Szalayék visszatérnek a Dakar-ralira

Rajthoz áll a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős, és az Opel Dakar Team Darázsi Zsolt vezetésével elindítja versenykamionját is.

2011. 10. 25. 13:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A biztonsági okok miatt Afrikából 2009-ben Dél-Amerikába költöztetett, de a nevét megtartott Dakar-ralit 2012. január 1. és 15. között ismét Argentínában és Chilében, illetve új helyszínként Peruban rendezik meg. Idén januárban mindössze Horn Albert, egy horvát versenyző navigátoraként képviselte a magyar színeket, a jövő évi kiadásban azonban két esztendő kihagyás után ismét rajthoz áll a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős, és az Opel Dakar Team Darázsi Zsolt vezetésével elindítja a versenykamionját is. A csapatot természetesen szervizkamion is kíséri. Szalayék mellett egy másik magyar kettős, a Sebestyén Sándor, Bogdán József egység is megpróbál eljutni az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig.

A Dakar-rali mezőnye Mar del Platából rajtol és Limában ér célba. Argentínában és Chilében öt-öt, Peruban négy szakasz lesz. A 2012-es verseny össztávja hozzávetőleg 9000 kilométer, ebből megközelítőleg 5000 kilométer a mért szakasz.

– Nem titok, hogy az előző két évet anyagi nehézségek miatt kellett kihagyniuk. Most mekkora büdzsét hoztak össze, amivel bele lehet vágni a nagy kalandba? – kérdeztük Szalay Balázst.
– A csapatnak hozzávetőleg ötvenmillió forint a költségvetése, ennyi kellett az induláshoz. A legnagyobb részt a nevezési költség teszi ki, ez egymaga meghaladja a kilencvenezer eurót.

– Milyen célkitűzést fogalmaztak meg?
– Természetesen nem csak azért indulunk, hogy elmondhassuk, megint részt vettünk a Dakar-ralin. Szeretnénk minél jobb eredményt elérni és megközelíteni a gyári csapatokat. Mindezt helyezésben számszerűsíteni nagyon nehéz, de kimondom: azután, hogy eddig a legjobb helyezésünk a tizenkilencedik volt, most a célunk a legjobb tízbe kerülni.

– Ez reális cél? Tény, az úgymond a „nagy nevek” közül most többen nem indulnak, de az első tízet megcélozni mégiscsak merészségnek tűnik.
– Nyilván sokan megmosolyognának, ha azt mondanám, hogy első szeretnék lenni, holott így van. Nem elrugaszkodva a realitástól, a legjobb tízbe pedig szerintem igenis van esélyünk bekerülni. Ami a mezőnyt illeti, az autósoknál jelen állás szerint százhetvenöt induló lesz – emellett hetvenöt kamion, kétszáz motor és negyven quad indul –, ezzel be is telt a létszám, a többiek már csak a várólistára fértek fel. S ha kétségkívül akadnak is hiányzók, ellenfelekben nem lesz hiány. Jutta Kleinschmidt visszatért, és a lengyelek például nagyon belehúztak, Krzysztof Holowczyc is gyári BMW-s lett. Ezzel együtt bizakodunk.

– Mi változott az autón?
– A General Motorstól most érkezik, valahol éppen a repülőn lehet az új motor. Ez körülbelül három százalékkal erősebb, mint a jelenlegi erőforrásunk. A tervek szerint a jövő héten már bele is építjük az autóba, ami külsőleg is átalakul majd. Emellett lesznek aerodinamikai változások, hogy minél stabilabb, gyorsabb legyen az autónk.

– Afrika után Dél-Amerikában mi a legnagyobb kihívás?
– Sivatag és sivatag között is óriási a különbség. A Szaharában január elején mindig tél van, ott ahhoz is kellett alkalmazkodnunk, most viszont a déli féltekén az Atacama-sivatagban nyár vár ránk, vagyis jóval nagyobb hőség. Sokkal jobban kell figyelnünk a hűtésre, a sebességváltótól a kormányművön és a differenciálműn keresztül a motorolajig mindent hűtenünk kell. Kétszer annyi hűtő lesz az autónkon ahhoz képest, mint amikor még a Szaharába jártunk. S 2009-ben megtapasztaltunk, hogy Dél-Amerikában a puha homok különösen vendégmarasztaló, fel kell készülnünk arra is, hogy majd sokat ásnunk, lapátolunk is.

– Hatszor már célba ért a Dakaron, van valami titka, hogy mi kell hozzá?
– Hogyne, három okot is fel tudok sorolni. 2004 óta Bunkoczi László a navigátorom, azóta mindig beértünk. 2004 óta van Opel alattunk. A harmadik pedig a türelem, mert a Dakar-ralin nem lehet minden körülmények között csak úgy eszeveszetten száguldozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.