Riogatás képzelt veszedelmekkel

Salamon Konrád
2006. 03. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindenki számára természetes, hogy egy demokráciában különböző pártok és nézetek vitatkoznak, versengenek egymással. Azt a tobzódó gyűlöletet viszont, ami a mai magyar pártküzdelmeket jellemzi, a társadalom döntő többsége tűrhetetlennek tarja, miközben egy részük kiábrándulttá, más részük elvakulttá válása már-már a demokráciát veszélyezteti. E lehetetlen és kártékony helyzet felszámolása mindenkinek érdeke, ezért arra kell választ keresni, hogy napjaink politikai irányzatainak, pártjainak vezetői, de mindenekelőtt a különböző pártokhoz kötődő értelmiségiek miért nem képesek egymással gyűlöletmentes tisztázó vitákat folytatni?
Abból kellene kiindulni, hogy a jobb- és baloldal közti politikai ellentétek nem a közelmúltban váltak engesztelhetetlen gyűlöletté, hanem 1919-ben, a vörös-, illetve az erre visszacsapó fehérterror következtében. Felesleges tehát ezzel a mai politikai ellenfeleknek egymást vádolniuk. Az ő bűnük, mármint akikre tartozik, ezen ellentétek további szítása. Ennek az ellentéteket szító politikának egyik leghatékonyabb eszköze a „képzelt veszedelmekkel” való riogatás, „amelyek épp azáltal válnak valódi veszedelmekké, hogy félünk tőlük”, amint erre Bibó István figyelmeztetett a „demokratának lenni mindenekelőtt anynyit tesz, hogy nem félni” kezdetű, de tovább soha nem idézett megállapításában. E képzelt veszedelmek valóságossá válására az egyik legszemléletesebb példa Böhm Vilmos esete, aki nagyon nem szerette a kommunistákat, viszont annyira rettegett a nem létező ellenforradalmi veszélytől, hogy inkább összefogott a kommunistákkal. S mivel a szociáldemokrata vezetők közül többen is így gondolkodtak, Magyarországon hatalomra kerülhetett a mind kül-, mind belpolitikai csődöt jelentő 1919-es proletárdiktatúra. Hozzá kell tenni azonban, hogy Garami Ernő, a szociáldemokraták legkiválóbb vezetője és néhány társa 1918–19 fordulóján nem látott ellenforradalmi veszélyt, s emlékiratában is bírálóan említi egyes szociáldemokraták és Károlyi Mihály „ellenforradalmár-szaglását”.
A szociáldemokraták többségének és Károlyinak szerencsétlen szélsőbalra tolódása pedig nemcsak a demokrácia védelmében szervezkedőket aktivizálta a bolsevizmus ellen, hanem a köztársaság addigi támogatói vagy elfogadói közül egyre többet tolt át az ellenforradalom oldalára. A proletárdiktatúra hatalomra jutása és a vörösterror viszont az ellenforradalom mellett a fehérterrort is felgerjesztette, amit a későbbiekben a kommunista politikusok és történészek a „Na ugye, megmondtuk!” utólagos igazolásaként állítottak be.
A képzelt veszedelmekkel való riogatás sikerét növeli az egyes fogalmak tisztázatlansága, s ezek nyakló nélküli használata. S ahogy régebben a szélsőséges baloldaliak minden ellenfelüket ellenforradalmárnak tartották, úgy napjainkban szélsőjobboldalinak nevezik. Ezzel szemben le kell szögezni, hogy a szélsőjobb: a nácik és a fasiszták. S bár egyes szélsőséges politikusok és újságírók némely megnyilatkozásai súrolják ennek a határát, mégis azt kell mondani, hogy napjainkban nincs szélsőjobboldali, tehát a parlamentarizmust felszámolni akaró, diktatúrára törekvő párt. Ezért a szélsőjobboldali jelző parttalan használata sértés és provokáció, aminek következménye csak a gyűlölködés elmélyülése lehet.
