A Formula–E, azaz az elektromos autók számára kiírt sorozat története a 2014/15-ös idényben kezdődött. A koronavírus a kizárólag városi pályákon versenyző sorozatot sem kímélte, a 2020/21-re tervezett hetedik szezon csak 2021. február 26-án veheti kezdetét. Szaúd-Arábia dupla fordulós, villanyfényes nyitányt rendez, a Formula–E számára pedig azért különösen fontos ez az évad, mert ez az első, amelyet a Nemzetközi Autómobil-szövetség (FIA) már világbajnokságként ismer el.
A kétfutamos nyitó hétvégét a Rijád mellett fekvő Dirijában rendezik meg. A pálya már az előző két sorozat első versenyhétvégéjének is otthont adott, villanyfényes futamot viszont most először rendeznek a Formula–E történetében.
Nem az elektromos sorozat az egyetlen autósport-ágazat, amely Szaúd-Arábiába érkezik idén: a Dakar-rali az elmúlt két évben már az Arab-sivatagban zajlott, idén pedig Dzsiddában rendezik meg az ország első Formula–1-es versenyét.
Kapcsolat a királykategóriával
A Formula–E tavalyi mezőnyének legismertebb arca Felipe Massa volt, aki 2008-ban épphogy lemaradt a Formula–1-es világbajnoki címéről. A brazil viszont idén már hazája túraautó-bajnokságában versenyez. Az idei pilóták közül Stoffel Vandoorne, Pascal Wehrlein, valamint három korábbi FE-bajnok, Lucas di Grassi, Sébastien Buemi és Jean-Éric Vergne teljesített legalább egy teljes idényt a Formula–1-ben. A sorozatot tavaly nyerte először olyan versenyző, aki nem indult F1-es futamon: a portugál António Félix da Costa a Red Bull-családban töltött évek után 2015-ben Max Verstappen és az ifjabbik Carlos Sainz mögött maradt le a Toro Rosso-ülésről.
A nagy autógyártók közül a Mercedes, a Porsche, a Nissan, a BMW és az Audi is indít csapatot a huszonnégy autóból álló mezőnyben, igaz, utóbbi kettő utolsó idényét kezdi meg a Formula–E-ben. A teljes versenynaptár a pandémia miatt még nagyon képlékeny, de a tervezett helyszínek között van a Formula–1-es naptár állandó ékköve, Monaco is.
De az autósporton túl is van élet: Szaúd-Arábia az elmúlt három évben szinte minden nagy bevételt generáló sportba belekapott. 2018-ban és 2019-ben az olasz, 2020-ban a spanyol labdarúgás Szuperkupájáért küzdöttek meg a csapatok a közel-keleti országban. Több rangos ökölvívó címmérkőzést is rendeztek itt, köztük Anthony Joshua és Andy Ruiz visszavágóját.
Tavaly szervezték meg először a Szaúdi Kupát, amely erős kezdéssel azonnal a legnagyobb pénzdíjjal kecsegtető lóverseny lett a világon. 2019 óta pedig golftornát is rendez az ország, a European Tour keretében. A földrajzi anomália ne zavarjon meg senkit, az európai sorozat ranglistáját már 2009 óta Race to Dubai („verseny Dubajig”) néven emlegetik a záróhelyszín miatt.
Szaúd-Arábia nagy elődei
A sportturizmusban ugyanis nem Szaúd-Arábia az arab világ úttörője, hiszen az Egyesült Arab Emírségek és Katar által kikövezett úton jár, némi eltéréssel. Bahrein szinte csak belekóstol ebbe a világba a 2004 óta megrendezett F1-es nagydíjjal.
Abu-Dzabi 2009 óta többnyire zárófutamként szerepel a Formula–1-ben, az ország kerékpáros körversenyt rendez, és saját World Tour-csapattal is rendelkezik, akárcsak Bahrein. Dubaj évről évre rangos teniszversenyt rendez a férfiak és a nők számára is, 2010-ben pedig a rövidpályás úszó-világbajnokságnak adott otthont.