Kereskedelmi árucikk lett százezrek pusztulása

Löffler Tibor
2001. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar Országgyűlés az elmúlt hetekben két emlékülést szentelt huszadik századi totalitárius rendszerek, a nemzetiszocializmus és a kommunizmus áldozatainak. Az emlékezéseket és az emlékező értékeléseket a rendszerváltás kezdete óta igen komoly, gyakran – sajnos – érzelmi és értelmi korlátoltsággal átitatott és ezért olykor ízléstelen politikai viták övezik. A viták egyik tárgya, hogy legyenek-e egyáltalán emléknapok. Akik vitatják az emléknapok vagy csak az egyik emléknap szükségességét, azokkal jórészt egyet lehet érteni, amennyiben arra a valós jelenségre figyelmeztetnek, hogy az államilag intézményesített emlékezés alkalmas lehet politikai tőke kovácsolására – pró és kontra.Egyetlen, de súlyos ok miatt talán érdemes lenne a két emlékezést egy napon, egyetlen alkalommal megtartani: Magyarországon a szocialista rendszer negyvenéves ideológiai elnyomásának nem- csak a kommunista bűnök váltak a kollektív politikai amnézia áldozatává, hanem maga a holokauszt is. Meggyőződésem, hogy az elmúlt tíz év politikai és ideológiai vitái teljesen másképp alakultak volna stílusban és tartalomban egyaránt, ha nincs a nemzedékek sorát sújtó agymosás. Ha az elmúlt ötven évben egy politikai demokrácia szabad nyilvánosságában alakult volna a magyar társadalom kollektív történelmi tudata, mert az állampolgárok közösen alakíthatták volna saját kollektív tudatukat.A holokauszt érzelmi és értelmi feldolgozásával kapcsolatos – és a rendszerváltás során felszínre került – társadalmi problémák és konfliktusok túlnyomórészt éppúgy a kommunizmus bűnei közé tartoznak, mint milliók bebörtönzése vagy legyilkolása. Azért, mert csak a rendszerváltás után lehetett igazából kibeszélni a Don-kanyarban elesett katonák tragédiáját, a szovjet hadsereg bűncselekményeit, a málenkij robotot, Recsket és a Gulágot, az 1956 utáni megtorlásokat. Százezernyi emberi tragédiát. 1989-től mindenki, s ez érthető, elsősorban a saját vagy hozzátartozója sérelmeivel volt elfoglalva, ami nem kedvezett egy olyan, történelmi tapasztalatokon alapuló kollektív érzelmi közösség kialakulásának, amelyben a kölcsönös együttérzés a meghatározó. Ezért nem tudok egyetérteni azokkal, akik idős emberek visszaemlékezéseiből hiányolják a zsidóság tragédiáját. Mert szerintem nem az emlékekből hiányzik az, hanem az emlékezésből, az emlékek felidézéséből. Az, hogy a személyes érintettség, a közvetlenül megélt tragédia a fontos számukra, a több évtizednyi elfojtás utáni „kibeszélés” miatt érthető.Rendkívül tanulságosnak tartom azt, ahogy kormányfőként Horn Gyula a magyar társadalom nevében megkövette a zsidóságot. Horn nem szólt arról, mert talán maga sem volt tisztában vele, hogy a magyar Nemzetgyűlés 1946-ban már elfogadott egy törvényt (1946. XXV. tc.) „A magyar zsidóságot ért üldözés megbélyegzéséről”, amely az új magyar demokrácia bocsánatkérése is volt egyben. Ettől természetesen még lehet újból bocsánatot kérni a rendszerváltás után is, de ha erre társadalmi okok miatt van szükség, akkor az a kommunista rendszer politikai szocializációjának és ideológiai manipulációjának róható fel. Ezért Horn Gyulának kevésbé a társadalom, inkább az – 1946-os gesztust mindenki emlékezetéből kitörlő – előző rendszer nevében illett volna fejet hajtania.Antiszemitizmus a Kádár-rezsimbenAmennyiben a magyar társadalomnak a „múlttal való szembenézését” a nyugatnémet minta alapján gondoljuk el, mint azt teszik sokan a baloldalon, akkor szembe kell nézni azzal a ténnyel is, hogy ott ez a vita már a hatvanas években lezajlott. Akkor, amikor a tényleges bűnösök és az 1945 előtt aktív korosztályok még éltek, és felelősségre