A tehetség nem elég, több százmillió forint is kellene

Magyarországról a Forma–1 szinte elérhetetlen, de a túraautózás kirakatbajnokságába jutáshoz is több százmillió forintos befektetésre van szükség részben a család és a támogatók részéről. A magyar autósport egyik legnagyobb tehetsége, a 14 éves Bucsi Attila még az út elején jár, de hogy meddig jut, az nem csak a pályán dől el.

2021. 09. 09. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Baumgartner Zsolt Forma–1-es szereplése óta egyetlen magyarnak sem volt reális esélye arra, hogy eljusson az autósportok csúcsára, de az elmúlt tíz évben töretlen népszerűségnek örvend hazánkban a túraautózás, nagymértékben Michelisz Norbert sikereinek köszönhetően, aki 2019-ben a világkupa (WTCR) bajnoka lett.

Bár a 37 éves Michelisz a túraautós kategóriában még hosszú évekre tervezheti a pályafutását, máris kopogtat az ajtón az utánpótlás, élén egy egészen különleges tehetséggel, Bucsi Attilával. Az elmúlt hétvégén ért véget a Swift Cup Europe, amely már komoly, nemzetközi túraautó-bajnokságnak számít, a jelenlegi két legismertebb magyar autóversenyző, a már említett Michelisz és a kétszeres kamionos Európa-bajnok Kiss Norbert is voltak a sorozat bajnokai pályafutásuk elején. De egyikük sem olyan fiatalon, mint Bucsi Attila.

Idén a mindössze 14 éves pilóta uralta a rendszeresen húsz-huszonöt fős mezőnyt, a tizenöt versenyből tízen dobogós helyen intették le, és ötöt meg is nyert. Ezzel ő aratta a legtöbb futamgyőzelmet az idényben, és a bajnoki cím is őt illetné meg, ám túl fiatal ahhoz, hogy nemzetközi sorozat győztese lehessen. A szabályok szerint 16 éves kor alatt nem szerezhet pontot, így meg kellett elégednie a számára hivatalosan elérhető magyar és junior bajnoki címekkel.

Bucsi Attila eltökélt, szorgalmas és tehetséges Fotó: M1RA Motorsport

– Hazudnék, ha azt mondanám, hogy ez nem bánt picit, de azért nem is szomorkodom miatta, mert aki számít, az pontosan tudja, mi történt a pályán – árulta el lapunknak Bucsi Attila, aki nemcsak jobban vezet a legtöbb felnőttnél, de a korát meghazudtoló komolysággal is beszél.

Az autók iránti szeretetet a családi légkörrel szívta magába, hiszen édesapja autószerelőként, illetve egykori gokart- és jet-ski versenyzőként is felkeltette az érdeklődését a gépek iránt. A kis Bucsi öt-hatévesen már motocrossban versenyzett, de mindvégig az autók vonzották jobban, és miután 2016-ban, nyolcévesen harmadik lett egy gokartversenyen, alighanem el is dőlt a sorsa.

– A munkának csak az egyharmada zajlik a pályán, legalább ilyen fontos az, amikor a mérnökökkel kielemezzük az adatokat, és ezekből olyan vezetéstechnikai dolgokra derül fény, amelyek által fejlődhetek. Nagyon élvezem ezt a részét a folyamatnak – hangsúlyozta Bucsi, akit többek közt a hozzáállása miatt is a legnagyobb magyar reménységnek tart Michelisz Norbert.

– A legszembetűnőbb, hogy Attila piszok gyors, nagyon jó érzéke van hozzá, hogy az adott körülményekből hogyan hozza ki a legjobbat – fogalmazott a WTCR magyar bajnoka, akinek meglátását az idény számai is alátámasztják: a hat időmérőből négyet Bucsi nyert meg a Swift Cup Europe-ban.

– Közben ami legalább ilyen fontos, hogy alázatos és szorgalmas, nyitott a tanulásra – tette hozzá Michelisz. – Nem dől hátra elégedetten, hogy milyen jó, hanem hajlandó keményen dolgozni. Ahogy megyünk előre az időben, úgy leszek egyre biztosabb abban, hogy nagy sikereket érhet el.

Ennek azonban az anyagi feltételeit is meg kell teremteni. A Swift Cup Europe éves szinten 10-15 millió forintos költséggel jár. A következő lépés egy erősebb, már TCR-kategóriájú autó lenne, amelyet a WTCR-ben is használnak. 

A regionális TCR-bajnokságokban már 50 millióra rúgnak a költségek, az európai méretű mezőnyben 75 millió körül alakul a számla. A kategória csúcsán, a WTCR-ben pedig a fordulók számától függően 130-200 millióval lehet kalkulálni egy idényre. Jellemzően nem elég gyorsnak lenni a pályán, a pénzt is elő kell teremteni a versenyzéshez.

– Technikai sportágról van szó, érthető okokból vannak költségei – jegyezte meg Michelisz. – Már a belépő kategóriák is éves szinten milliós terheket rónak a családi kasszára, vagy szerencsésebb esetben egy mecénásra. 

Ugyanakkor az a jellemző, hogy a pénz előbb-utóbb elfogy, és ez válik az elsődleges akadállyá a karrier további építésében. A pénz persze nem minden, ugyanilyen fontos a megfelelő szakmai közeg.

Hogy a Bucsihoz hasonló tehetségek ne vesszenek el, azért az Innovációs és Technológiai Minisztérium által életre hívott HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. tehet sokat az elkövetkező időszakban. Palkovics László miniszter vezetésével júliusban jelentették be a támogatási rendszer elindítását, amelynek célja, hogy a magyar autóversenyzők nemzetközi esélyei közelítsenek a több lakosuk miatt nagyobb reklámértékkel rendelkező országok képviselőiéhez.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.