Senna adelaide-i kalandjaitól Melbourne-ig

Az aktuális világbajnok nélkül, átalakult versenyautókkal rajtol a 2017-es szezon.

Gabay Balázs
2017. 03. 22. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Március 24-én megérkezik a melbourne-i pályára a száguldó cirkusz, kezdetét veszi az idei Formua 1-szezon. Amióta létezik, az ausztrál futam mindig kiemelt jelentőségű. Jelenleg itt rajtol az idény, korábban pedig itt zárult, többször is végtelen izgalmak közepette. 1986-ban Nigel Mansellt és Nelson Piquet-t előzve lett világbajnok Alain Prost, 1994-ben pedig Michael Schumacher vívott ádáz küzdelmet Damon Hill-lel a vb-címért. Az idei szezon apropóján időutazásba kezdünk. Érdemes jó harminc évet visszarepülni, amikor egy bizonyos Ayrton Senna már bőszen bontogatta a szárnyát a világ legjobb pilótái között. Az ausztrál F1-versenyt ekkor még (1986-tól 1996-ig) Adelaide-ben rendezték, amit a brazil – aki tegnap ünnepelte volna 57. születésnapját – bizonyosan imádva gyűlölt.

Amíg a Lotust vezette, mindannyiszor kiesett a futamon, egy ízben pedig csapata technikai hibája miatt utóbb kizárták. Az 1988-as kivételt leszámítva (2. hely) évekig a McLarennel sem tudta befejezni a versenyt Ausztráliában – többször is pole-pozícióból indulva csúszott
ki –, de 1991-ben megtörtént az áttörés. Mivel a Japán Nagydíjon Mansell kicsúszott, Senna pontelőnyével már világbajnokként ülhetett a volán mögé az adelaide-i idényzárón. Az esős futamon az első helyről rajtolt – nem véletlenül kapta meg az Esőmester becenevet –, de az autózásra alkalmatlan időjárási körülmények miatt a 15. körben leintették a nagydíjat, így Senna a Formula 1 történetének legrövidebb versenye után ünnepelhette meg harmadik világbajnoki címét. Ő lett a hatodik pilóta, aki háromszor tudott vb-t nyerni az F1-ben, ennél többször csak az ötvenes évek klasszisa, Juan Manuel Fangio diadalmaskodott.

A következő szezonban visszatért a korábbi évek balszerencséje, nem ért célba Ausztráliában. 1993-ban óriási harc dúlt közte és Alain Prost között, aki a bombaerős Williamsszel papíron esélyesebb volt nála, Senna egy ideig mégis vezetni tudta a pontversenyt. Viszont a Hungaroringen, majd az olasz és a portugál nagydíjon is kiesett, így hiába nyert Japánban, az ausztrál verseny előtt Prostnak már nem kellett mindenáron az első helyen végeznie. A brazil remekül hajtott és győzött, de összetettben francia vetélytársa nyert, Senna a második helyen végzett. Ha nem következett volna be a tragikus imolai baleset 1994-ben, a pilóta vélhetően folytatta volna a hullámvasutazást Ausztráliában.

De vissza a jelenbe! A 2017-es szezon jelentős változtatásokat hoz: hogy mást ne mondjunk, az új F1-tulaj Liberty Media érkezésével távozott Bernie Ecclestone, és ugyancsak bejelentette visszavonulását a tavalyi vb-t nyerő Nico Rosberg, az ő helyét Valtteri Bottas foglalja el. (Legutóbb 1993-ban fordult elő, hogy lelépjen az aktuális világbajnok, Prost.)

Mellettük a 2009-es vb-győztes Jenson Button és a korábbi McLaren-főnök Ron Dennis is veszi a kalapját. A Manor csapat csődje miatt eggyel kevesebb az istálló, és a futamok száma is csökken eggyel – húszra –, a Német Nagydíj (Hockenheim) nem tudja vállalni az anyagi megterhelést. 2015-ben a Nürburgringgel történt meg ugyanez – a két pályán felváltva rendezték a futamokat.

A Formula 1 két újoncot is köszönthet az idén. Stoffel Vandoorne a hírek szerint remekelt a teszteken, és beugróként már bizonyított is, a McLaren Jenson Button pilótaszékét bízza rá. A kanadai Lance Strollról más pletykák keringenek. Ő inkább édesapja pénztárcájának, mintsem teljesítményének köszönheti bemutatkozását, a Williamsnél mindenesetre reménykednek.

A szabálymódosításokról: szélesebbek lesznek az autók és a gumik, változik az első és hátsó szárnyak magassága és formája. A teszteléseken, ahol a vb-cím esélyesének tartott Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is hasított, több pilóta élvezte a felgyorsuló kocsikat. A magyar idő szerint péntek hajnali szabadedzéstől kezdve a tévén keresztül ezt mi is megtehetjük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.