Bokros Lajos és a miniszterelnökség

Gazdag László
2006. 11. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hajam szála az égnek állt, amikor meghallottam, hogy Stumpf István Bokros Lajost látná szívesen a kormányfői székben. Stumpf szerint Bokros már bizonyított. Nos, egyetértek. Bokros már egyszer bizonyította teljes alkalmatlanságát, közgazdasági dilettantizmusát. Egy nemzet rokkant majdnem bele ebbe.
Az 1995. március 12-én meghirdetett Bokros-csomag éppen arra volt jó, hogy a következő időszakban megint elodázzuk a szükséges valódi reformokat, az államgépezet karcsúsítását, az elavult gazdasági makroszerkezet átalakítását. Már akkor látható volt, hogy hamarosan ismétlődik az egész, és jöhet az újabb (értelmetlen) csomag, hiszen nem a (túl-) fogyasztás a problémák oka, tehát fiskális restrikcióval nem lehet kezelni a magyar gazdaság krónikus bajait. A Bokros-csomag kétes eredményeként tehát a magyar gazdaságpolitika megint kapott tíz évet a valódi reformok elodázására.
Most, jó tíz év múltán az államháztartás hiányának kezelésére máris kínálják a régi, jól bevált receptet a közgazda guruk, ideértve a Világbank és az IMF szakértőit is: nadrágszíjmeghúzás! Ugyan eddig sem volt értelme, most sem lesz.
A magyar munkavállaló (a humán tényező) a teljesítményhez képest is messze alulfizetett, alulértékelt. Nem a lakossági túlfogyasztás, nem a megalapozatlan bér- és nyugdíjemelések tehát az egyensúlyi zavarok felerősödésének valós okai. Aki ebben az irányban próbálja keresni a kitörési pontokat, vakvágányon halad. Bármilyen fiskális restrikció, nadrágszíjmeghúzás óriási károkat fog okozni (mint ahogy eddig is okozott), lefékezi a gazdaság modernizációját és alkalmazkodását a világgazdasághoz. Csak arra lesz jó, hogy megint tíz évre elszabotáljuk a valós reformokat.
A magyar gazdaság alapproblémája az évtizedekkel korábban kialakult rossz makroszerkezet tovább cipelése, amin sajnos a beáramló külföldi tőke sem változtatott. A külföldi tőke jelentős része a privatizáció révén áramlott be, vagyis a meglévő, elavult makroszerkezetet konzerválta azzal, hogy valamelyest modernizálta a meglévő termelő kapacitásokat. Másrészt az adókedvezményre és az olcsó munkaerőre alapozott ágazatokat, tevékenységeket honosította meg, mint amilyen a szimpla alkatrész-összeszerelés, ezzel tovább biztosította, hogy egy félgyarmati jellegű munkamegosztással kapcsolódjunk be továbbra is a nemzetközi munkamegosztásba.
Ha megnézzük Skandináviát, ott a magas adó- és bérszínvonal nem jelent versenyhátrányt. A tőkét éppen ez ösztönzi-kényszeríti fokozott technikai megújulásra. Az alacsony bér- és adószínvonal viszont mindenütt konzerválja a félgyarmati jellegű gazdaságszerkezetet. Erre hívja fel a figyelmet például Csath Magdolna. Orbán Viktornak és a Fidesz vezérkarának is jó lenne végre ezen elgondolkodni. Most nincs itt az adócsökkentések ideje. Veszélyes illúzió az adócsökkentéstől bármiféle fellendülést remélni. Egy eladósodott állam ugyanakkor nem csökkentheti meggondolatlanul a bevételeit.
Az infláció elhanyagolásának
katasztrofális következményei
Az évtizedeken át megszokott magas infláció elfedte a beteg gócokat, elrejtette a bajok okait, mert az elavult szféra életben maradhatott inflációs árnyereség révén, vagyis rossz költséggazdálkodásának, alacsony technikai színvonalának következményeit tovább tudta hárítani a fogyasztóra. Ezen a helyzeten a ciklikusan fellépő fiskális-restrikciós, nadrágszíj-összehúzó hullámok alapvetően nem változtattak, tehát pirruszi győzelem volt mindenfajta csomag csalóka egyensúlyt javító, rövid távú hatása. E csomagok legfőbb eredménye csupán az lett, hogy mindig sikerült elodázni a valós reformokat, például a túlköltekező, felduzzadt állami adminisztráció és a versenyképtelen szféra állami támogatásának leépítését. Hasonlóan katasztrofálisnak bizonyult a forint leértékelgetése, amely csak az elavult exportszerkezet konzerválására volt alkalmas, a külkereskedelmi mérleg javítására nem. Azok, akik 2003. június 10-én kierőszakolták a forint leértékelését, óriási károkat okoztak a magyar gazdaságnak. A leértékelés valójában nem más, mint az adófizetők pénzéből történő támogatása az alacsony hatékonyságú exportőröknek.
A húzd meg-ereszd meg
rángatózó ciklusai
A magyar gazdaságban az elmúlt három évtizedben jól érzékelhetők a fenti ciklusok rángatózó szakaszai. A fiskális megszorítás átmeneti, csalóka egyensúlyjavulást eredményez, majd miután kimerültek rövid távú tartalékai, illetve a politika dinamizálni igyekszik a gazdaságot, jön a következő egyensúlyborulás. Az egésznek nincs semmi értelme, ördögi kör, amelyből ki kellene végre törni. Az összes fiskális-restrikciós fékberántás, főként az 1995-ös Bokros-csomag valójában azzal ártott a legtöbbet, hogy mindig visszapenderítette a magyar gazdaságot a fenntartható egyensúlytalanság állapotába, a szükséges reformok nélkül. Vagyis a reformok elodázására volt csupán jó minden nadrágszíj-összehúzó intézkedéscsomag (bővebben lásd Nagy Pongrác A rendszerváltás gazdaságpolitikája című könyvét).
