Az érem két oldala

Szabó László Zoltán
2001. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A francia Új Jobboldal egyik kiemelkedő gondolkodója Alain de Benoist. Legújabb könyve, Kommunizmus és nácizmus, amely hatalmas vitát robbantott ki Franciaországban és Németországban egyaránt, egy új látószögből közelíti meg a XX. század két totalitarizmusát, a német nácizmust és a szovjet kommunizmust. A szerző nem kevesebbet állít, mint azt, hogy mindkét rendszert leginkább feltűnő hasonlóságuk és nem különbözőségük teszi érthetővé. Mielőtt rátérnénk a könyv elemzésére, érdemes felidéznünk az Új Jobboldal 1997-ben megjelentetett, A kommunizmus fekete könyve című kötetét, amelyet Stéphane Courtois és történészcsoportja szerkesztett. Ez az alkotás a történetírásban először rántja le a leplet a szovjet rezsim igazi arculatáról és a kommunizmus áldozatainak mindaddig eltitkolt számáról. Benoist könyve ez utóbbi mű szerves folytatásának tekinthető.A kommunizmust a nácizmussal összehasonlítani bűn – állították a baloldali nosztalgikusok, mivel szerintük az előbbi a szeretet és az egyetemes felszabadítás doktrínája, az utóbbi pedig a gyűlöleté. A szovjet terror ebben a megvilágításban egy szükségszerű rossz volt, mert a vezetők más módszerekkel képtelenek voltak győzelemre vinni a társadalmi igazságosság ideálját. Ezt a véleményt a sztálinizmusról még ma is osztják a francia baloldal gondolkodói. Alain de Benoist azonban felveti a kérdést, hogy vajon bocsánatosabb bűn-e a szebb jövő reményében ölni, mint egy rasszista elmélet alapján. Az egyértelmű válasz – nem. „Rosszat tenni a jó nevében nem ér többet, mint rosszat tenni a rossz nevében” – írja. A kommunista terrort nem lehet a bolsevik forradalmat megelőző cári terror „jogfolytonosaként” elkönyvelni. A „jó” Lenin- és a „rossz” Sztálin-elmélet is megdőlt, hiszen a fekete könyv szerzői bebizonyították, hogy a terrorrendszer már Lenin hatalomra kerülésekor kiépült. A megtorlás valójában a polgárháború befejezése után bontakozott ki teljes mértékben. Minden totalitarizmus szerves része az állandó ellenségkép fenntartása. Ha nincs külső, akkor a belső ellenség is megteszi (kulákok, osztályellenség stb.). A rendszer léte függ ettől a permanens ellenségkép konstruálásától, mert konfliktus nélkül a totalitarizmus elveszti létjogosultságát.Az értelmiség felelősségét boncolgatva Benoist felhívja a figyelmet arra a tényre, hogy mindkét tábor nagy neveket és színvonalas gondolkodókat volt képes meghódítani. Így, első olvasatra ez az állítás kissé sántítani látszik, hiszen a kommunizmus értelmiségi holdudvara elsöprő mennyiségi fölényt mondhat a magáénak a nácizmussal szemben. Ne felejtsük azonban, hogy a kommunizmus története csaknem egy évszázadig tartott, míg a nácizmus csupán tizen-egynéhány évre korlátozódott. Magyarországon a kor kiemelkedő gondolkodója, Lukács György testesítette meg a kommunizmushoz halálig hű értelmiség típusát, míg például Németországban a XX. század meghatározó filozófusa, Martin Heidegger foglalt állást – igaz, hogy csak rövid ideig – a nemzetiszocialista eszmerendszer mellett. A két filozófus életútja és történelmi megítélése iskolapéldája is lehet a két rendszer megítélése közti különbségnek. Lehetett Lukács György komisszár az 1919-es Kommünben, adhatott parancsot dezertálók kivégzésére is, és (ami talán a legmegbocsáthatatlanabb) írhatott nagyon rossz filozófiát is 1923 után ama igyekezetében, hogy a moszkvai emigrációban Sztálin kegyeit keresse, az ő helye biztosított a marxizmus-leninizmus időálló piedesztálján. A másik oldalon Heidegger rövid ideig tartó flörtjét a nácizmussal, pontosabban a nemzetiszocializmus eszmeiségével, sohasem bocsátotta meg az utókor. Egy 1967-ben Londonban kiadott filozófiai enciklopédia szerint egész életművét extrém nacionalizmusa hatotta át, és ezért állíthatta azt, hogy filozofálni csak német nyelven lehet! Ahogy maga Benoist is megjegyzi, „a nacionalizmus minduntalan a fasizmussal van azonosítva, amely viszont a nácizmussal (...). A jobboldalt mindig fasizmussal gyanúsítják, ugyanakkor a kommunizmus mindig a haladás erői közé tartozik”. Egy „náci” író mindörökre elkárhozik, de sztálinista kollégája minden lelkiismeret-furdalás nélkül élhet és alkothat, tegyük hozzá, Magyarországon is. Szergej Eizenstein klasszikus sztálinista műve, A Jégmezők lovagja vagy Jancsó Miklós 1953-ban készült, ugyancsak sztálinista ihletésű rövidfilmje egy május elsejei felvonulásról a filmtörténet