Elítélték a győri kosarasok balesetének előidézőjét

A férfi két év, a végrehajtásában három évre felfüggesztett fogházbüntetést kapott.

MTI
2015. 10. 21. 12:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bíróság emellett a férfit öt évre eltiltotta a járművezetéstől, és több mint egymillió forint bűnügyi költség megtérítésére kötelezte.

A 85-ös úton Kapuvár és Vitnyéd között 2013. szeptember 7-én egy személyautó összeütközött a Hat-Agro Uni Győr női kosárlabdacsapatot Sopronba szállító autóbusszal. A balesetben két ember, Tapodi Péter, a csapat klubigazgatója és Füzy Ákos vezetőedző életét vesztette. A buszon nyolcan súlyosan megsérültek, közülük egy ember maradandó sérüléseket szenvedett. Hat utas és az autóbusz vezetője könnyebb sérüléseket szenvedett.

A korábban ismertetett vád szerint K. Mihály vádlott, a személyautó 71 éves vezetője – aki maga is súlyosan megsérült a balesetben – a járművel Kapuvár felé haladt óránkénti 72-76 kilométeres sebességgel. Vitnyédről kiérve a figyelme elterelődött, emiatt az autó a padkára hajtott, ahol nekiütközött egy optikai oszlopnak. A vádlott ezután balra kormányzott, autójával visszatért az úttestre, és nekiütközött az autóbusz bal oldalának.

A busz a jobb oldali kerekeivel emiatt az útpadkán haladt, majd egy hirtelen kormánymozdulat után az úttestre visszatérve erősen balra sodródott, végül a jobb oldalára dőlve, bal oldalt lecsúszott le az útról. Az ütközés miatt kilenc utas kiesett a járműből.

Gajdos Anikó bíró az ítélethozatal előtt ismertette az orvosszakértői véleményeket, amelyek szerint a buszon utazó Tapodi Péter halálát a legkorábban oda érkező orvos sem tudta volna megmenteni, olyan súlyos sérüléseket szenvedett. Füzy Ákos esetében pedig bár későn érkeztek ki a mentők, szakmai szabályt nem szegtek.

Az első tárgyalási napon hangzott el, hogy az Országos Mentőszolgálat tájékoztatása szerint 14 óra 4 perckor érkezett a bejelentés a győri mentőállomásra. Az első kocsi 14 óra 5 perckor indult el Lövőről, és 14 óra 26 percre ért a helyszínre. Győrből 14 óra 9 perckor és 14 óra 21 perckor indultak a kocsik, Csornáról 14 óra 6 perckor, Sopronból 14 óra 16 perckor, Kapuvárról 14 óra 25 perckor, ezek átlagosan 20 perc alatt értek a baleset helyszínére.

A bíró a műszaki szakértő vizsgálataira alapozta elmondta, hogy a Lada típusú személyautó alkalmas volt a közúti közlekedésre, ahogy a busz is, annak ellenére, hogy nem volt érvényes műszaki engedélye. Hozzátette: bár a személyautó a megengedett óránkénti 90 kilométeres sebesség helyett 72-76 kilométeres sebességgel haladt, a busz pedig mintegy 18 kilométeres sebességgel meghaladta az engedélyezett óránkénti 70 kilométeres sebességet, ezeknek semmilyen kihatása nem volt a balesetre.

Gajdos Anikó hangsúlyozta, hogy a szakértők egyöntetű megállapításai szerint ha a buszon utazók használták volna a rendelkezésükre álló biztonsági öveket, akkor a halálesetek és a maradandó, illetve súlyos, nyolc napon túli sérülések nem következtek volna be.

Kanczler István ügyész záróbeszédében a büntetés súlyosságát illetően enyhítő körülményként értékelte K. Mihály életkorát, büntetlen előéletét, maradandó sérülését, azt, hogy csípőprotézist ültettek be neki. Szintén enyhítő körülményként értékelte, hogy a vádlott korábban semmilyen közúti balesetet nem okozott, őszintén megbánta figyelmetlenségét, emellett a buszon utazók nem kötötték be magukat.

Álláspontja szerint K. Mihály két vezetéstechnikai hibát követett el, amelyek a balesetet okozták. Azzal, hogy hirtelen kormányzott, nem tartotta be azt a szabályt, amely szerint úgy kell közlekedni a közúton, hogy mások személyében vagy vagyoni tárgyában ne tegyünk kárt, illetve a manőverrel nem tartotta be a kötelező jobbra tartási haladási irányt sem.

Horváth Antal, a vádlott ügyvédje védőbeszédében hangsúlyozta, hogy ha a bíróság figyelembe veszi a busz vezetőjének korábbi vallomását, amely szerint sokkal korábban észlelte, hogy a személyautó nem a saját sávjában halad, akkor K. Mihály felelőssége nem lett volna megállapítható.

Gajdos Anikó bíró közölte: a busz vezetőjének erre a kijelentésére azért nem alapoztak, mert a mai napig nem emlékszik a balesetre, a szakértői vélemények szerint pedig mindkét sofőr féktávolságon belül észlelte a veszélyt, így az ütközés elkerülhetetlen volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.