Bud Spencer és Terence Hill filmjeinek plakátjait is elárverezik

Világszínvonalút alkottak a plakátművészet terén a hazai grafikusaink a kommunizmus idején, egyszerre végeztek tipográfiai és grafikai munkát, mégsem váltak nemzetközi szinten ismertekké ebben a műfajban. Badits Marcell plakátgyűjtő a Falra fel! aukció alapítója azt szeretné, ha ez a terület, mint önálló művészeti ág, méltó helyre kerülne itthon is, felismernénk a plakátgrafika szépségét és azt, hogy lakásdekorációnak éppen olyan látványos eleme egy grafikai hirdetés, mint egy kortárs alkotás. Az aukciót pénteken, online formában rendezik meg a plakátok széles spektrumából merítve -írja az Origó.

Forrás: origo.hu2020. 11. 19. 18:25
Spencer, Bud; Hill, Terence; Pedersoli, Carlo; Girotti, Mario
Bud Spencer (b) Pedro atya és Terence Hill J. atya szerepében a Fordítsd oda a másik orcádat is címû 1974-es film egyik jelenetében. A felvétel készítésének pontos dátuma és helyszíne ismeretlen. (MTI/Külföldi Képszolgálat) Fotó: -
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar grafikusok magas színvonalon alkottak a film- és a reklámgrafika terén is, de amíg az amerikai filmes hirdetések jellemzően a hős, a főszereplő nagyságát hangsúlyozták, a hazai rajzok inkább az adott film atmoszféráját igyekeztek szemléltetni. Badits Marcell plakátgyűjtő beszélgetésünkkor a Jedi visszatér című 1983-as filmplakátot, Helényi Tibor munkáját említi példaként, amely sajátos látásmódú munka és szerinte kiválóan mutatja mitől is működik a hangulatot jól érzékeltető moziplakát.

Az árverés célja, hogy a hazai műkedvelő közönség megértse, hogy a reklámgrafika önálló művészeti ág, értéke van, meg kell őrizni az utókornak, arról nem szólva, hogy éppen olyan szépen mutathat a szobánk falán, mint bármely képzőművészeti alkotás.

Badits szenvedélye a mozi, ezért kizárólag filmplakátokat gyűjt, elsősorban a hatvanas-hetvenes évek filmjeiért rajong, hiszen kezdeti mozi élményei ehhez az időszakhoz köthetők. Mára több ezer darab van kollekciójában, otthonában szobát különített el a plakátoknak, ahova kivételesen azért nem enged be minket, mert elkapta a koronavírust, így senkit nem fogadhat.

Bud Spencer és Terence Hill, a legendás páros
Fotó: MTI/Külföldi Képszolgálat

Az eddigi legnagyobb értékben elkelt plakát ugyancsak filmhez kapcsolódik: a Jedi visszatér című film plakát megjelenítése egy régebbi aukción 450.000 forintért ment el, a mostani aukción, ennek a plakátnak kisebb verziója kerül kalapács alá.A grafikai minőség és a ritkaság egyszerre értékel fel egy plakátot, azonban ha olyan filmklasszikusról van szó, mint a Csillagok háborúja, amit a világ bármely pontján megemlítünk, mindenki tudja, miről beszélünk, a licit elég magasra szaladhat– magyarázza a gyűjtő.

Szintén a magyar filmtörténet kuriózuma, az 1970 októberében Pécsen megrendezett VI. Magyar Játékfilmszemle, a későbbi Magyar Filmszemle elődjének hirdetése, amelyen egyebek mellett Szabó István Szerelmesfilm-jét vetítették, mi több, a baranyai filmfesztiválon tartották a kultikussá vált film ősbemutatóját.

A Falra fel! aukciók hatását már az eddigi három alkalom után már látja, mert kezd kialakulni egy magyar gyűjtői kör a hazai plakátok körül, egyre többeknek válik szenvedélyévé a nívós hirdetések megszerzése, közülük egyébként többen kortárs képzőművészeink alkotásait is gyűjtik. Attól azonban még távol vagyunk, hogy miként Franciaországban hetente tartsunk plakátaukciókat, de nem is hozzájuk mérjük magunkat, hiszen a régiség kereskedelem a franciáknál világelső.Már az is eredménynek mondható, ha tudatosítani tudjuk az emberekben, hogy a régi plakátokat ne dobják ki, azok megismételhetetlen értékek, nemcsak művészi, de kortörténeti erejükkel is hatnak– tette hozzá.

A teljes cikket IDE KATTINTVA érheti el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.