Nagy-Britannia: válságból való
kilábalás életszínvonal-javítással
Valójában Nyugaton, a nagy szerkezetváltás idején (1980-as évek) a monetáris szigor, vagyis az infláció megfékezése, a nemzeti valuta külső megerősítése (leértékelésének megakadályozása) fiskális oldalon éppen növelte az állam mozgásterét, vagyis az állam áldozhatott az életszínvonal, az életbiztonság növelésére, erősítésére. Margaret Thatcher kormányzása idején (1979–1990), a válság leküzdése közben jelentősen emelkedett a brit reálbérszínvonal.
A fogyasztói árak és a bérszínvonal változása Nagy-Britanniában:
Év fogyasztói árak % órabér % reálbér %
1973–82 14,7 15,8 1,1
1983 4,6 9,8 4,4
1984 5,0 8,7 3,7
1985 6,1 9,1 3,0
1986 3,4 7,6 4,2
1987 4,2 8,1 3,9
Forrás: Sindney Pollard: The development of the British Economy, 1914–1990. (Fourth edition.) Chapman and Hall. London, 1996.
Íme, a legnagyobb válság idején nem csökkentek, hanem nőttek a brit reálbérek. Nem volt fiskális terror, nadrágszíjmeghúzás. A monetáris szigort életszínvonal-emelkedés kísérhette tehát, és ugyanezt a módszert alkalmazta Ronald Reagan elnökségének két ciklusa (1981–1989) alatt. A „reaganomics” húzta ki a 80-as években a nyugati világot a súlyos strukturális válságból. Ennek lényege a határozott antiinflációs politika volt. Az infláció az Egyesült Államokban az 1980. évi 13,5 százalékról 1,9 százalékra csökkent 1986-ra, miközben 40 millió új munkahely keletkezett, több, mint az USA-n kívüli nyugati világban összesen. Ezzel szemben a magyarországi fiskális terror éppen a monetáris lazaságot eredményezte, annak minden súlyos reálgazdasági következményével.
Mindebből következik, hogy a hiányt nem fiskális restrikcióval, nadrágszíj-összehúzással kell felszámolni, hanem éppenséggel a monetáris szigor erősítésével, az állami apparátus leépítésével, a szerkezetváltás tudatos végigvitelével. Ha letörjük teljesen az inflációt, megteremtjük a pénzstabilitást, akkor akár nulla százalékra is csökkenhet a jegybanki alapkamat. Márpedig egyetlen százalékpontnyi csökkenés 140 milliárd forinttal javítja az államháztartási egyenleget. (Az állam 14 ezer milliárd forint adósságállomány után fizeti a kamatot.) Mi következik ebből? Az, hogy pusztán a pénzstabilitás megteremtésével le lehet faragni a mára valóban elviselhetetlen mértékűvé duzzadt hiányt, a lakosság bármiféle megsarcolása nélkül.
Biztató jelek
Pedig vannak (vagy inkább voltak még 2002– 2003-ban) biztató jelek. Az infláció lement 4 százalék alá, három évtizede a legalacsonyabb szintre. (Sajnos a Kóka–Gyurcsány páros tevékenységének „áldásos” eredményeként az Orbán- és a Medgyessy-kormány együttes erőfeszítéseinek eredménye most semmivé foszlik.) A külkereskedelmi és a fizetési mérleg két éve javul, tehát nem okozója az államháztartási hiány ezzel szemben menő növekedésének. A hiány növekedésének egyedüli oka tehát a hibás monetáris politika, a forintleértékelés és az infláció emelkedése. Az Orbán-kormány minimálbér-emelése és a Medgyessy-kormány közalkalmazotti béremelése jótékony hatással volt a gazdaságra. Csak fel kellett volna erősíteni e biztató folyamatokat, és nem maradt volna el az eredmény!
Sajnos, a Gyurcsány-csomag legkatasztrofálisabb következménye az infláció visszapörgetése lesz, 2007-ben 6 százalék fölé. (Ebben azonos a Bokros-csomag kártékony hatásával.) Ez kamatemelést fog kikényszeríteni, amit a Magyar Nemzeti Bank nem kerülhet el, márpedig egy százalékpontnyi kamatemelés 140 milliárd forinttal rontja az államháztartás egyenlegét. Az a gazdaságpolitika, amely nem az infláció csökkentése, hanem emelkedése irányába hat, katasztrofális. Bármivel is indokolják.
Magyarország az instabilitás irányába tart a dilettáns (és erkölcstelen, a kisembert sarcoló) gazdaságpolitika eredményeként. Amelynek mellesleg éppen a most miniszterelnöknek javasolt Bokros Lajos az egyik emblematikus megtestesítője. Surányi Györggyel, Draskovics Tiborral és társaikkal együtt. (Szép kis szakértői kormány lenne!) Bokros Lajos nemrég a rádióban azt javasolta, hogy a nyugdíjasok fizessenek egészségügyi hozzájárulást, merthogy ők veszik igénybe leginkább ezt a rendszert. No comment! Úgy gondolom, hogy ennek a népnek elege van Bokros Lajosból és társaiból, valamint csomagjaiból. Ha egy kormány, egy politikai garnitúra csak „csomagokban” tud gondolkodni, jobb, ha átadja a helyét arra érdemesebbeknek.

A szerző közgazdász, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.