Ugyanott „parkol” Fa Nándor előző hajója, mint a SoH

Az e heti Figyelő a francia sajtó segítségével összegyűjtötte a földkerülő vitorlásverseny eddig talán kevéssé ismert érdekességeit.

2017. 02. 16. 4:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Terjedelmes összeállítást készített a Figyelő online kiadása a Fa Nándornak egy héttel ezelőtt véget érő, 8. Vendée Globe földkerülő vitorlásversenyről, illetve annak legérdekesebb számadatairól. Hogy 93 nap 22 óra 52 perc és 9 másodperc alatt, 8.-ként teljesítette „a vitorlázás Mount Everestjét”, az már széles körben ismeretes, és az is, hogy a veterán sportember most, 63 évesen befejezi óceáni jelenlétét vitorláshajón.

A cikkből kiderül, a Spirit of Hungary-csapat költségvetése például a mezőny vége felé kulloghat, de kétség sem férhet hozzá, hogy a legkevesebb pénz felhasználásával a spanyol Didac Costa, a svájci Alan Roura és a francia Sébastien Destremau állt rajthoz, utóbbi úgy fogalmazott, „szabad szemmel nem látható” a versenyére fordított összeg, hajóját pedig – amely őskövületnek számít a maga 19 évével – „váltó nélküli kerékpárnak” titulálta, s az induláshoz 28 szponzortól kalapozta össze a pénzt. A Figyelő megjegyzi még, a másik két legöregebb hajó (17 év) tulajdonosa épp az önkéntes csapattagokkal készült Roura, valamint Costa, akinek „kölcsöncsotrogánya” 2001-ben Ellen MacArthurral a kormánynál (a legjobb női versenyző a VG történetében) Kingfisher néven másodikként ért körbe a Vendée Globe-on.

A szabad szemmel nem látható összeget persze nem a magyar átlagkeresetből élő ember szintjén kell elképzelni, hiszen a 350 ezer eurós (bő 100 millió forintos) költségvetést azért a mezőny mindegyik hajója eléri, ennek ellenére volt olyan hajós, aki nemcsak a vállalkozást tekintve volt bátor, hanem abban is, hogy a pénz kölcsönzéséért elzálogosította a házát. Egy francia napilap, a Le Télégramme becslése szerint egyébként egy teljes Vendée Globe-ciklusban akár hárommilliárd forintnyi eurót is el lehet szórni. A rekordidővel győztes francia Armel Le Cléac’h egyébként körülbelül kétszer annyit költött, mint a második helyen, minimális hátránnyal célba érő, összesen egy cégre – Hugo Boss – támaszkodó brit Alex Thomson.

A magyar Fa Nándor főbb támogatói a Mol, az MVM, a posta, a Szerencsejáték Zrt., az anyagot biztosító Zoltek, a Közgép, az iCell és az MFB voltak.

Akármekkora hírverése volt is itthon Fa Nándor miatt a versenynek, azért ez a viadal nem az NBA vagy a Forma–1: hivatalos Facebook-oldalának 263 ezer követője sincsen, és YouTube-csatornájára is alig több mint 20 ezren iratkoztak fel. A szám annál is elgondolkodtatóbb, mivel az idén minden eddiginél nemzetközibb volt a verseny.

Ha bárki azt gondolná, ez a verseny hatalmas és korlátlan reklám minden cégnek, akinek a logója felkerül a vitorlára vagy a hajóra, téved: a versenyzőket általában rendesen szabályozzák, mikor és milyen módon küldhetnek videós tartalmakat a hajóról, a támogatók pedig kérhetnek további videókat a verseny alatt, így lesz – amint ezt az eddigi egyetlen kétszeres győztes Michel Desjoyeaux az AFP hírügynökségnek megerősítette – igen rentábilis a támogatóknak a viadal.

Az 1989 óta nagyjából négyévente megrendezett Vendée Globe mezőnyének elsöprő többsége – 29-ből 22 – nem erre a versenyre épített hajóval rajtolt el, hisz mindig jönnek újabb szereplők, akiknek nem áll módjukban rögtön hajót építeni. Ők lehetnek a Spirit of Hungary piaca is, amint azt Fa Nándor jelezte a Magyar Nemzetnek adott interjújában, a SoH várhatóan később is fog versenyezni. A Figyelő összeállítása ugyanakkor megjegyzi azt az érdekességet, hogy Fa korábbi hajója, a Budapest, amellyel háromszor kellett elrajtolnia, mielőtt feladta a versenyt (1996/1997), ugyanott „parkol” most, ahol a SoH, és ugyanúgy eladósorban van Fa utáni tulajdonosától, Raphaël Dinellitől. És ha már adásvétel, a győztes Armel hajója hárommillió euróért már el is kelt –három és fél millióért építették.

A verseny ezen összegekhez képest jelképes pénzdíjairól is szó esik az összeállításban: a győztesnek 160 ezer euró üti a markát, a második helyezettnek 100 ezer, Fa Nándor a 8. helyért pedig 20 ezret nyert. Az összdíjazás 600 ezer euró, ebből már lehet venni egyet a mezőny hajói közül, persze a legjobbakat biztosan nem.

Fa Nándor háromszor indult a Vendée Globe-on, először a másodikon, ahol a legjobb nem franciaként az 5. helyen ért körbe a föld körül, ezzel az első nem francia volt, aki az embert próbáló vitorlásversenyen célba ért. 1996/1997-ben nem ért célba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.