Szoboszlai Dominik húsz hónappal ezelőtt 70 millió euróért lett a Liverpool labdarúgója, a világ egyik legismertebb klubjának a valaha volt harmadik legdrágább igazolásaként. A második angliai évében húzóemberré nőtte ki magát, eddig 39 tétmeccsen lépett pályára az idényben, ebből 32-szer a kezdőcsapat tagjaként. Jó eséllyel ő lehet az első magyar bajnok a piacvezető Premier League-ben. Huszonnégy éves korára a szűk elitbe került, a Transfermarkt rangsora alapján a 75 millió eurós értékével holtversenyben a 32. legdrágább futballista a világon. Ha viszont a marketingérték felől közelítünk, hazánk méretei miatt elsősorban a szomszédos országok sztárjaival érdemes összevetni Szoboszlai helyzetét.

– Az eladhatóságban, médiaérdeklődésben óriási szerepe van annak, honnan érkezik egy sportoló, mekkora piac áll mögötte – magyarázta Szabados Gábor sportközgazdász lapunk megkeresésére. – A nagy országoknak nagy a piaca, ami hatalmas előny az ottani sportolóknak. Ha valaki egy kisebb országból érkezik, azzal tudja ezt kompenzálni, ha betör egy nagyobb piacra, ahogy ezt most Szoboszlai teszi Angliában.
A környező országokban hasonlók az adottságok, mint Magyarországon, de a szakértő szerint még így is rengeteg szempont van, ami alapján nehéz objektíven kijelenteni, hogy ki a régióban a legnagyobb marketingértékkel bíró sportoló.
– Vegyük az életkort – hozott egy példát Szabados Gábor. – A futballistáknál maradva a horvátok aranylabdása, Luka Modric vagy az osztrák David Alaba mögött tíz-tizenöt éves pályafutás van a legmagasabb szinten, ennyivel több idejük volt felépíteni egy hatalmas közösségi médiás követőtábort, így ez sem lehet teljesen releváns mérőszám.
Mit ér Szoboszlai Dominik közel hárommillió követője?
A közösségi média a kézzelfogható számaival mégis képet fest a sportolók eladhatóságáról. Minél többen követik őket, annál értékesebbé válhatnak. Egy brit médiakutató cég még 2021-ben tette közzé , hogy Cristiano Ronaldo akár 1,6 millió dollárt is elkérhet egyetlen fizetett Instagram-bejegyzésért. A tendencia Szoboszlai esetében is megfigyelhető: a Liverpool-mezbe öltözése előtt mintegy félmilliós követőtábora az Instagramon mostanra 2,8 milliósra hízott. Ezzel párhuzamosan olyan mamutcégek reklámarca lett, mint a Telekom, a McDonald’s és a Red Bull.
Hogy a közel hárommillió követő sok vagy kevés, az relatív. A magyar sportolók között Szoboszlai messze kiemelkedik, a hazai mezőnyben Dzsudzsák Balázs áll a második helyen, aki az 1,8 milliós táborába holland, orosz, török és arab rajongókat is szép számmal gyűjtött a pályafutása alatt, utána pedig még nagyobb szakadék következik.
Régiós szinten a már említett Modricnak (37 millió) és Alabának (15,5 millió) a Real Madrid sztárjaikként sokkal több követőjük van. A futballtól elszakadva, a 24-szeres Grand Slam-győztes szerb teniszcsillag, Novak Djokovics (15,6 millió) és a szlovénok NBA-klasszisa, a Los Angeles Lakers sztárja, Luka Doncic (10,1 millió) is tekintélyes követőtábort tudhat a háta mögött. Eközben a háromszoros Tour de France-győztes szlovén kerékpáros, Tadej Pogacar (2 millió), vagy az ukránok nehézsúlyú profi bokszvilágbajnoka, Olekszandr Uszik (3,3 millió) nagyjából Szoboszlai kategóriájába esik a követőszám tekintetében.
A szomszédos országok jelenleg is aktív sportsztárjai és Instagram-követőszámuk:
|