Az egyensúlytalanság állapotában

2005. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt heti „fekete csütörtök” és „fekete péntek” és az e heti „fekete szerda”, vagyis a Budapesti Értéktőzsde kereskedésének sorozatos látványos beesése, a börze mutatójának zuhanása, valamint a külföldiek tőkekivonása ismét ráirányította a figyelmet a makrogazdasági környezet instabilitására, mely pillanatnyilag a legnagyobb veszélyt jelenti Magyarországon. Az egyensúly megingása sajnos nem új keletű jelenség hazánkban, viszont az, hogy a globális üzleti élet szereplői emiatt elfordulhatnak tőlünk, ezáltal pedig a pénzügyi rendszer is megrendülhet, jogos aggodalomra adhat okot. Ugyanakkor az alapprobléma magyarázata roppant egyszerű: egyre meszszebb kerülünk az euró bevezetésétől, amely mind belföldön, mind pedig külföldön a gazdaságpolitika hitelességének elvesztését jelenti.
Nem árt persze rögzíteni azt sem, hogy miközben a kormányzat a magyar gazdaság teljesítménye kapcsán „csodáról” és „dübörgésről” beszél, az igazság más. Nem kívánjuk elhallgatni, hogy bizonyos szektorok valóban számottevő fejlődést mutatnak, jelentős beruházásokat, a foglalkoztatottság bővülését és a bérek növekedését produkálják. Túlnyomórészt azok az ágazatok, ahol jelen vannak a multinacionális vállalatok: például az elektronika, a gyógyszeripar, a hírközlés, bizonyos gépipari ágazatok, az autó- és autóalkatrész-gyártás területén. Az ebben a szegmensben működő cégek világszínvonalú termelékenységgel és exporthatékonysággal dolgoznak, áramlik be a friss tőke, a profitot pedig nem viszik ki, hanem újra befektetik.
Más területeken azonban nyilvánvaló, hogy válságtünetek vannak, így például a mezőgazdaságban, az építő-, a textil- és a cipőiparban. Rossz jel a növekvő munkanélküliség, és nemcsak az alacsonyan képzettek között, hanem általában a fiatalok és a diplomások táborában. A statisztikák alapján minden ötödik munkanélküli pályakezdő. A kormányoldal még azt is állítja, hogy a magyar gazdaság rendkívül versenyképes a régióban. Sajnos a Világgazdasági Fórum jelentése szerint ez nem igaz. A szóban forgó rangsor alapján Észtország a huszadik helyen áll, mi pedig a harmincnyolcadikon, megosztottan Csehországgal. Ez a versenyképességi mutató közép- és hosszú távon alapozza meg a jobb életszínvonalat. Amúgy Észtországban öt éve nincs költségvetési hiány, de Lettországban sincs, sem Litvániában, sőt többlettel számolhatnak a költségvetésükben – és hat-nyolc százalékos gazdasági növekedéssel. De például Romániában, Bulgáriában és Szerbiában sincs államháztartási hiány, ráadásul tőlünk keletre, délkeletre ugyancsak hat-hét százalékos a gazdasági növekedés. Ez azért fontos, mert a költségvetési hiány túlnövekedése éppen ellene hat már középtávon is a magas szintű, évekig fenntartható gazdasági növekedésnek. Természetesen az immár hazánk számára példaértékű balti államokban is van a fizetési mérlegben deficit, ám a hiányt nem hitelek, hanem működő tőkeberuházások fedezik. Így nem roppan össze a gazdaság. Rengeteg importot indukál ugyan ez a folyamat, de nem keletkeztet adósságot. Ugyanakkor a magyar fizetési mérleg kilenc-tíz százalékos deficitszintjét nem a vállalati beruházások szaporodása, hanem a költségvetés túlköltekezése generálja.
A nagy kérdés az, hogy meddig képes a magyar kormány a magas költségvetési hiánnyal ellavírozni. Három-öt év távlatában mindenképpen kiderül, hogy a túlköltekezés és a költségvetési egyensúly felborítása lassítja vagy gyorsítja a gazdasági növekedést. Egy adott évben előfordulhat, hogy a hitelekből fedezett állami költekezés és az ebből adódó fogyasztás gyorsítja a gazdaságot, de utána mindig tovább kell növelni a hiányt, ha újra gyorsítani szeretnék a gazdaságot. Ez a folyamat előbb-utóbb beleütközik a külső pénzügyi egyensúly korlátjába. Magyarán: elfogy a hitel.
