Terjedelmes összeállítást készített a Figyelő online kiadása a Fa Nándornak egy héttel ezelőtt véget érő, 8. Vendée Globe földkerülő vitorlásversenyről, illetve annak legérdekesebb számadatairól. Hogy 93 nap 22 óra 52 perc és 9 másodperc alatt, 8.-ként teljesítette „a vitorlázás Mount Everestjét”, az már széles körben ismeretes, és az is, hogy a veterán sportember most, 63 évesen befejezi óceáni jelenlétét vitorláshajón.
A cikkből kiderül, a Spirit of Hungary-csapat költségvetése például a mezőny vége felé kulloghat, de kétség sem férhet hozzá, hogy a legkevesebb pénz felhasználásával a spanyol Didac Costa, a svájci Alan Roura és a francia Sébastien Destremau állt rajthoz, utóbbi úgy fogalmazott, „szabad szemmel nem látható” a versenyére fordított összeg, hajóját pedig – amely őskövületnek számít a maga 19 évével – „váltó nélküli kerékpárnak” titulálta, s az induláshoz 28 szponzortól kalapozta össze a pénzt. A Figyelő megjegyzi még, a másik két legöregebb hajó (17 év) tulajdonosa épp az önkéntes csapattagokkal készült Roura, valamint Costa, akinek „kölcsöncsotrogánya” 2001-ben Ellen MacArthurral a kormánynál (a legjobb női versenyző a VG történetében) Kingfisher néven másodikként ért körbe a Vendée Globe-on.
A szabad szemmel nem látható összeget persze nem a magyar átlagkeresetből élő ember szintjén kell elképzelni, hiszen a 350 ezer eurós (bő 100 millió forintos) költségvetést azért a mezőny mindegyik hajója eléri, ennek ellenére volt olyan hajós, aki nemcsak a vállalkozást tekintve volt bátor, hanem abban is, hogy a pénz kölcsönzéséért elzálogosította a házát. Egy francia napilap, a Le Télégramme becslése szerint egyébként egy teljes Vendée Globe-ciklusban akár hárommilliárd forintnyi eurót is el lehet szórni. A rekordidővel győztes francia Armel Le Cléac’h egyébként körülbelül kétszer annyit költött, mint a második helyen, minimális hátránnyal célba érő, összesen egy cégre – Hugo Boss – támaszkodó brit Alex Thomson.
A magyar Fa Nándor főbb támogatói a Mol, az MVM, a posta, a Szerencsejáték Zrt., az anyagot biztosító Zoltek, a Közgép, az iCell és az MFB voltak.
Akármekkora hírverése volt is itthon Fa Nándor miatt a versenynek, azért ez a viadal nem az NBA vagy a Forma–1: hivatalos Facebook-oldalának 263 ezer követője sincsen, és YouTube-csatornájára is alig több mint 20 ezren iratkoztak fel. A szám annál is elgondolkodtatóbb, mivel az idén minden eddiginél nemzetközibb volt a verseny.
Ha bárki azt gondolná, ez a verseny hatalmas és korlátlan reklám minden cégnek, akinek a logója felkerül a vitorlára vagy a hajóra, téved: a versenyzőket általában rendesen szabályozzák, mikor és milyen módon küldhetnek videós tartalmakat a hajóról, a támogatók pedig kérhetnek további videókat a verseny alatt, így lesz – amint ezt az eddigi egyetlen kétszeres győztes Michel Desjoyeaux az AFP hírügynökségnek megerősítette – igen rentábilis a támogatóknak a viadal.
Az 1989 óta nagyjából négyévente megrendezett Vendée Globe mezőnyének elsöprő többsége – 29-ből 22 – nem erre a versenyre épített hajóval rajtolt el, hisz mindig jönnek újabb szereplők, akiknek nem áll módjukban rögtön hajót építeni. Ők lehetnek a Spirit of Hungary piaca is, amint azt Fa Nándor jelezte a Magyar Nemzetnek adott interjújában, a SoH várhatóan később is fog versenyezni. A Figyelő összeállítása ugyanakkor megjegyzi azt az érdekességet, hogy Fa korábbi hajója, a Budapest, amellyel háromszor kellett elrajtolnia, mielőtt feladta a versenyt (1996/1997), ugyanott „parkol” most, ahol a SoH, és ugyanúgy eladósorban van Fa utáni tulajdonosától, Raphaël Dinellitől. És ha már adásvétel, a győztes Armel hajója hárommillió euróért már el is kelt –három és fél millióért építették.
A verseny ezen összegekhez képest jelképes pénzdíjairól is szó esik az összeállításban: a győztesnek 160 ezer euró üti a markát, a második helyezettnek 100 ezer, Fa Nándor a 8. helyért pedig 20 ezret nyert. Az összdíjazás 600 ezer euró, ebből már lehet venni egyet a mezőny hajói közül, persze a legjobbakat biztosan nem.
Fa Nándor háromszor indult a Vendée Globe-on, először a másodikon, ahol a legjobb nem franciaként az 5. helyen ért körbe a föld körül, ezzel az első nem francia volt, aki az embert próbáló vitorlásversenyen célba ért. 1996/1997-ben nem ért célba.