„Az idei előszezon nagyon furcsa volt, és szinte lehetetlen megjósolni az erősorrendet. Még mindig sokat tanulunk, van néhány megoldatlan feladatunk. Rengeteg munka vár ránk” – nyilatkozta Lewis Hamilton még márciusban Bahreinben az előszezon utolsó tesztnapján. Ezen a Mercedes brit pilótája volt a leggyorsabb, de két századdal elmaradt Felipe Massa előző napi idejétől. Mindez azonban mit sem változtatott azon, hogy a hozzáértők szinte egyöntetűen úgy vélték, hogy a 2014-es szezont a Mercedes várhatja a legjobb előjelekkel.
A száguldó cirkuszban a legnagyobb változást az előző idényhez képest a turbómotorok visszatérése jelentette, s az élesben is hamar bebizonyosodott, hogy a Mercedes motorfejlesztői elsőrangú munkát végeztek, amiből az erőforrásukat használó többi csapat, a Williams, a McLaren és a Force India is profitál. A legtöbbet persze értelemszerűen a Mercedes istálló, a precíziós gépezetben a fogaskerekek itt állhattak igazán össze. Ugyanakkor annak is megmutatkoztak a jelei, hogy a Renault motorja nem igazán vált be, így az előző négy egyéni és konstruktőri vb-címet begyűjtő Red Bull látványosan a németek mögé szorult, akikkel a több sebből vérző Ferrari még kevésbé tudta tartani a lépést.
A szezonnyitó ausztrál nagydíjat Nico Rosberg nyerte meg a Mercedesszel, a pole pozícióból induló Hamilton műszaki hiba miatt pedig már a harmadik körben kiesett – ez azért intő jel volt –, de a következő négy versenyt ő nyerte meg, s mindannyiszor csapattársa lett a második. Monacóban megfordult a sorrend közöttük, ezután pedig Kanadában először esett meg a szezonban, hogy másvalakit intettek le elsőként: Daniel Ricciardót, a Red Bull-lal. Aki akkor már rendre verte négyszeres világbajnok csapattársát, Sebastian Vettelt.
Mivel Montrealban Hamilton újra nullázott – ezúttal a fékrendszere mondta fel a szolgálatot –, Rosberg pedig bejött másodiknak, a német 140 ponttal vezetett az összetettben, Hamilton pedig 118 ponttal rendelkezett. Később Silverstone-ban Rosberg állt ki váltóhiba miatt, Spában viszont újra Hamilton maradt pont nélkül, és ebben éppen Rosberg volt a ludas, mert nekiment, és ezzel végleg el is mérgesedett a viszony a két pilóta között. Akkor már jó ideje nem lehetett kérdéses, hogy a világbajnok közülük kerül ki – Ricciardo a hungaroringi és a spái győzelmével sem rúghatott labdába –, s túl nagy volt a tét.
A belga nagydíj után Rosberg 220, Hamilton 191, Ricciardo 156 ponttal állt, de ezt követően Hamilton egymás után öt versenyt nyert meg, Robserg pedig négy második hely mellett Szingapúrban kiesett, így fordult a kocka. Brazíliában azonban Rosberg győzött, s még a zárófutamon is volt esélye a vb-cím megszerzésére, hiszen Abu-Dzabiban dupla pontokat osztottak. De itt a német pilóta csak 14. lett, Hamilton pedig elsőként ért be a célba, s így az igazság is győzött: a brit pilóta a szezonban tizenegy futamot nyert meg – csapattársa négyet –, így 2014-ben kétségkívül neki járt a világbajnoki cím.
„Ez a bajnoki cím sokkal többet jelent számomra, mint az első. De igazából olyan érzés ez, mintha most nyertem volna meg az elsőt! Áldottnak érzem magam” – nyilatkozta Hamilton, aki ugyanúgy az utolsó futamon szerezte meg a vb-címet, mint 2007-ben, de az sokkal neccesebb volt. Akkor a brazil nagydíj utolsó kanyarjában előzte meg Timo Glockot, s lett ötödik, ami kellett a számára. Az időközben már elsőként leintett Massa és a Ferrari csak néhány másodpercig hihette, hogy őket koronázzák meg.
Az idei pontversenyben Ricciardo lett a harmadik, Bottas a negyedik, Vettel az ötödik, Fernando Alonso (Ferrari) a hatodik. A konstruktőrök között a Mercedes mögött Red Bull, Williams, Ferrari, McLaren sorrend alakult ki, s a Ferrari leszereplése azt vonta maga után – 1993 után először zárt futamgyőzelem nélkül egy idényt –, hogy Luca Di Montezemolo elnök huszonhárom év regnálás után már szeptemberben lemondani kényszerült. Azóta pedig gyakorlatilag a teljes szakembergárdát lecserélték Maranellóbaa. (Előre tekintve, jövőre már Vettel lesz Kimi Räikkönen csapattársa, Alonso a McLarenhez igazolt.)
A szezon krónikájához tartozik, hogy Szocsiban megrendezték az első orosz Forma–1-es futamot, a Marussia istálló csődbe ment, valamint csődközelbe került a Caterham is. A japán nagydíjon pedig Jules Bianchi, a Marussia francia pilótája borzalmas balesetet szenvedett, amikor az autójával kicsúszva egy másik sérült autót elszállítani szándékozó darus kocsiba vágódott – ez is kitörölhetetlenül ott lesz a 2014-es emlékek között