A másik tisztázatlan fogalom az antiszemitizmus, aminek használata napjainkban szintén parttalanná, így hiteltelenné vált. A kiindulópontunk csak az lehet, hogy egy demokráciában mindenki és minden bírálható, tehát nem antiszemitizmus az egyes zsidó megnyilatkozások, csoportok bírálata. Az antiszemitizmus a zsidók elleni gyűlöletkeltéssel, uszítással, a zsidók jogegyenlőségének tagadásával kezdődik. Ebben az értelemben Jászi Oszkár vagy Németh László zsidókat bíráló írásai nem tekinthetők antiszemita megnyilatkozásoknak; Szabó Dezső egyes gyűlöletkeltő megállapításai viszont igen. Továbbá még azon is el kellene gondolkodnunk, hogy milyen nagy különbség volt a zsidók részleges jogkorlátozásával egyetértő és annak megvalósításában részt vevő Teleki Pál, illetve az úgynevezett végső megoldást alkalmazó nácik antiszemitizmusa között. Ugyanakkor azt is tudomásul kell venni, hogy a politikai antiszemitizmus nem a numerus claususszal, hanem az 1919-es proletárdiktatúrával kezdődött. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy egyes zsidóknak a proletárdiktatúrában játszott kártékony vezető szerepe miatt jogos a zsidóság jogkorlátozása, de annak tudomásulvételét, hogy emiatt vetődött fel jogkorlátozásuk gondolata. A kérdés higgadt megvitatása azonban lehetetlen, mert napjaink gyakorlata szerint mindenki antiszemita, akire a véleményformálást és a sajtót uralók azt mondják.
S amíg a baloldali véleményformálók ellenfeleik legártatlanabb megjegyzéseibe is belemagyarázzák a rasszizmus, illetve az antiszemitizmus latens jelenlétét, ugyanakkor a jobboldali embereknek, ha ráadásul hívők is, a legdurvább és legválogatottabb sértéseket kell eltűrniük. Ez részint következik abból, hogy az ateisták döntő többsége képtelen lesajnálás nélkül gondolni a hívőkre, képtelen őket magukkal egyenrangúaknak tekinteni. Az úgynevezett tolerancia leghangosabb hirdetői tehát a legtürelmetlenebbek a más véleményűekkel szemben, sőt le is nézik őket. Mindebből az következik, hogy a szociálliberális politika és sajtó sértegető, sőt megalázó tevékenysége miatt az ország másik felének, jobboldalának a legocsmányabb rágalmakkal megalázottan kell élnie a saját hazájában. Ugyanakkor elvárják ettől az állandóan gúnyolt és sértegetett, a társadalomnak legalább a felét kitevő magyarságtól, hogy legyen nagyon türelmes és megértő minden úgynevezett mássággal szemben.
Az eddigiek mellett azt is látni kell, hogy ez a rágalmazásokkal folytatott gyűlöletkeltés már a rendszerváltoztatás kezdetén megindult, s Lakitelek óta nem szűntek meg hangoztatni a jobboldal antiszemita fertőzöttségét. (Itt jegyzem meg, hogy a bal- és szélsőbaloldal a második világháború, a nácizmus, a fasizmus végérvényes bukása óta folytatja hangos, a nem létező fasisztaveszéllyel szembeni küzdelmét, s nyilván ezért nem maradt ideje annak észrevételére, hogy közben a legkegyetlenebb eszközökkel hatalomra jutott az a kommunista diktatúra, amely legalább olyan embertelen volt, mint a korábban megbukottak.)
A felsoroltakból következik, hogy nem lehet reménykedni a tárgyilagos viták gyors megvalósulásában. Először pontosítani kellene a rágalmak fenntartására használt tisztázatlan fogalmakat, majd kinek-kinek elismerni a rágalmazásokban játszott szerepét. Ez viszont azért elképzelhetetlen, mert egyes pártok e rágalmakkal indokolják egyébként nehezen védhető politikai lépéseiket. Az SZDSZ-nek mint a rendszerváltás leghangosabb antikommunista pártjának ugyanis létkérdés a nem létező szélsőjobboldali veszéllyel való riogatás, mert ezzel tudja igazolni a kommunista utódpárttal való összeállását, elhitetve, hogy csak így akadályozhatja meg a szélsőjobb nyílt hatalomra kerülését. S az MSZP szintén az antifasizmus e nem létező időszerűségével lép túl kínos utódpártiságán.
Mindezek után a különböző értelmiségi csoportok feladata lenne ezen elmérgesedett kérdések tisztázása. Tehát az áprilisi választásokat követően a majdani győztes párt holdudvarához tartozókra várna a feladat, hogy ellenfeleiket megszólítsák és tisztázó vitákra invitálják.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.