiak is beletartozzanak:

  • a megfelelő követési távolság betartásának elmulasztása;
  • a veszélyes előzés;
  • a veszélyes parkolás;
  • egy vagy több záróvonal átlépése;
  • a forgalommal szemben történő vezetés;
  • a biztonsági folyosók kialakítására vonatkozó szabályok be nem tartása;
  • a túlterhelt járművek használata.
     

Terveik szerint ezek a kiegészítések hozzá fognak járulni ahhoz, hogy a tagállamok fokozottabban szankcionálhassák a más tagállamokból származó elkövetőket, biztosítva a belföldiekkel egyenlő bánásmódot. Ugyanakkor a külföldi személyeknek továbbra is joguk lesz a hatékony jogorvoslathoz és a tisztességes eljáráshoz, az ártatlanság vélelméhez és a védelemhez.

Egységesítik a bírságról szóló értesítők tartalmát és kézbesítésének módját, 

a címzettek ellenőrizhetik az ilyen értesítések hitelességét, illetve általános követelménnyé teszik az információk jogsértőkkel való megosztását. Egy erre a célra létrehozott internetes portál az európai polgárok számára könnyű hozzáférést biztosít az egyes tagállamokban hatályos közúti biztonsági szabályokra vonatkozó információkhoz, idővel pedig azt is lehetővé teszi számukra, hogy a webes felületen közvetlenül megfizessék az esetleges bírságokat.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexel.com)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.