F1 – a számok tükrében

Minden tekintetben a Mercedes éve volt az idei esztendő a száguldó cirkuszban.

B. Molnár László
2015. 12. 19. 19:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon egyszerű a válasz arra nézve, vajon mi az, amiből a legtöbb kell egy F1-es világbajnoki cím megszerzéséhez. Nos, a pontszámok, a győzelmek és a sebesség. Ebben teljesen egyértelmű a Mercedes fölénye, ráadásul idén az edzéseken is maximumon pörögtek az ezüst nyilak. A 19 versenyen 18 alkalommal szerezték meg a pole pozíciót, az esetek többségében abszolút kisajátították az első sort. Hogy a Hamilton–Rosberg duónak a sebessége is megvolt a sikerhez, azt egyértelműen bizonyítja, miszerint 13 alkalommal a futam leggyorsabb körét is ők teljesítették.

Mindezt megfejelték a legmegbízhatóbb teljesítménnyel az egész mezőnyben, aminek áldását a Mercedes-motorokkal versenyző csapatok is élvezhették, hiszen az erőforrások technikai gondjai, esetleges cseréi miatt egyiküket – Mercedes, Williams, Force India és Lotus – sem sorolták hátrébb egy centivel sem a rajtrácson, azaz egyikük sem kapott rajthelyes büntetést. Ez még a második legmegbízhatóbb Ferrarinak sem sikerült, ugyanakkor az is igencsak beszédes adat, hogy a Honda két pilótájának, Jenson Buttonnak és Fernando Alonsónak a 320 helyes büntetést osztottak ki összesen az erőforrások megbízhatatlansága miatt.

Az Auto Motor und Sport statisztikáiból kiolvasható, hogy Hamiltonéké lett az egyéni és konstruktőri vb-címek mellett a legkevesebb kiesés (3) és a legtöbb teljesített versenykilométer (11 128 km) is az ő nevük mellé került. A csillagos márka éppen a megbízhatóságában fejlődött a legtöbbet, hiszen a 2014-es szezonban, amikor szintén mindkét világbajnokságot megnyerték, ezen a téren csupán a harmadik helyen végeztek öt kieséssel és 10 616 versenykilométerrel. A hihetetlen teljesítményt nyújtó Mercedes-erőforrás nemcsak a gyári csapatnál muzsikált felsőfokon: Sergio Pérez (Force India) első motorja például pontosan 4798 kilométert futott hiba nélkül.

Szintén egyre megbízhatóbb a Ferrari-motor, hiszen ha hiszik, ha nem, a Scuderia két versenyzője, Sebastian Vettel és Kimi Raikkönen egyszer sem állt ki azért, mert motorhiba hátráltatta volna. Viszont nem voltak még strapabírók, így az olasz erőforrásokat használó csapatok – a Sauberen kívül – valamennyien kaptak pár rajthelyes büntetést a motorcserék miatt.

A Renault-motorokat használó csapatok közül a Toro Rosso igazán bánhatja, hogy idén még nem a Ferrari-erőforrásokkal versenyzett, ugyanis nem kevesebb, mint 10 alkalommal estek ki technikai hiba miatt, az esetek nagy többségében a motor adta meg magát. A Red Bull versenyben 10 481 kilométerig jutott, Daniel Ricciardo háromszor is a leggyorsabb kört futotta meg, többször is ott álltak egy nagy bravúr kapujában, ám végül futamgyőzelem nélkül maradtak, amire emberemlékezet óta nem volt példa.
Ennek ellenére még sem ők bukták a legnagyobbat, hanem a McLaren és a motorszállítója, a Honda. A már említett rajthelyes büntetések mellett a wokingi alakulat lett a legmegbízhatatlanabb csapat – 13 kiesés, valamennyi műszaki hiba miatt –, ráadásul Alonso nem kevesebb, mint 12 erőforrást használt el. Ez önmagában is siralmas, ám ha hozzátesszük, hogy tavaly ilyenkor a McLaren tette meg a legtöbb versenykilométert (11 248 km), és lett az év legmegbízhatóbb csapata, bizony beláthatjuk, nem ok nélkül ostorozta saját istállóját a két korábbi világbajnok.

Ugyanakkor abban sincs semmi meglepő, hogy a legtöbb balesetet a Lotus szenvedte el, hiszen a roncsderbi-király, Pastor Maldonado is az anyagi gondoktól szenvedő csapatot erősítette. Alig akadt olyan versenyhétvége, amikor a venezuelai ne pördült volna meg, ne ütközött volna. Igaz, az idei sebességrekord is a nevéhez fűződik, hiszen a Mexikói Nagydíjon 366,4 km/órás végsebességet mértek nála. Tán mondanunk sem kell, a Lotus is Mercedes-motort használt.

És ezzel el is érkeztünk ahhoz a rangsorhoz, ami a versenyek sava és borsa: az előzésekhez. Mert a sebesség az egy dolog, de a pályán biztonságosan leelőzni a másikat, az pedig egy másik dolog. Sajnos nem véletlenül panaszkodnak egyre többen, hogy unalmasak a futamok, és ezt bizony az előzések számának visszaesése is igazolja. Tavaly például a 19 viadal alatt összesen 636 előzési manővert regisztráltak, míg idén ez a szám mindössze 509, azaz legalább 20 százalékkal visszaesett az előzések száma. És erre az sem magyarázat, hogy a Caterham kiesése miatt két autóval kevesebb volt a mezőnyben.

A Pirelli idei statisztikájából kiderül, hogy a Maláj Nagydíjon hatvan alkalommal előztek a versenyzők, míg például Melbourne-ben az idénynyitón mindössze tizenegy helycserét láthattak a nézők, míg az esős austini futamon összesen 39 pozíciócsere került be a statisztikába. Aki viszont mindent megtett azért, hogy a futamokról ne hiányozzon a látvány, az nem más, mint a 18. születésnapját nemrég betöltő Max Verstappen gondoskodott a maga 49 előzésével, míg egy futamon belül a legtöbbet a német Vettel jött előre, amikor Kanadában 13 előzést mutatott be.

A rajtok királya mindeközben Fernando Alonso volt: a gyakran hátrasorolt bajnok az indulásoknál összesen 28 helyezést javított az idény során. Azért az is árulkodó adat, hogy a két Mercedest összesen három-három alkalommal zárt hátrébb az év során, mint a saját rajtpozíciója

Feltétlenül minimum az érdekességek kategóriájába tartozik, hogy 2014-hez képest 14 százalékkal csökkent idén a kerékcserék száma (817-ről 706-ra esett vissza), míg a versenyeken jellemző átlagos kiállásszám 2,02 helyett 1,88 lett. A versenyek alatt a csapatok összesen 17 580 abroncsot használtak el (ebből 16 288 száraz pályás gumi volt), ami 2448-cal kevesebbet, mint a múlt esztendőben.

Mára már az is kiderült, a csapatoknak mennyi nevezési díjat kell majd fizetniük az idei eredmények alapján. A konstruktőri cím elhódítójának pontonként 6194 dollárt kell fizetnie a szövetség számlájára (Mercedes), miközben minden más csapat 5161 dollár/pont tarifa alapján fizet. Mindez a több mint félmillió dolláros alapdíjhoz hozzáadva teszi ki aztán az istállók következő évi nevezési díját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.