Március 24-én megérkezik a melbourne-i pályára a száguldó cirkusz, kezdetét veszi az idei Formua 1-szezon. Amióta létezik, az ausztrál futam mindig kiemelt jelentőségű. Jelenleg itt rajtol az idény, korábban pedig itt zárult, többször is végtelen izgalmak közepette. 1986-ban Nigel Mansellt és Nelson Piquet-t előzve lett világbajnok Alain Prost, 1994-ben pedig Michael Schumacher vívott ádáz küzdelmet Damon Hill-lel a vb-címért. Az idei szezon apropóján időutazásba kezdünk. Érdemes jó harminc évet visszarepülni, amikor egy bizonyos Ayrton Senna már bőszen bontogatta a szárnyát a világ legjobb pilótái között. Az ausztrál F1-versenyt ekkor még (1986-tól 1996-ig) Adelaide-ben rendezték, amit a brazil – aki tegnap ünnepelte volna 57. születésnapját – bizonyosan imádva gyűlölt.
Amíg a Lotust vezette, mindannyiszor kiesett a futamon, egy ízben pedig csapata technikai hibája miatt utóbb kizárták. Az 1988-as kivételt leszámítva (2. hely) évekig a McLarennel sem tudta befejezni a versenyt Ausztráliában – többször is pole-pozícióból indulva csúszott
ki –, de 1991-ben megtörtént az áttörés. Mivel a Japán Nagydíjon Mansell kicsúszott, Senna pontelőnyével már világbajnokként ülhetett a volán mögé az adelaide-i idényzárón. Az esős futamon az első helyről rajtolt – nem véletlenül kapta meg az Esőmester becenevet –, de az autózásra alkalmatlan időjárási körülmények miatt a 15. körben leintették a nagydíjat, így Senna a Formula 1 történetének legrövidebb versenye után ünnepelhette meg harmadik világbajnoki címét. Ő lett a hatodik pilóta, aki háromszor tudott vb-t nyerni az F1-ben, ennél többször csak az ötvenes évek klasszisa, Juan Manuel Fangio diadalmaskodott.
A következő szezonban visszatért a korábbi évek balszerencséje, nem ért célba Ausztráliában. 1993-ban óriási harc dúlt közte és Alain Prost között, aki a bombaerős Williamsszel papíron esélyesebb volt nála, Senna egy ideig mégis vezetni tudta a pontversenyt. Viszont a Hungaroringen, majd az olasz és a portugál nagydíjon is kiesett, így hiába nyert Japánban, az ausztrál verseny előtt Prostnak már nem kellett mindenáron az első helyen végeznie. A brazil remekül hajtott és győzött, de összetettben francia vetélytársa nyert, Senna a második helyen végzett. Ha nem következett volna be a tragikus imolai baleset 1994-ben, a pilóta vélhetően folytatta volna a hullámvasutazást Ausztráliában.
De vissza a jelenbe! A 2017-es szezon jelentős változtatásokat hoz: hogy mást ne mondjunk, az új F1-tulaj Liberty Media érkezésével távozott Bernie Ecclestone, és ugyancsak bejelentette visszavonulását a tavalyi vb-t nyerő Nico Rosberg, az ő helyét Valtteri Bottas foglalja el. (Legutóbb 1993-ban fordult elő, hogy lelépjen az aktuális világbajnok, Prost.)
Mellettük a 2009-es vb-győztes Jenson Button és a korábbi McLaren-főnök Ron Dennis is veszi a kalapját. A Manor csapat csődje miatt eggyel kevesebb az istálló, és a futamok száma is csökken eggyel – húszra –, a Német Nagydíj (Hockenheim) nem tudja vállalni az anyagi megterhelést. 2015-ben a Nürburgringgel történt meg ugyanez – a két pályán felváltva rendezték a futamokat.
A Formula 1 két újoncot is köszönthet az idén. Stoffel Vandoorne a hírek szerint remekelt a teszteken, és beugróként már bizonyított is, a McLaren Jenson Button pilótaszékét bízza rá. A kanadai Lance Strollról más pletykák keringenek. Ő inkább édesapja pénztárcájának, mintsem teljesítményének köszönheti bemutatkozását, a Williamsnél mindenesetre reménykednek.
A szabálymódosításokról: szélesebbek lesznek az autók és a gumik, változik az első és hátsó szárnyak magassága és formája. A teszteléseken, ahol a vb-cím esélyesének tartott Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is hasított, több pilóta élvezte a felgyorsuló kocsikat. A magyar idő szerint péntek hajnali szabadedzéstől kezdve a tévén keresztül ezt mi is megtehetjük.