– Milyen érzés a vitorlásról partra lépni egy óceáni verseny után akkor, amikor az embernek valahol az óceán kellős közepén kellene hánykolódnia a 7-10 méteres hullámok között?
– Az árboctörés után hajnalban érkeztünk meg egy madeirai kikötőhöz, egyetlen francia fiú volt csak ott egy másik csapatból. Műholdas telefonon vettem fel vele a kapcsolatot, hogy eligazítson, hogyan biztonságos oda bemenni. Amikor kiléptünk, meglehetősen imbolygott velem a talaj, mert ugyan nem voltunk kint hosszan az óceánon, de az ember agya hozzászokik. Addigra érzelmileg, ha fel nem is dolgoztuk az eseményeket, de túlléptünk rajta, tudomásul vettük, hogy ez volt megírva. Ilyenkor mindig azt keresem, hol van ebben az értelem, az a plusz, ami miatt az ember vállalja a negatívumot.
– Ez ilyen egyszerű?
– Arra tanított meg az élet, hogy minden ilyen negatív történésről egyszer csak kiderül utólag, hogy igazából miért is volt ez az én egyéni életemben fontos.
– A mostani balesettel kapcsolatban jutott már valamire?
– Még ugyan nem tudom, de valamikor egyszer csak kiderül! Vagy nem derül ki, de lehet, hogy az élet így próbált megóvni valamitől. Én próbálok ilyen módon pozitívan szemlélődni és visszanyúlni az egészhez, és igazából semmiféle lelki törés nem történt bennem, ami akadályozna a jövőben.
– Hazaérkezése után elmondta, a rajtnál kiadott időjárási előrejelzések alábecsülték a közelgő ciklon szélerősségét. Utólag nem érzi-e úgy, látva, hogy a mezőny fele a verseny első napjaiban odaveszett, hogy kódolva voltak az események?
– Sok baleset kódolva volt, a miénk nem. Mi már túl voltunk a rossz időn. Megvitorláztuk az említett nagyon nehéz körülményeket, kemény három nap volt, de túl voltunk rajta, teljesítettük, ami ilyenkor elvárható. Igen jól vitorláztunk! Úgy gondolom, hogy megfeleltünk bármilyen elvárásnak. Arra már nem kaptunk lehetőséget az élettől, hogy bebizonyosodjon, a kemény döntésünk, ez a „keleti taktika” mennyire volt helyes. Úgy gondolom, az ötödik-hatodik helyig visszaértünk volna a Zöld-foki-szigetek magasságáig, ugyanis mi gyorsultunk, a többiek meg beálltak egy sebességre, nem tudtak már tempót nyerni. De hát ez a „ha...”, teljesen mindegy. Lelkileg én abszolút nem élek ezzel már semmiféle életet azon túl, hogy gondolkozzam, mi a feladat ahhoz, hogy a jövő biztonságosan és hasonló módon zajlódjék, mint azelőtt.