A csehországi lusztrációs törvény és a nómenklatúra

Kaszás Péter
2004. 02. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor napvilágot látott az Európai Néppárt kommunistaellenes nyilatkozatának tervezete, hisztérikus, csitulni nem akaró vita folyt a médiában. Magyarországon. De nem így a szintén baloldali vezetésű, velünk együtt csatlakozó Csehországban, ahol a lapok – pimaszul, az empátia legparányibb jele nélkül – csak a néppárti javaslat által Magyarországon és Lengyelországban kavart belpolitikai viharról cikkeztek. Értetlenkedve. Sőt, nem egy esetben elegánsan azt is megjegyezték: nincs olyan Brüsszelbe készülődő cseh politikus, akit az Európai Néppárt indítványa akár a legkisebb mértékben is zavarba hozhatna. Annak ellenére ugyanis, hogy a prágai parlamentben ma is ott ülnek a Cseh és Morvaországi Kommunisták Pártjának – immáron demokratikusan választott – képviselői, Csehországban a kommunista diktatúrát követő demokratizálódási folyamatok némileg más eredménnyel végződtek, mint nálunk. A demokráciához vezető úton az egyik mérföldkövet az úgynevezett lusztrációs törvény (451/1991) – amely néhány feltételt szab bizonyos funkciók betöltéséhez a Cseh Köztársaság állami szerveiben és szervezeteiben – meghozatala jelentette. A jogszabály elrendeli, hogy az államvédelem és a katonai kémelhárítás tisztjei, munkatársai, a volt magas kommunista funkcionáriusok, a munkásőrség vezetői stb. nem tölthetnek be magasabb tisztségeket az államigazgatás, a hadsereg, a rendőrség és néhány más testület soraiban. A lusztrációs törvény gyakorlatilag lehetetlenné tette a nómenklatúra vezető rétegének a politikai túlélést. (Ellenpélda persze akadt: Miroslav Souf, az SSM központi bizottsága elnökségének tagja a törvény miatt a rendszerváltás után hivatalosan nem tölthetett be magas posztot. Milos Zeman volt miniszterelnök azonban tanácsadó testületének tagjává választotta, így Soufnak végül mégis komoly befolyása lett.)
A lusztrációs törvényhez hasonló horderejű lépés volt a Kommunizmus Bűneit Dokumentáló és Rendőri Nyomozó Hivatal, vagy ahogy a csehek emlegetik, az ÚDV létrehozása is. Az ÚDV 1995. január elsején jött létre, 2002 januárjától pedig a belügyminisztérium irányítása alatt – prágai és brünni székhelyekkel –, rendőri szervként működik. A hivatal hatásköre az olyan bűntettek utáni nyomozásra terjed ki, amelyek 1948 és 1989 között történtek, de politikai okokból nem kerültek bíróság elé, és amelyekben nem születtek jogerős ítéletek – olvasható (magyarul is) internetes honlapjukon.
Most pedig az eddigiek tükrében vessünk egy pillantást a mai cseh közéletre. Vladimir Spidla miniszterelnök, a Cseh Szociáldemokrata Párt elnöke nem volt az állampárt tagja. Ahogy nem volt az állampárt tagja a három miniszterelnök-helyettes: Petr Mares, Cyril Svoboda (külügyminiszter) és Stanislav Gross (belügyminiszter) sem. A parlament alsóházának szociáldemokrata elnöke, Lubomir Zaorálek szintén nem, s öt helyettese közül is csupán egyetlenegy volt a Csehszlovák Kommunista Párt tagja (utóbbi ma is kommunista színekben politizál). A tizennégy cseh megye élén – egyetlen kivétellel – szintén olyan politikusok állnak, akik nem tevékenykedtek a kommunista diktatúra állampártjában. De ugyanígy nem találunk volt kommunistákat a Cseh Tudományos Akadémia és az igazságszolgáltatás vezetői között sem. Az pedig, hogy Milos Zeman 1968 és 1970, vagy hogy Petr Pithart, a szenátus kereszténydemokrata elnöke – szemben három helyettesével – 1960 és 1968 között párttag volt, leginkább azt jelzi, hogy 1968 mekkora törésvonalat is jelentett a cseh értelmiség életében. (Akik még esetleg ’68 előtt hittek is a rendszerben, a prágai tavasz leverése után – ha ki nem zárták őket a pártból –, a reformkísérletek kudarcából okulva, többnyire hátat fordítottak a kommunizmusnak.)
Mit tesz a véletlen – éppen ekkor érkezett Prágába Kovács László. Az a Kovács, aki ma külügyminiszterként Brüsszelben európai diplomatáknak nyújtogatja kezét, 1969 és 1971 között a Nemzetközi Diákszövetség – amely a fasizmus és az imperializmus ellen kovácsolta egységbe a haladó ifjúságot – titkáraként dolgozott a cseh fővárosban. Márpedig, ha sejtéseink nem csalnak, Prágának és Moszkvának akkoriban – különösen az ifjúság újraevangelizálása terén – nem akármilyen szövetségesekre volt szüksége. (Aki esetleg kételkedik ebben, nyissa ki a Vit-Kör ’73 című könyvet – szerzők: Kovács László és Gombár Csaba –, és olvassa el a Csehszlovákiáról szóló fejezetet.)
Az Európai Néppárt tervezetét hallva azonban nem csak Kovács kapta fel a fejét. Hanem Medgyessy, Horn – akinek európaiságánál talán csak dohányszaga nagyobb – és tucatnyi velük együtt rezdülő politikus, újságíró, közéleti szereplő is. S miközben az indítvány miatt nem átallották magát a demokratikus Európai Néppártot bírálni, múltjuk miatt a legapróbb szégyenérzetük sem támadt. Persze, nem is vártunk mást tőlük. Hiszen szégyenérzetünk, miattuk, mindig csak nekünk van. Különösen Prágában járva.

A szerző egyetemi hallgató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.