A Fidesz nyerte a napirendversenyt

Berkes Péter
2007. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre többen teszik felelőssé a politikai kommunikációt, a napi hírfolyamra befolyást gyakorló politikai tematizációs technikákat a közélettel szemben tanúsított állampolgári apátiáért, a közügyek hiányos ismeretéért, valamint a demokratikus intézményrendszerrel szemben tanúsított bizalmatlanságért. E nézet szerint a pártok politikai marketingjének professzionalizálódása, a spin doktorok (kommunikációs szakemberek), a művészi csomagolás és a közvélemény-kutatások szintén hozzájárulnak az emberek cinizmusához. A választókat kiábrándíthatja, hogy a média a politikusok „lóversenyét” hangsúlyozza a lényeges ügyekkel és kérdésekkel szemben. Az ilyen hírek állítólag kikezdik a társadalmi viszonyokat és a politikai tekintélyt. De helyes-e ez az általánosan elfogadott nézet? Szerintem a pártok politikai kommunikációja által befolyásolt médianapirend nem kizárólag felelős az állampolgári közönyért.
A miniszterelnöki „szembenézés” nyilvánosságra kerülését követően úgy látszott, hogy valami megmozdult. A Gyurcsány-gépezet beindult. Az írás megjelenését hatalmas médiaoffenzíva követte. A miniszterelnök több fronton próbálta birtokba venni a kommunikációs teret. A médianapirend, illetve ezen keresztül a közvélemény és a politikai közbeszéd tematizálását a sikeres politikai kommunikáció egyik legfontosabb célkitűzéseként szokták megfogalmazni. Ám a frontális letámadás ellenére (Gyurcsány például az ATV-ben ötször egymás után volt főműsoridős vendég) rögtön az indulásnál került néhány homokszem a kommunikációs gépezet fogaskerekei közé. Noha a Fidesz vezérkara márciusra prognosztizálta politikája újrakezdését, kordonbontó akciójával előbbre hozta nyitányát. Egy dupla leszúrt rittberger volt ez a médiaporondon. A Fidesz ezen akciójával ki tudott emelkedni a sokak szerint már-már dogmatizmusra hajazó kormányzati reformmagyarázó kommunikáció keretei közül, s jó néhány napig uralta a kommunikációs teret. A Fidesz a gyülekezési jog és a szólásszabadság korlátozásával vádolta a kormányoldalt, a kormánypártok pedig a jogállamiság elleni puccskísérletnek nevezték a Fidesz tettét. Az akciót látva sokan a 80-as évek végére hajazó polgári szabadságjogokért küzdő, szabadságharcos Orbán-imázst vizionálták.
Kormányzati álláspontok alapján – a Fidesz-frakció tematizációs akciója előtt – már minden a konszolidáció irányába mutatott, azaz szakpolitikai viták kerültek a közéleti, politikai kérdések főáramába. A kormány magát a rendet fenntartó erőként, illetve a szakpolitikai diskurzusok megindítójaként pozicionálta. Ebbe hasított bele elementáris erővel a Fidesz demokratikus szabadságjogok kivívását célzó, szimbolikus kordonbontó aktusa, mely megfagyasztotta a kommunikációs teret. Ahogy általában a pártok kommunikációját – úgy a legnagyobb jobboldali aktorként jelen lévő Fideszét is – az teszi kétsíkúvá, hogy nemcsak egy értékjátszma, hanem egy stratégiai játszma szereplői is. A pártkommunikáció sikere tehát az értékkommunikáció és a stratégiai kommunikáció egyensúlya – annak elérése tehát, hogy a párt által megcélzott lehetséges szavazók azt gondolhassák: a párt által bedobott látható stratégia nem ütközik azokkal az értékekkel, amelyeket érvényesíteni akar. A Fidesz a néppártosodás útjára lépve még ma sem igazán tud azzal az akciópolitizálással szakítani, ami ez idáig jelentős fajlagos hasznot jelentett számára.
Ám a politikai kommunikációs gépezet nem állt le. A média s ezáltal az emberek ingerküszöbét elérő újabb fordulat történt. A tavaszi politikai kurzus nyitányát jelentő miniszterelnöki évértékelő expozéval újra a kormányfőé volt a politikai kommunikációs terep. Ezt húzta szinte keresztül a Teve utcai rendőrpalota elleni támadás. Amennyiben szigorúan csupán a kommunikációs optikán keresztül szemlélnénk az eseményeket, akkor biztosan állíthatnánk, hogy mindez a regnáló kormánykoalíció számára jelentett hasznot. Az azonban meglehetősen kétséges, hogy képes-e a regnáló kormányzati elit a kommunikáció mezején szerzett előnyt politikai tőkévé is kovácsolni. Amennyiben a kommunikációs dimenzió mellé politikai szempontokat is bevonunk, akkor a kormányfő és stábja felelősségét én abban látom, hogy az előzetes reakcióik alapján az ügyet felhasználva megpróbálnak folyamatosságot teremteni, ha tetszik, politikai prekoncepciók gyártásával a korábban nyilvánosságra került – különféle radikalizálódó társadalmi csoportokról – szóló információkkal. A kormányzó elit elsődleges reflexiói arra engednek következtetni, hogy a közelmúlt eseményeibe kívánják szervesen beágyazni a rendőrház elleni „terrorcselekményt”. A kormányfő megpróbálja saját politikai ízlésvilága szerint feltüntetni a történteket – bár megjegyzem, ez nem túlságosan etikus dolog –, de hát az ominózus őszödi beszéd óta köztudott, hogy a magánerkölcs és az államférfiúi erkölcs egymástól igencsak távol eső úton közlekednek. Ami teljesen nyilvánvaló, az az, hogy a terrorcselekmény médiabeli reprezentációja tovább táplálja az emberekben már egyébként is meglévő félelemérzést.
