Hét százalék

2005. 04. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötéves csúcson a munkanélküliség a KSH jelentése alapján – így aligha teljesül a 2002-es országgyűlési választásokat felvezető kampányban meghirdetett program, miszerint négyszázezer új munkahely közül „válogathatnak” majd ebben a parlamenti ciklusban az érintettek.
A KSH adatai szerint egyébként 6,9 százalékos rátát mértek a statisztikusok idén februárban, vagyis csaknem egy százalékkal több az állástalan, mint tavaly ilyenkor. Az érthetőség kedvéért: közel negyvenezerrel több a munkát kereső ember 2005 elején, mint a 2004-es év kezdetén volt. A nyilvántartások alapján pillanatnyilag 286 ezren várnak valamilyen lehetőségre. Jóllehet a mutató az Európai Unió 8,2 százalékos átlagához képest nem is mondható olyan rossznak, sajnos a helyzet csak az első pillantásra kedvező. Részint azért, mert a munkanélküliségi ráta folyamatosan emelkedik, s éppen a legaktívabb réteg nem kap munkát, így a tartósan munkanélküliek táborát gyarapítja, másrészt azért problémás a helyzet, mert a közösségen belül itt a legalacsonyabb a foglalkoztatási ráta. Utóbbiról annyit, hogy a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemrég egy tanulmányban szedte ízekre s marasztalta el a magyarországi foglalkoztatási helyzet állapotát. Hazánkban a foglalkoztatási ráta tudniillik a második legkisebb az OECD-tagállamok körében. A párizsi székhelyű szervezet szerint a magyar mutató mindössze 56 százalék, azaz a 15–61 éves korú népességen belül ennyien „próbálkoznak”. Ezt jelzi az a döbbenetes adat is, miszerint a foglalkoztatottak száma alig haladja meg a 3,8 milliót. Vagyis a tízmilliós lélekszámú országból mindössze négymillióan dolgoznak. Ráadásul az alkalmazásban állók jelentékeny része – a kimutatások alapján – minimálbérből él, továbbá igen sokan, mintegy nyolcszázezren, dolgoznak a közigazgatásban.
A munkanélküliség növekedése egyértelműen azt bizonyítja, hogy a Medgyessy-kabinet után a Gyurcsány-kormány sem képes kimozdítani a gazdaságot a stagnálás állapotából, hiszen a foglalkoztatás növekedése helyett éppen a munkanélküliség emelkedik – folyamatosan. A kormány megalakulása óta képtelen munkahelyteremtő foglalkoztatáspolitikát folytatni, így a régiónkban beruházó vállalatok sorra kerülik el hazánkat. Legutóbb a Michelin jelentette be, hogy Magyarország helyett inkább Lengyelországban bővíti termelését. A Tchibo pedig elhagyva Magyarországot Németországba helyezi át üzemét, míg a szoftverfejlesztő SAP új bázisául Budapest helyett Prágát választotta. De gondoljunk csak a 2003-as esztendőre, amikor is nap nap után hagyták el a nagyvállalatok Magyarországot. A kilencvenes években idetelepült multinacionális nagyvállalatok az ingyenpénzen megszerzett üzemekért, az olcsó és viszonylag képzett munkaerőért, s nem utolsósorban az adókedvezményekért valósítottak meg Magyarországon beruházást; miután lassan letelnek a kedvezmények, a cégek Romániát vagy Bulgáriát választják új székhelyül, hátrahagyva az itteni munkaerőt. S akkor még nem is szóltunk arról, hogy uniós csatlakozásunk nyomán több tízezer munkahelyet számolhatnak fel a hazai kis- és közepes vállalkozások.
Persze a gondot leginkább az okozza, hogy minden ötödik pályakezdő fiatal nem jut munkához, számuk már jóval tízezer fölött jár, s a nagy csinnadrattával bejelentett kormányzati intézkedések érdemben nem segítik a helyzetüket. Arról nem is beszélve, hogy a legelmaradottabb kistérségekben a negyven-ötven százalékot is meghaladja a munkanélküliség.
Valószínűleg a választópolgárok 2002-ben megjegyezték, hogy mit is ígértek nekik a szocialisták: négyszázezer új munkahely megteremtését. Az ígéretből hétszázalékos munkanélküliségre futotta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.