Nem kalózok, rosszabb - Eltűnt dán rabszolgahajók nyomában

Két hajóroncs Costa Rica partjainál, amelyeket évtizedeken át kalózhajóknak hittek, valójában a 18. századi dán rabszolga-kereskedelem sötét örökségét őrzik. A legújabb dán kutatás megerősítette: a roncsok a Fridericus Quartus és Christianus Quintus nevű hajók maradványai, amelyek 1710-ben tűntek el a térségben.

Forrás: Múlt-kor2025. 05. 07. 13:54
Sokáig kalózhajóknak vélték a roncsokat Fotó: ficardo-weddings.com
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kalózoktól a történelem meg sötétebb fejezetéig

Costa Rica déli partjainál, a Cahuita Nemzeti Park vizeiben két hajóroncs fekszik, melyeket évtizedekig kalózhajóknak véltek. Véletlen lelet, néhány sárga tégla azonban megváltoztatta a narratívát. A dán kutatók vizsgálatai alapján ma már biztos: ezek a hajók a 18. századi dán rabszolga-kereskedelem eszközei voltak. 

A két dán hajóról kiderült, hogy nem kalózok, hanem rabszolgakereskedők hajói voltak                      Fotó: Open AI

A két hajó az 1710-ben eltűnt Fridericus Quartus és Christianus Quintus lehetett, amelyek a Dán Nyugat-Indiai Társaság flottájához tartoztak. Ezek a hajók rabszolgákat szállítottak Nyugat-Afrikából a Dán Nyugat-Indiákra és onnan Dániába. A társaság több mint 120 000 afrikai embert hurcolt el a korszak során.

Véres lázadás és végzetes útvesztés

Történelmi beszámolók szerint a Fridericus Quartus fedélzetén a kihajózás előtt Ghanánál lázadás tört ki. 

A rabszolgák kiszabadultak bilincseikből, de a lázadást leverték. 

Vezérük kezeit levágták, majd lefejezték. A rend helyreállítása érdekében a Christianus Quintus is csatlakozott az úthoz. Az út során azonban a két hajó letért útvonaláról, élelemhiány alakult ki, ezért a legénység lázadt fel. A kapitányok végül szabadon engedték a rabszolgákat, hogy eloszthassák a maradék élelmiszer készletet. Mintegy 600 ember ért partot Costa Ricában.

Foglyul ejtett afrikaiak egy európai rabszolga-kereskedő hajó fedélzetén      Fotó: Wikimedia Commons

 

Ezután a Fridericus Quartus tisztázatlan körülmények között kigyulladt és elsüllyedt. 

A Christianus Quintus horgonykötele pedig rejtélyes módon elszakadt, és a sodródó hajót az erős hullámok széttörték. A roncsokat a helyiek ismerték, de kalózhajónak tartották őket. A fordulat 2015-ben jött, amikor régészek sárga téglákat találtak az egyik roncs közelében. Az agyag összetétele flensburgi eredetre utalt – ezek a téglák csak Dániában és gyarmataiban voltak használatosak.

Tudományos bizonyítékok: fa, tégla, pipa

2023-ban a Dán Nemzeti Múzeum víz alatti feltárást végzett. A régészek fadarabokat, téglákat és agyagpipákat gyűjtöttek. A tölgyfa évgyűrű-elemzése szerint a fa 1690 és 1695 között lett kivágva Északkelet-Németország, Dánia vagy Svédország területén. A fán égés nyomai voltak – ami megerősítette a történelmi forrásokban írtakat.A téglák flensburgi gyártásúak voltak, a pipák pedig 1710 előttiek és holland eredetűek – olyan tárgyak, amelyeket a dán tengerészek használtak, de jellemzően csak rövid ideig.

Áruba bocsátott rabszolgák       Fotó: Wikimedia Commons

„Az elemzések rendkívül meggyőzőek. Már semmi kétségünk nincs afelől, hogy ezek a roncsok a két dán rabszolgahajó maradványai,” mondta David Gregory, a Dán Nemzeti Múzeum tengeri régésze. Kollégája, Andreas Kallmeyer Bloch pedig hozzátette: „Ez életem legőrültebb ásatása. Nemcsak történelmi jelentőségű, de a helyi közösségek számára is fontos.”

További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak. 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.