Az okok kutatásánál viszonylag hamar rá kell jönnünk: a jelenség roppant összetett. Ami tényszerű és megfogható: a Liu Shaolin Sándor, Li Shaoang, Knoch Viktor, Burján Csaba összetételű short track-váltó Magyarország első téli olimpiai aranyérmét szerezte egy éve Phjongcshangban, egy olyan sportágban, amelyről két évtizede azt se tudtuk, hogy egyáltalán létezik, 2006-ban a torinói téli játékokon aztán a magyarok, ha érmet nem is szereztek, szép eredményeket értek el. Az újdonság varázsa, a sportág némiképp egzotikus volta alaposan és érthetően felértékelte a sikert.
További objektív tényező, hogy 2018-ban csak téli olimpiát rendeztek, így Liuék diadalának érthetően nem lehetett vetélytársa a nyári sportágakban – úszásban, kajak-kenuban, vívásban, tehát a hagyományos magyar „aranysportágakban”.
Ezenfelül nehezen megfoghatóan, de szinte tapinthatóan léteznek a manapság oly divatos, az „X faktor” kategóriájába tartozó körülmények. Ezek közül a leginkább szembetűnő Sanyiék kellemes, megnyerő külseje. Manapság már a sportújságírók között is szép számmal akadnak hölgyek, a szurkolók millióiról nem is beszélve. Abszolút érthető, hogy úgy a voksolásnál, mint a rajongásnál sokat nyom a latban a versenyző szexepilje. Mindezt tetézi, hogy a srácok – elsősorban a kimondottan kommunikatív Sanyi, de a váltó csapatkapitányaként a Nemzeti színpadán emlékezetes, keresetlen kifejezésekkel fűszerezett beszédet rittyentő Knoch Viktor is – szeretnek nyilatkozni, életük a nagyközönség szeme láttára zajlik, szerelmeikről, hódításaikról, szakításaikról az egész ország tud.
Szemben egyik-másik, visszahúzódó életet élő kiválóságunkkal – aki, ha rajta múlna, életét rejtekhelyen, a Duna fenekén, egy búvárharangban élné le (copyright by Moldova) –, Sanyiék kifejezetten keresik a nyilvánosságot, nem irtóznak tőle, ösztönösen – vagy tudatosan, ez még nem derült ki egyértelműen – együtt élnek vele, sőt fel is használják a szigorúan vett sporton kívüli céljaik megvalósítása érdekében. Maximálisan élnek a Facebook, a Twitter és az Instagram adta lehetőségekkel, utóbbi közösségi médiában Sanyinak például 61 400 követője van, ami már figyelemre méltó szám.