Fa Nándor versenye, Fahajóval, Fa nélkül

Földkerülő legendánk októberre tette a balatoni „egykezest”, minél nehezebb, annál jobb!

2017. 10. 04. 6:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Méltatlanul kevés teret szentelnek neki a nyilvánosságban, de Magyarország leginkább embert próbáló vitorlásversenye bizony korántsem a legnagyobb hagyományú balatoni Kékszalag, hanem a szintén a magyar tengert kerülő, ez évben október 7-én rajtoló, 48 órás szintidejű „egykezes”. A Fa Nándor által 2001-ben, a Vendée Globe földkerülő szólóverseny kvázi kisöccseként megálmodott tókör lényege, hogy a vitorlázó egyedül teljesít, külső segítség és kikötés nélkül. Vagyis nem figyel a „kokpitból” a „mancsaft”, összesen két szem van a látáshoz, két fül a halláshoz, két kéz a kormányzáshoz, a racsnikra, a reffelésre, és még ki tudja, mi minden tennivalóra; tehát röviden, nincs, akinek a kapitány munkát osszon – ennél fogva az időeredmények is általában szerényebbek, mint a Kékszalagon.

A hivatalosan Mol 2017 Balaton-kerülő nevű viadalon idén tizenkilencen startolnak a Balatonfüredi Yacht Clubtól reggel 10-kor, „a Pista” (az üldögélő Bujtor Istvánt ábrázoló szobor) elől az előző napi ellenőrzés és a reggel 7 órai kormányosértekezlet után. Köztük mindössze egyetlen hölgyet találni a két hete lezárt nevezési listán, ő Majoross Bea vitorlás- és snowboardoktató, végzettsége szerint műszaki menedzser. Bár a hivatalos létszámlimit 40 egység, de ezen a megméretésen hagyományosan kevesen indulnak, no nem az 50 ezer forintos nevezési díj miatt, ami a vitorlázás világában igazán nem számít eget verő összegnek, ám az éjszakába nyúló, kimerítő szólóhajózást a hideg Balatonon nem sokan vállalják. Itt érdemes elgondolkodni azon, mekkora teljesítmény volt Fa Nándortól 63 évesen a Vendée Globe-on 93 napig hánykolódni a világ óceánjain éjjel és nappal, magányosan, nem keveset a jeges Antarktisz közelségében.

Idén (is) többszörös Balaton-kerülők, győztesek és nemzetközi sztárok érkeznek Füredre, köztük a 2015-ös időrekorder, bankvezér Zolnai György (10 óra 37 perc), vitorlásberkekben ismert becenevén George, ZipCode nevű, billenthető tőkesúlyos Code8-asával, a korábbi csúcstartó Varga Lajos (Nelson Flottalízing – Flaar 26 RR), a Fahajóval Vörös Gábor, a tavalyi győztes Keller András (Innov8 – Code8), és az utolsó pillanatban benevező Majtényi Szabolcs (Code8 – Code8) sokszoros repülőhollandi-világbajnok, a rangos Finn Gold Cup idei versenyigazgatója. A győztes jutalma a vándorserlegen túl félmillió forint. Azt, hogy ki nyer, lehetetlen megtippelni, hiszen ismerje a kormányos bármennyire is a hajóját, az éjszaka vagy a sekély déli parti vizek bármikor feladásra kényszeríthetik a versenyzőket – hogy tényleg csak két veszélyforrást említsünk.

A Kékszalagnál is hosszabb útvonalon, azzal ráadásul szemben folyó (Füred, Tihany, Keszthely, Tihany, Almádi, Aliga, Füred), minimálisan 165 kilométeres megméretésen egytörzsű, nyitott, legföljebb 8 méter hosszú hajók indulhatnak, az ötszörös földkerülő Fa Nándor elgondolása volt az, hogy a magyar lelemény újabb és újabb megoldásokat kísérletezzen ki a nagy kihívást jelentő verseny apropóján. Fa maga már nem indul, mint azt a Vendée Globe kapcsán korábban lapunknak is elmondta, már csak a családja kérésére ül hajóba, az innovációs folyamatok ütőerén azonban rajta tartja az ujját. Idén saját bevallása szerint azért tette az „egykezest” októberre, hogy az még viszontagságosabb legyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.