Minden, ami a tojáslabdán túl van

Miért számít minden évben nem hivatalos munkaszüneti napnak az Egyesült Államokban a Super Bowl?

Énekes András Előd
2018. 02. 05. 7:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Philadelphia Eagles története során harmadszor jutott el az NFL amerikaifutball-liga döntőjébe, amit magyar idő szerint hétfő hajnalban rendeztek a minnesotai US Bank Stadiumban. Eddig egyszer sem sikerült megnyerniük a Super Bowlt, és idén – a címvédő New England Patriots ellen – szintén nem indultak túl biztató helyzetből, noha az egész szezon során egyenletesen jó teljesítményt nyújtott a Nick Foles által vezetett csapat. Az igyekezet végül meghozta gyümölcsét: 41:33-ra a philadelphiaiak győztek.

Tom Brady hiába volt azon, hogy tovább írja történelmét a New England irányítójaként: Bill Belichick edzői érája alatt már öt Super Bowl-győzelemnél tart a Boston külvárosában játszó alakulat. Az amerikai sportokat általánosan övező statisztikaőrület alól természetesen a legnézettebb sportág, az amerikai futball sem bújhat ki, de a játékhoz kapcsolódó adatokon kívül talán izgalmasabb megnézni, miért számít minden évben nem hivatalos munkaszüneti napnak az Egyesült Államokban a Super Bowl.

###HIRDETES###

A nagydöntőhöz kapcsolódó érdekességek közül talán a nézettséggel kapcsolatos mítosz képezi leginkább közbeszéd tárgyát. Sokan a világ legnézettebb sporteseményeként szokták aposztrofálni a februári finálét, ám ez csak Amerikában van így. Globális szinten sok más esemény is megelőzi a nézettségi toplistán. Az abszolút első a legutóbbi labdarúgó-vb döntője, amit több mint egymilliárd néző követett élőben, de a Bajnokok Ligája fináléjának 400 milliós tévés nézettsége sem hangzik rosszul. (A listán a riói olimpia megnyitója foglalja el a harmadik helyet 342 millió tévéző szempárjával.) A 2017-es Super Bowlt mindezekhez képest 111,3 millióan nézték élőben. Ábránkon is jól látható ugyanakkor: az NFL csúcsmeccse így is messze túlszárnyalja a többi tradicionális amerikai sport mindent eldöntő mérkőzéseinek átlagos nézőszámát.

Első olvasásra furcsának tűnhet, de a tavalyi Super Bowl második legmagasabb nézettségi átlagát (117,5 millió) a félidőben mérték, vagyis Lady Gaga show-jának idején. A magához a sporthoz csupán infrastrukturális dimenzióban kapcsolódó produkciók évről évre döntögetik a nézőcsúcsokat, ez pedig nagyon jól példázza, hogy a nagydöntő kulturális jelentősége messze nem az átlagon felüli sportteljesítmények iránti érdeklődésből, illetve a csapatokat körülvevő rajongásból áll.

Az idei úgynevezett halftime show fellépőjének kiléte tavaly októberben került nyilvánosságra; egy újabb világhírű popsztár, az időközben színészként is bemutatkozó Justin Timberlake mutatott be egy néhány számos látványos produkciót. Az énekes egyébként már volt főszereplője a félidei műsornak; mit hoz a sors, épp 2004-ben, amikor ugyanúgy az Eagles és a Patriots vívta a finálét, mint most. A tizennégy évvel ezelőtti meccs hőse a két touchdownpasszal jelentkező Tom Brady, illetve az MVP-nek (a Super Bowl legértékesebb játékosa) is megválasztott, 11 elkapást és 133 yardot futó Deion Branch volt. Közülük már csak Brady aktív, aki hat aranygyűrűvel a valaha volt legsikeresebb NFL-játékossá válhatott volna – már ha a New England ma hajnalban győzött volna.

Maradva a Super Bowl külsőségeinél, nem mehetünk el szó nélkül a csillagos égig dagadó reklámpénzek mellett sem. Tíz év alatt szinte a duplájára nőtt a közvetítés alatti harminc másodperces reklámspotok díja, amire a világ legnagyobb márkái évről évre fenik a fogukat. Idén több mint ötmillió dollárba, vagyis 1,23 milliárd forintba került egy félperces reklám, de az óriási nézettség miatt boldogan köhögik ki ezt az összeget az NBC csatornának – ráadásul az őrült verseny odáig fajult, hogy az amerikaiak 46 százaléka már elsősorban az új, Super Bowlra gyártott reklámok miatt ül le a tévé elé.

Pár nappal ezelőtt derült ki egyébként, hogy a Fox Sports megvásárolta az NFL közvetítési jogait az NBC-től, évente nem kevesebb mint 660 millió dollárt (164 milliárd forint) fog fizetni értük. Nem a legnézettebb sportesemény a világon, de a legtöbb pénz jó eséllyel a Super Bowl körül mozog.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.