klasszikusai közé tartozik és bárhol elérhető. A „nácizmus” nagy művészének, Leni Riefenstahlnak a filmjei azonban a mai napig egy hallgatólagos cenzúra következményeként nehezen kaphatók meg, legalábbis Európában.Amíg Magyarországon tudomásunk szerint nem akadt olyan elvetemült író, aki – mondjuk – hősballadákat írt volna az ÁVH-ról, a francia kommunista költő, Louis Aragon megtette ezt, amikor egy himnuszt írt a GPU (az akkori szovjet titkosrendőrség) dicsőítésére. Ma Aragon, csakúgy, mint Lukács, a kommunizmus halhatatlanainak képzeletbeli panteonjában pihen.Mindezek ellenére a kommunista és náci eszmerendszerek nagyon is hasonlatosak egymáshoz – érvel tovább Alain de Benoist, és minden baloldali felhördülés ellenére több a hasonlóság, mint a különbség. (Csak feltételezhetjük, hogy adott esetben a nácik is kikérték volna maguknak a kommunistákkal való bármilyen összehasonlítást.) Benoist ezt a következőképpen látja: minden terrorrendszer nagyon is attraktívnak tűnő eszmékkel hatalmas tömegeket hódított meg magának. A gond ott jelentkezett, hogy ezen elvek megvalósítása minden esetben együtt járt az emberiség egy részének kiirtásával, faji, illetve osztálygenocídiummal. Így a fajok vagy osztályok harca egy olyan ideológiában manifesztálódott, amely bizonyos kategóriákat hozott létre az emberi fajon belül (faj vagy kártékony osztályok), akikkel reménytelen volt a kiegyezés, és így pusztulniuk kellett.Osztálygyűlölet vagy fajgyűlölet, az eredmény ugyanaz. „A kulákok nem emberi lények” – így Sztálin. A történelem vihara azonban, úgy tűnik, csak a sztálinizmust mosta el, a nácizmus úgymond „él és virul”, elsősorban a média és Hollywood jóvoltából. Mi lehet ennek a kettős mércének, ennek a rendkívüli elvakultságnak az oka? Benoist itt egészen a második világháborúig vezeti vissza a szálakat. A háborúban kötött katonai szövetség a Szovjetunióval legyengítette a nyugati világ immunvédelmét a kommunizmussal szemben – állítja a szerző. Intellektuálisan ezt úgy magyarázhatnánk, hogy ha a nácizmus volt az abszolút rossz, és csak Sztálinnal együtt lehetett legyőzni, akkor a szovjet kommunizmus végső soron objektíve hasznos volt, így a vele szemben megfogalmazott kritikák is érvényüket vesztik. A végső győzelem felszabadította Nyugat-Európát, és lehetővé tette az egyik (a náci) totális rendszer összeomlását és a másik (a kommunista) fennmaradását, és egyidejűleg diszkreditálta a totalitarizmus fogalmát is. Így válhatott az „antifasizmus” egy ez idáig minimális ideológiai tartalmat szolgáltató diszkurzív kategóriából a Szovjetunió legitimitásának alapkövévé. Az antifasizmus ethosza a szovjet kommunizmus fő ideológiája lett, és innen már csak egy lépés volt az „aki nem antifasiszta az fasiszta” álláspont deklarálása. A fasizmus fogalmának esernyőjét pedig olyannyira kifeszítették, hogy abba a háború utáni antikommunizmus valamennyi fajtája belefért Eisenhowertől egészen de Gaulle-ig.Összességében azonban a modernitás felelős minden totalitárius rendszerért, legyen az kommunista vagy náci – írja Benoist. A felvilágosodás szülte racionalizmus egy olyan fenségérzetet teremtett az emberben, hogy az úgy fogta fel a világot, mint puszta vizsgálódása tárgyát, és az egész bolygót alárendelte az ész uralmának. A Szovjetunióban végbement kollektivizáció és iparosítás is a modernizmus jegyében fogant, sőt a kuláktalanítás is azért volt fontos, mert csak így lehetett leszámolni egy „archaikus” paraszti réteggel. A Harmadik Birodalom is racionalizálta a termelést, és hiába hivatkozott a „vér és föld” misztikájára, mégis nagyban hozzájárult a német parasztság felszámolásához. A nácizmus a német anyát dicsérte, de tömegesen küldte el őket munkára, ami a német tradícióknak is gyökeresen ellentmondott. Ha a felvilágosodás azt tanította, hogy a világ kiszámítható, akkor a totalitarizmus ezt az elméletet egy olyan praxissal akarta igazolni, ahol minden zavaró struktúra megszüntethető volt, amely útjában állt a totalitás lovagjainak. Ha ez történetesen egyet jelentett a tömegmészárlásokkal, akkor sem hezitáltak, hiszen ezen aktusok egyszerűen az instrumentális racionalitás szélsőséges formáit képviselték, amelyben oly vakon, majdhogy vallási fanatizmussal hittek. A XX. századi totalitarizmusok vizsgálata azért olyan kiemelkedően fontos, mert csak így kerülhetjük el, hogy a XXI. század ne ismételhesse meg a nácizmus és a kommunizmus rémtörténetét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.