Christoph von Dohnányi 1972-ben hívta a frankfurti operába; zsebében 50 márkával kelt útra, abból 30 márka volt a taxiköltség. Elkezdődött diadalmas nemzetközi pályafutása: a világ legnagyobb operaszínpadain lépett fel a világ legnagyobb operacsillagaival. Marton Éva Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas operaénekesnővel a Szabad Föld készített interjút.
– Erőteljes drámai szoprán hangja Isten ajándéka vagy megszerezhető képesség?
– A tehetség nem szerezhető meg, az bizony Isten ajándéka, ahogyan ön mondja. Abban is van igazság, hogy egy rendkívüli képességet lehet polírozni, tanulással magasabb szintre emelni. Sokat számít a személyiség, hogy nyitott legyen valaki a fejlődésre. Én mindig szerettem megfigyelni az embereket, a helyzeteket, s gyerekkoromtól kezdve rengeteget olvastam.
– Hogyan készült a legnagyobb operaszerepeire?
– Állandó tanulással és ismétléssel. A zenét könnyebb befogadni, mint a szöveget, főleg eredeti nyelven. Mondtam, mondtam a szerepemet, a férjem (Marton Zoltán – A szerk.) meg követte a kottát, adta a prózai végszavakat. Sokszor az éjszaka kellős közepén is felébredtem, és addig nem tudtam elaludni, amíg át nem vettem a szövegemet. A zenét illetően nekem kellett tudni, hol kell belépnem. Már csak azért is, mert ahogy 1972-ben Frankfurtba szerződtem, többé nem volt korrepetitorom.
Persze kellett, aki kontrollál, s ebben Zolira számíthattam. Megbíztam benne, mert tudtam, ő megmondja az igazat. Nem durván, de néha így is fájt. Viszont annyira rögződött bennem, hogy még előadás közben is eszembe jutottak a megjegyzései. Mindig hallgattam rá, és legközelebb másképp csináltam.
– Megtörtént vagy csak legenda, hogy a Puerto Ricó-i operaházban erőteljes hangjával két villanykörtét is „kilőtt”?
– Igen, ez így volt! Hosszan kitartottam egy magas hangot, melynek rezgése „eltalálta” a nézőtér feletti villanyégők egyikét, s egy nagy puffanással kiégett. Nem álltam le, kicsit változtattam a fejtartásomon, és a mellette lévő villanyégő is szétpattant. Na, ezt már nem bírták ki nevetés nélkül a zenészek, kénytelenek voltunk megszakítani a próbát. Mintha ördög bújt volna belém! Tudja, mi a legnehezebb? Megtalálni a hang központját, fókuszát. Márpedig azt meg kell találni!