Sztálin aranya, vagyis a HMS Edinburgh brit cirkáló titkos rakományának felfedezése és felszínre emelése a tengeri kincsvadászat történetének egyik leghíresebb és mindmáig legsikeresebb epizódja, amelynek főhőse, a hivatásos brit kincsvadász és búvár, Keith Jessop mesterien oldotta meg mind az elképzelhetetlenül nehéz és nem egyszer életveszélyes technikai problémákat, mind pedig a kincs megszerzésével kapcsolatos jogi bonyodalmakat is.

Sztálin aranya a legnagyobb titoktartás mellett került a cirkáló fedélzetére
A vagyont érő rakományokkal elsüllyedt hajók felkutatása többnyire még a tengertől távol, a haditengerészeti archívumok vagy a hajózási biztosítótársaságok levéltárainak mélyén veszik kezdetüket. A tenger alatt rejtőző mesés kincsek megtalálásához és felszínre emeléséhez azonban nem csak az embert próbáló technikai nehézségeket, hanem a jogi buktatókat is le kell győznie a mindenre elszánt professzionális kincsvadászoknak. Keith Jessop 1981 szeptemberében beteljesedő sikeres kincsvadászatának előzményei azonban még négy évtizeddel korábbra, a második világháború vérzivataros éveire nyúltak vissza.

Miután a náci Németország 1941. június 22-én megtámadta a sztálini Szovjetuniót, Winston Churchill, a brit háborús kabinet kormányfője azonnal Hitler-ellenes szövetséget ajánlott Sztálinnak. A német offenzíva utáni hónapokban szorongatott helyzetbe került Vörös Hadsereg számára szó szerint életmentőnek bizonyultak azok a brit, illetve amerikai hadianyag szállítmányok, amelyeket az angolszász szövetségesek hajókonvojai juttattak el Murmanszk sarkköri kikötőjébe. Az Angliából Murmanszkba vezető hosszú hajóutat azonban Dönitz admirális "szürke farkasai", a brit konvojokat falkákban támadó német tengeralattjárók életveszélyes és súlyos veszteségekkel együtt járó vállalkozásokká tették.

A veszteségek mérséklése érdekében a brit Admiralitás komoly haditengerészeti erőket vetett be a védtelen teherhajók kísérésére, és ezekhez tartozott a Town-osztályú HMS Edinburgh könnyűcirkáló is. Az 1939-ben szolgálatba állított HMS Edinburgh a maga idejében kategóriája egyik legkorszerűbb egységének számított. A 187 méter hosszú és több mint 10 ezer tonna vízkiszorítású hadihajó fedélzetén 12 db 152 mm-es, továbbá 8 db 102 mm-es ágyú, valamint 10 légvédelmi löveg biztosította a pusztító tűzerőt. A 32 csomós (59 km/órás) sebesség elérésére képes hadihajó támadóerejét hat torpedóvetőcső, valamint az akkor még komoly technikai újdonságnak számító fedélzeti radar növelte.
Rövid pályafutása során számos konvojkísérő műveletben vett részt az észak és a dél-atlanti térségben, valamint a Földközi-tengeren is.
A HMS Edinburgh 1942. április 6-án futott ki utolsó útjára az Angliából Murmanszkba tartó PQ14 jelű konvoj kísérőjeként, egyben a konvoj parancsnokának, Sir Stuart Bonham Carter ellentengernagynak a zászlóshajójaként. Még közvetlenül a kihajózás előtt a brit titkosszolgálat emberei keresték fel a HMS Edinburgh parancsnokát, Hugh Faulkner sorhajókapitányt, akit arról tájékoztattak, hogy Murmanszkban jelentős értékű aranyrakományt fognak berakodni a cirkálóra amit Angliába kell hoznia, és amiről rajta kívül senki más nem tudhat.