A témával foglalkozók a mai gazdasági helyzet legnagyobb veszélyének az egész makrogazdasági környezet instabilitását tartják. Az államháztartás megahiánya miatt ugyanis a befektetők elfordulhatnak Magyarországtól, és még tovább növekszik ez a bizonytalanság. Ez viszont kihathat az egész pénzügyi rendszerre is, amely ma még viszonylag kiegyensúlyozottan működik, ám könnyen áldozatává válhat a makrogazdasági instabil környezetnek. Ezen a téren a gondot elsősorban a nagyon gyorsan növekvő lakossági és kisvállalkozói hitelállomány okozza. Bár a Magyar Nemzeti Bank korábban csökkentette az irányadó kamatszintet, sajnos a szóban forgó pénzügyi kölcsönök legnagyobb része devizás. A jövőbeni kamatdöntésekre egyre nagyobb hatással lehet a nemzetközi befektetési környezet változása és befektetői reakciója a belföldi egyensúlytalanságokra.
A megfigyelhető trend az, hogy a háztartások után a vállalkozások is euróban vagy svájci frankban adósodnak el. Ez pedig azt jelenti, hogy a lakosság és a vállalkozások olyan kockázatokat vállalnak előre, amelyeket nem nagyon látnak be, és a relatíve alacsony pénzügyi kultúra miatt nem is nagyon értenek. A kialakult helyzet másik jellemzője, hogy a magyarországi bankok igyekeznek a kockázatot áttolni a hitelfelvevőkre. Amennyiben valami történik a pénzügyi rendszerrel, és a lakosság nem tudja visszafizetni a hiteleket, akkor elveszítik a pénzintézetek is az ügyfeleket, tehát számukra is nagyfokú bizonytalanságot jelent a mai helyzet. Noha az MNB igyekszik a félévi stabilitási jelentésben erre a rizikófaktorra felhívni a figyelmet, ez nem sok eredményt hozott eddig, hiszen az újonnan felvett hitelek 80 százaléka még mindig devizás. Az idén a lakosság és a kis- és középvállalatok által felvett devizahitelek mintegy 3 milliárd euró forint keresletet támasztanak a devizapiacon – ez tartja még életben a forint árfolyamát. Azt, hogy mikor vezetjük be az eurót, vagyis mikor lesz kényszer gyökeres változásokra, új gazdaságpolitikára, annak függvénye is, hogy a nemzetközi helyzet meddig teszi lehetővé a mostani állapot fennmaradását.
Az államháztartási hiány csökkentése, az egyensúlyőrző gazdaságpolitika szolgálja a gazdasági növekedést, mert abban az esetben van mód arra, hogy ne a költségvetési szektor, azaz ne az állam, hanem a vállalati szektor vegye fel a külföldi erőforrásokat, a nemzetközi hiteleket. További probléma, hogy gyorsított ütemben kezd növekedni az államadósság, amellyel a jövő generációira hárítják a mai túlköltekezés terheit. Nem győzzük ismételni: ha esetleg a tőkepiacokon felborul a maradék bizalom a magyarországi gazdaságpolitika iránt, annak bizony beláthatatlan következményei lesznek. A jövő évi, erősen választási költségvetés legnagyobb gondja az, hogy a 2006-os büdzsével nem egy, hanem két évvel távolodunk el az euró bevezetésétől. A közzétett adatokból máris látszik, hogy a következő esztendőben nem kezdődnek el a konvergenciaprogramban vállalt reformok, most inkább az ellenkező irányba lépünk. Ma ugyan távol vagyunk az euró bevezetésétől, a kiszámítható gazdasági pályától, de három-négy év alatt elvileg el lehet érni a szükséges feltételeket – csak hozzá kellene kezdeni és komolyan végigvinni. Ha más nem, a piac, a globális üzleti élet előbb-utóbb ki fogja kényszeríteni a gyökeres változásokat. Ezt üzenik a pesti tőzsde fekete napjai.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.