vonhatók voltak. A hatvanas évek Magyarországán viszont – éppen ellenkezőleg – már a holokausztot is elhallgató elfojtás és tabusítás uralkodott. Annak ellenére, hogy a háborús nemzedékek 1956-os forradalma – amit Kádárék utóbb a fasiszta csőcselék lázadásának festettek le – mindennemű antiszemitizmustól mentes volt. A Kádár-rezsim propagandagépezete aztán felzárkózott a szovjetbarát „anticionizmushoz”, hatóságilag üldözték a vallásos izraelitákat és a cionistákat, a kommunista Lengyelországban meg államilag szervezett antiszemita kampány bontakozott ki. A Szovjetunióra végig jellemző, gazdagon adatolható állami antiszemitizmusról pedig – helyszűke miatt – csupán Gereben Ágnes nemrég megjelent könyvét ajánlom a szkeptikusok figyelmébe.Schindler listája és a Vad angyalA hazai empirikus antiszemitizmus-kutatások arról is tudósítanak, amiről mostanság egyre inkább elfeledkeznek, hogy a Kádár-korszakban virulens apparátusi antiszemitizmus bontakozott ki, és a különböző szintű vezető pozíciók betöltésénél ügyeltek a zsidók „arányára” is. Ezek után nem meglepő a Népszabadságban 1993 végén közölt felmérés eredménye, miszerint a pártok között a szocialisták támogatói körében a legnagyobb az antiszemiták aránya. A kommunista ideológia csődjének és Janus-arcú antifasizmusának cáfolhatatlan bizonyítéka az orosz zsidóság valóságos exodusa a Szovjetunió összeomlásakor, valamint az orosz újfasiszták és a kommunisták között igen hamar nyélbe ütött vörös-barna akcióegység. A holokauszt kollektív tudati feldolgozásának és a kölcsönösen megélt érzelmi közösség kialakulásának kifejezetten akadálya volt tehát a kommunista ideológiai örökség. Az, hogy fél évszázaddal a vészkorszak után és negyvenévnyi kommunizmussal a hátunk mögött, sőt 1956 pozitív tapasztalata ellenére zsidó polgártársaink azért élték át rettegve az Antall-kormány megalakulását, mert féltek a társadalomban elszabaduló indulatoktól, a pogromoktól, és hogy a bukott rendszerre úgy tekintettek, mint ami mindenekelőtt a létezés biztonságát garantálta nekik, a legrosszabb bizonyítványt állítja ki a kommunizmusról.A polgári (civil) társadalom szétverése és a „szocialista nemzettudat” doktrínája miatt nem alakulhatott ki egy olyan egészséges, polgári és nemzeti ethosz és nemzettudat, amely intézményesített megemlékezés nélkül is a polgár- és nemzettársak tragédiája iránti együttérzést váltaná ki. Azokat a korosztályokat, akik fekete-fehér dokumentumfilmek tanúsága szerint már a hetvenes években sem tudták középiskolásként megmondani, hogy kik a székelyek és milyen nyelven beszélnek, a rendszer és válsága a nyolcanas években az amerikainál is erőteljesebb individualizmusra ösztönözte. Ezek az embereket és egyben az egész társadalmat most a véres és brutális akciófilmek és az agytompító szappanoperák szocializálják. Ahhoz is hozzá vannak szoktatva, hogy még a húsvéti ünnepekben vetített Jézus-filmeket is a legprofánabb reklámokkal szakítják meg, és ezért képtelenek annak drámaiságát átérezni, hogy ugyanaz a kereskedelmi csatorna megszakítás nélkül vetíti a Vad angyal, a Texas Rangers és a Kickboxer idősávjában a Schindler listája című, valóban megrázó filmet. Százezrek és milliók pusztulása így válik – minden jó szándék mellett – kereskedelmi árucikké.Konzumkultúra és horrorAzok, akiktől elvárják, hogy ily módon, a média konzumkultúrája szerint emlékezzenek, nem- hogy részvétet nem éreznek, hanem a tragédiáról szóló művészi alkotás számukra majdhogynem csak egyike az erősek és gyengék véres és brutális harcáról szóló horror- és akciófilmeknek, amelyekben a nap mint nap tragédiákkal szórakoztatott fogyasztó számára mindegy, hogy a győzedelmes erős jó vagy rossz-e.A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.