Sikerekben gazdag évet futhatnak idén a magyar túraautó-versenyzők, hiszen a TCR-kategória csúcsát jelentő világsorozatban, a FIA World Tourban a címvédő Michelisz Norbert időmérős és futamgyőzelemmel kezdte meg az új idényt a múlt hétvégén az olaszországi Vallelungában, a tizenhat éves Bucsi Attila pedig a World Tour kelet-európai kistestvérének, az Eastern Europe-nak a bajnoki címét veszi célba 2024-ben.
– Nem akarok hazudni, az a célom, hogy idén győzelmekért legyek harcban – jelentette ki Bucsi Attila a hétvégén esedékes idénynyitó előtt, amelyet a Balaton Parkon rendeznek. – Ehhez a legfontosabb, hogy kihozzam a maximumot a lehetőségeimből és tanuljak a hibákból. Tisztában vagyok vele, hogy a tavalyi debütálásom sem volt hibátlan a győzelem ellenére.
Bucsi tavaly a TCR Eastern Europe szezonzáróján, Brnóban mutatkozott be a kategóriában, és mindjárt megnyerte az időmérőt, valamint a fő futamot is. Ha így kezdett, miért nem versenyzett korábban is ebben a sorozatban? Egész egyszerűen azért, mert túl fiatal volt hozzá, meg kellett várni, hogy betöltse a 16. életévét, ami az alsó korhatár.
– Világviszonylatban is példa nélküli, hogy valaki ilyen kevés szakmai tapasztalattal egyből ilyen eredményeket érjen el hasonlóan erős bajnokságban – nyilatkozta Bucsi tavalyi debütálásáról Michelisz Norbert, aki azt is állította, hogy ha az anyagi feltételek rendelkezésre állnak a M1RA pilótájának a versenyeztetéséhez, akkor az övénél is sikeresebb karriert futhat be.
Merész jóslat volt ez, hiszen Magyarország legsikeresebb autóversenyzőjének a szájából hangzott el: Michelisz az egyedüli, aki világsorozatban bajnoki címet tudott szerezni hazánknak, immáron kétszer is (2019-ben és 2023-ban).
Szlovák autóversenyző a legnagyobb rivális
Bucsi a tavalyi sikeres debütálását nagyon hasznos tapasztalatnak tartja, de úgy gondolja, hogy eddigi karrierje legnagyobb kihívása előtt áll, a legerősebb mezőnyben kell bizonyítania. Ki kell emelni a túraautós berkekben ismert, szlovák Mat’o Homolát, aki a világsorozatban Michelisz ellenfele is volt korábban, kétszeres Európa-bajnoki második, tavaly pedig ő szerezte meg az Eastern Europe bajnoki címét, tehát idén ő a címvédő, várhatóan Bucsi legnagyobb ellenfele.
Hogy a szlovákok egyik legjobb autóversenyzője, Homola is tarthat a magyar tinitől, arról árulkodik a nyilatkozata, amit Bucsi tavalyi brnói berobbanása után adott: – Tudtuk, hogy Attila gyors, és nemcsak azért, mert nagyszerű versenyző, hanem azért is, mert a csapata tapasztalt.
Bucsi egy Hyundai i30 N TCR-t vezet idén, ugyanilyen autóval szerezte meg Michelisz az első világbajnoki címét 2019-ben. Homola is Hyundait vezet, de már az újabb fejlesztésű Elantrát, Michelisz is azzal lett bajnok tavaly és azzal versenyez idén.
Ötévesen már a Hungaroringen üvöltötte: Norbi, Norbi!
– Az első motorsportos élményem a 2010-es Formula–1-es Magyar Nagydíjról van, ahová édesapám vitt ki a vasárnapi futamra, a túraautózást pedig 2011 óta követem, 2012-ben már a Hungaroring főlelátóján néztem Michelisz Norbi futamgyőzelmét. Tisztán emlékszem rá, hogy több ezer emberrel együtt kiabáltam, hogy „Norbi, Norbi”, pedig még ötéves sem voltam akkor – mesélte el lapunknak Bucsi, hogyan fertőződött meg a motorsporttal. Hatévesen már motokrosszozott, majd gokartozott, most pedig már egy TCR-bajnoki címet vesz célba.
És még mindig csak tizenhat. – Úgy érzem magam, mint a világ legszerencsésebb embere – jegyezte meg a lehetőségről, hogy idén, ha minden klappol, teljes idényt futhat a TCR Eastern Europe-ban. Ehhez persze nem elég a pályán sikeresnek lennie, az anyagi háttér előteremtése legalább olyan fontos, amit a M1RA és a Hungarian Motorsport Academy támogatásával próbál előteremteni.
A TCR Eastern Europe idén hat pályára látogat el. A hétvégi szezonnyitónak otthont adó Balaton Park mellett az ausztriai Red Bull Ring és Salzburgring, a szlovákiai Slovakiaring, valamint a csehországi Most és Brno szerepel a versenynaptárban.