Utolsó helyen a térségbeli eurólistán

2005. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak erősítik a friss államháztartási hiányadatok – az éves költségvetési deficit szeptemberre teljesítve (!) – a Fitch hitelminősítő új elemzését, miszerint Magyarország euróbevezetési céldátuma a büdzsé problémái miatt nem tartható. A szóban forgó jelentés alapján az euróátvétel kormány által tervezett időpontja nem reális; a Fitch szerint nem 2010-től, hanem 2011-től fizethetünk itthon a közös uniós pénzzel. Bár a hírre említésre méltó reakció nem mutatkozott a pénzügyi kormányzat részéről, ne feledjük: nem pusztán egy technikai adatot közölt a hitelminősítő, hanem bizonyítványt állított ki a magyar gazdaságpolitikáról. Méghozzá elégtelent.
Mielőtt részleteznénk, hogy miért is fontos az euró mielőbbi meghonosítása, említsük meg, hogy a balti államok és Szlovénia mellett Szlovákia is hamarabb vezetheti be az uniós fizetőeszközt, mint mi. Amúgy a Fitch szerint a cseheknél és a lengyeleknél is realizálható a 2010-es euró. Vagyis ott, ahol megvalósul a költségvetési reformra és egyértelmű a kormányzati elkötelezettség, a 2010-es dátum – a pesszimista forgatókönyvek szerint is – tartható. Persze azt sem árt fejben tartani, hogy a „magyar eurót” a jelenlegi kormány tolta ki 2010-re; az ország előző vezetése két évvel korábbi határidőt jelölt ki. Azaz a mostani hatalom a saját maga által diktált elképzeléseket-elvárásokat sem képes teljesíteni. Leszűrhető a fenti körképből az is, hogy a térségben Magyarország az egyetlen, amely képtelen eleget tenni az európai uniós feltételeknek. A költségvetési fegyelemnek, az alacsony államadósságnak, az árstabilitásnak, a kamatkonvergenciának és az árfolyam-stabilitásnak. Csak az vezetheti be az eurót s cserélheti le pénzét egy nagy közösség világszerte ismert, elfogadott valutájára, aki a fentieket teljesíti. Magyarország tehát elmarad szomszédaihoz képest. A kormány ugyanis nem teljesítette a deficitcélt az elmúlt három évben, s óvakodik a kiadások szükséges csökkentésétől is – a jövő évi választások előtt. Így az államháztartás helyzete Magyarországon sokkal kedvezőtlenebb, mint a térség többi országában.
Az alapkérdés természetesen az, hogy miért olyan sürgős nekünk az euró. Röviden leegyszerűsítve azért, mert a közös nyugati fizetőeszköz bevezetése az egyetlen gyakorlati előnye hazánk európai uniós csatlakozásának. Hiszen az euró ebben a térségben pénzügyi és gazdasági stabilitást jelent, a mindenkori árszint átláthatóságának növekedését segíti, s az euró átvételével megszűnnek majd az átváltási költségek is, továbbá eltűnik az árfolyam-ingadozás is. A felsoroltak mellett pedig a magyarországi pénzügyi piac is hatékonyabban működik majd. Az euró meghonosítása tehát nemcsak gazdasági, hanem nemzeti érdek is. Magyarország pedig kifejezetten büszke lehet arra, hogy az euró egyik szülőatyja hazánk fia. A frankfurti székhelyű Európai Monetáris Intézet (az Európai Központi Bank elődje) élén 1994 és 1997 között ugyanis a magyar származású Lámfalussy Sándor állt. A professzor elévülhetetlen érdemeket szerzett az euró bevezetésének előkészítésekor.
Ahhoz tehát, hogy egy ország bevezethesse az eurót, szigorú gazdasági követelményeknek kell megfelelni, teljesíteni kell az uniós feltételeket, a maastrichti kritériumokat. Ez az, ami a kormánynak nem megy. Ám ennél is kétségbeejtőbb, hogy még a tenni akarás szándéka is hiányzik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.