Nyolcvanéves Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmester

Július 15-én ünnepli 80. születésnapját Medveczky Ádám Kossuth-díjas karmester, a Magyar Állami Operaház mesterművésze.

Forrás: MTI2021. 07. 15. 8:40
Medveczky Ádám
A nagy áttörést a Magyar Televízió I. karmesterversenye jelentette számára 1974-ben Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten született, közeli rokona volt Basilides Mária világhírű alt-énekesnő. Anyja, Érsek Mária az Operaház korrepetitoraként dolgozott. Apját négyévesen veszítette el, ezután Katona Lajos, az Operaház magánénekese lett a nevelőapja. Otthonukban a muzsika természetes közeg volt, és bár fiatal korában érdekelte az irodalom, a földrajz és a sport is, végül mégis a zenét választotta.

A Konzervatórium zongora tanszakára nem vették fel, ezért anyja javaslatára, gondolatban ugyan kicsit fanyalogva, az ütőhangszerek mellett döntött. A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában a legendás Schwartz Oszkár vette szárnyai alá. Az ő hatására egyre jobban megszerette az ütőhangszereket, főként azután, hogy zenekarban is játszhatott. 1960-ban lett a Magyar Állami Hangversenyzenekar üstdobosa, közel egy évtizeden át zenélt szólamvezetőként, évekig dirigálta Ferencsik János.

Régi vágya volt a karmesterség, ezért állandóan képezte magát. Magánúton folytatta az összhangzattan és a szolfézs tanulását, sokat játszott lapról, partitúrákat olvasott. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola karmesterképző szakára 1968-ban vették fel. Az egyetemen Kórodi András tanította, aki meghívta az Operaházba vezénylő korrepetitornak. Részese volt a teátrum akkori hatalmas vállalkozásának, közreműködhetett Wagner Ring-ciklusának betanításában. Házy Erzsébet betanítását is ő végezte, aki rövid idő múlva már azt követelte a művészeti igazgatóságtól, hogy mindig „ez a Medve-gyerek” korrepetálja. 1971-ben diplomázott, majd Olaszországban csiszolta tovább tudását, elvégezte Franco Ferrara mesterkurzusát.

A nagy áttörést a Magyar Televízió I. karmesterversenye jelentette számára 1974-ben. A megméretésen második díjat nyert, és az első televíziós karmesterverseny első magyar díjazottjaként hihetetlen népszerűségre tett szert. Évekig vezényelte szilveszterkor a himnuszt a Magyar Televízióban.

Karmesteri kinevezését is 1974-ben kapta meg az Operaházban, és egy Mozart-operával, a Così fan tutte-val debütált. Eddigi pályafutása során 78 operát és balettet vezényelt, számosnak az ősbemutatóját is. Máig Erkel Ferenc Hunyadi Lászlója áll a szívéhez legközelebb. 1990–1993 között az Opera zeneigazgatója volt. 2004 óta a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja, 2011-től mesterművésze. Operaházi tagságának negyvenesztendős jubileumára a muzsikusoktól aranypálcát kapott, amelyet páratlan elismerésnek tart. Európa valamennyi országában szerepelt, de fellépett az Amerikai Egyesült Államokban, Venezuelában, Japánban és Thaiföldön is.

A nagy áttörést a Magyar Televízió I. karmesterversenye jelentette számára 1974-ben
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

1974 óta tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, először zenekari gyakorlatot vezetett, 1982-től a Magánének és a Zongora Tanszéken tanít, 2005 óta a korrepetitor tanszakon.1987-ben kinevezték a Magyar Posta Szimfonikus Zenekara (ma Concerto Budapest) zeneigazgatójának, ezt a tisztséget 1996-ig töltötte be. 1997-től a Győri Filharmonikus Zenekar karnagyaként, majd vezető karmestereként lépett fel, egészen hetvenéves koráig.

A szimfonikus zeneirodalom jelentős részét is vezényelte. Különösen közel áll hozzá a bécsi klasszicizmus, a romantikus olasz muzsika és a magyar zeneszerzők, Liszt, Bartók és Kodály művei. Mint mondja, Bach Máté-passiójához csak ötvenéves kora után mert hozzányúlni. Több önálló hanglemeze jelent meg a Hungarotonnál. Szakmai hitvallása egy Liszt-mondás: „Egy művész ne úgy álljon a zenekar és a közönség elé, mint egy elítélt a bírái elé, hanem mint egy pap a gyülekezet elé.”

Munkásságát 1976-ban Liszt Ferenc-díjjal ismerték el, 1989-ben érdemes művész lett, 2000-ben Artisjus-díjat, 2002-ben Komor Vilmos-emlékplakettet, 2003-ban Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjat kapott, 2008-ban neki ítélték az alternatív Kossuth-díjat. 2011-ben a magyar zenei kultúra és oktatás ügyét szolgáló több évtizedes tevékenységéért, az egész európai zeneirodalmat átfogó repertoárja nagy sikerű tolmácsolásáért, kortárszenei kompozíciók bemutatásáért, művészi pályafutása elismeréseként vehette át a Kossuth-díjat. 2012-óta a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja. 2014-ben Gramofon-díjjal jutalmazták klasszikus zene kategóriában. 2016-ban megkapta a Prima Primissima díjat, 2018-ban a Magyar Érdemrend középkeresztje polgári tagozata kitüntetést. A Terézvárosi Önkormányzat és Győr város díszpolgára.

Az elmúlt két évben január 1-jén a televíziónézők a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és a Zeneakadémia közös koncertjével indíthatták az újesztendőt. A 2022-es Újévi nyitányt a fáradhatatlan mester fogja dirigálni, és még addig is számos koncerten láthatja a közönség. Mint egy interjúban elmondta, addig szeretne vezényelni, amíg csak fel tudja emelni a kezét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.