Alonso és az ő mágikus 14-ese

Minden titokra fény derült, hogy a Forma–1-es pilóták milyen megfontolásból választottak magunknak rajtszámot.

2014. 01. 15. 12:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Forma–1-es szezon majd csak március 16-án indul az Ausztrál Nagydíjjal, de a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egyik újítása, miszerint a pilóták erre a szezonra maguk választhattak rajtszámot, máris megpezsdítette az életet a száguldó cirkuszban. A FIA múlt pénteken hozta nyilvánosságra a majdnem komplett nevezési listát (a Caterhamnél még kiadók a helyek), és az azóta eltelt néhány napban meglettek a válaszok arra, ki mi alapján döntött. A „szabály” szerint a regnáló világbajnoknak továbbra is jár az 1-es, ha kell neki, és a tavaly sorrendben negyedik elsőségét behúzó Sebastian Vettel meg is tartotta a Red Bullján. Amennyiben idén nem őt koronázzák meg, akkor jövőre az 5-ös kerül az autójára. A német versenyzőt ehhez is szép emlékek fűzik, 2001-ben még zöldfülűként, 14 évesen ezzel a rajtszámmal lett gokartban junior Európa-bajnok. S nyilván az is nyom a latban, hogy az első Forma–1-es vb-címét (2010) ugyancsak ehhez a rajtszámhoz köti.

Lényeges kitétel volt, hogy ha ketten ugyanazt a számot nézik ki maguknak, akkor az kapja, aki tavaly előrébb végzett a végelszámolásnál. A Vettel mögött második, kétszeres világbajnok Fernando Alonso (Ferrari) ugyancsak a gokartos sikeréveibe révedt, amikor a 14-est jelölte meg. „Ez a szám mindig szerencsét hozott nekem. Tizennégy évesen nyertem meg a junior gokart-világbajnokságot, mégpedig 1996. július 14-én egy 14-es rajtszámú autóval” – indokolt a spanyol pilóta.

Rajta kívül a szép gokartos évek miatt választotta Lewis Hamilton (Mercedes) a 44-est, Daniel Ricciardo – aki az új idényben Vettel csapattársa lesz – a 3-ast, Sergio Pérez (Force India) pedig a 11-est. Holott Hamiltontól adta volna magát a 22-es, amikor 2008-ban behúzta az eddigi egyetlen vb-címét, a McLarenjén ez virított. Ám azt is mérlegelte, hogy a negyvennégy az kétszer huszonkettő Hamilton a választásnál elsőbbséget élvezett volna Jenson Buttonnal szemben, aki örömmel vitte el a 22-est, arra emlékezve, hogy ő pedig 2009-ben lett vele világbajnok; az akkor még létező Brawn csapat színeiben. Tudjuk, hogy a Lotustól a Ferrarihoz visszaigazoló Kimi Räikkönen nem szentimentális típus, ő a 2007-es vb-címét 6-ossal nyerte a maranellóiakkal, s most könnyen megkaparinthatta volna, de marad a 7-esnél. Ahogy rezignáltan fogalmazott: ha tavaly jó volt neki, idén is megteszi. Nico Rosbergnek (Mercedes) ugyanakkor nagyon kellett a 6-os, mert édesapja, Keke Rosberg ezzel lett világbajnok 1982-ben egy Williamsben.

Adrian Sutil (Sauber) frappáns magyarázatot adott arra, miért a 99-es kellett neki: mindig a maximumra törekszik, és ennél nagyobb számot nem lehetett választani. Mondhatnánk, hogy Valtteri Bottasban (Williams) egy reklámgrafikus veszett el, tudniillik ő azért lett a 77-es, mert a 7-es szinte egy „t” betű, és a nevét így akár úgy is lehetne írni, hogy „Bo77as”. A finn pilóta becsületesen bevallotta, hogy ez nem az ő agyszüleménye, de tetszik neki. Szólni kell a kultikus 27-esről is, ami 1981 és 1995 között egy szezont leszámítva a Ferrarié volt – amikor a csapatok állandó rajtszámmal rendelkeztek, és a maranellóiak nem tudtak vb-t nyerni –, most Nico Hülkenberghez (Force India) került. A németet a jelek szerint nem nyomasztja, hogy a legendás Gilles Villeneuve 1982-ben a 27-es Ferrariban vesztette életét.

A végére hagytuk a legizgalmasabb számot, a 13-ast, amit elvitt a csöppet sem babonás Pastor Maldonado. 1976-ig sem sok autón láthattuk, akkor pedig kivonták a forgalomból. Ismerve a venezuelai  hebehurgya természetét, a 13-as inkább azoknak hozhat balszerencsét, akik majd vele összeakadnak.

S a múltba révedve említsük még meg, hogy a Forma–1-ben már a 0-s rajtszám is előfordult. Amikor Nigel Mansell az 1992-es vb megnyerése után egyből átigazolt az IndyCarba, az 1-est nem kaphatta meg senki, a következő szezonban a Williamsnél Damon Hill a 0-ssal, Alain Prost 2-essel versenyzett. Prost lett a világbajnok, és visszavonult, így 1-es rajtszámú autó 1993-ban sem futott, Hill pedig megtarthatta a 0-st. Nagyon úgy néz ki, hogy ő volt az utolsó „nullás”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.