Közvélemény-kutatók álláspontja szerint a Fidesz a közelmúltban maga mellé tudott állítani egy „új többségként” aposztrofált majd félmilliós tömeget. Ez a jelentősnek mondható társadalmi támogatottságot jelentő heterogén szegmens akkor kezdett a jobboldali erőhöz szivárogni, mikor nyugodtabbá vált a közhangulat, s újra a szakpolitikai vitákra terelődött a közbeszéd. Egyes szirénhangokat hallató véleményvezérek szerint a hatás kontraproduktív is lehet, mivel ezzel csak tovább nő a Fidesz által integrált választócsoportok között feszülő, egyébként sem csekély ideológiai fesztávolság.
Az utánfutó- vagy „tarts a győztessel”-hatás elmélete szerint ha az emberek a médiából nyert képek alapján úgy érzékelik, hogy valamely politikai erő előnyben van, hajlamosak a híveiként feltüntetni magukat, sőt akár a szóban forgó politikai erőre adni a voksukat, ha egyébként egy másikkal rokonszenveznek. Motivációjuk vagy az elszigetelődéstől való félelem, vagy a „győztes csapathoz” való tartozás vágya. Ezzel a jelenséggel magyarázható a Fidesz masszív vezető helye a napvilágot látott közvélemény-kutatási eredményekben.
A napirendelmélet tézisét követő média – különösen a hírmédia – elsősorban nem azt szabja meg, hogy mit gondoljunk, hanem azt, hogy miről gondolkodjunk. A média napirendje befolyásolja ugyan a közvélemény napirendjét, de az abban szereplő témák értelmezésére már nincs nagy hatással. A média tematizációs szerepének felismerése számottevően befolyásolja a valóságot: a modern politikai kommunikáció egyik célja a sikeres tematizáció, vagyis az, hogy a politikai kommunikátorok a pártjuknak kedvező vagy a politikai ellenlábasaiknak kedvezőtlen témákat tűzzék napirendre. A politikai kommunikáció által befolyásolt médianapirend azonban csak korlátozott mértékben és áttételesen képes befolyásolni a közönséget, amelynek az egyik oka az, hogy a modern, többpárti demokráciákban a média csak egy az embereket befolyásoló számos tényező között. A különböző szocializációs hatóerők különböző nézeteket közvetítenek, és együtt hatnak az emberekre. Vagyis tévedés azt hinni, amit pedig egy sor közíró meggyőződéssel hirdet, hogy az offenzív politikai viselkedés, az úgynevezett tematizálás, a politika napirendjére kerülő ügyek okos megválogatása szinte önmagában automatikus garancia a sikerre.
Nos, akkor merre, s főként hogyan tovább? A Fidesz kordonbontó akciója, a kormányfő expozéja, valamint a rendőrség elleni támadás nyomán mekkora mozgástér áll majd rendelkezésére a kormánykoalíciót alkotó pártok és az ellenzéki erők számára? Nagyon nehezen jósolhatók meg azok a hatások, melyek például a Fidesz kommunikációs akciója nyomán életre kelhetnek, s hatást gyakorolhatnak az „új többséggel” kibővült szavazóbázisra. Annyi mindenképpen állítható, hogy a közelmúltbeli események alapján a Fidesz a tematizációs versenyt megnyerte, hiszen hosszú napokig kalauzolta a mit sem sejtő választópolgárt a magyar média hírfolyamának dzsungelében. Ám ami a párt társadalmi támogatottságát jelenti, főként a heterogén „új többség” megmaradása már korántsem ennyire bizonyos. A kormánykoalíció számára pedig létkérdés, hogy elegendő tér álljon rendelkezésére a reformintézkedések magyarázata céljából.
Hosszú távra jósolgatni fölösleges, ez csupán elméleti játék lenne. A politikai folyamatokat immár hazánkban is show-businessként csomagolják. Ha nincsen show, valamilyen tematizációs próbálkozás a pártok részéről, akkor nincsen business, azaz társadalmi támogatottság, illetve presztízsnövekedés. Az eseményeket látva úgy vélem, hogy ez egyre inkább gyökeret ver a hazai politikai pártok tudatában s kommunikációs aktivitásában egyaránt.

A szerző marketing- és reklámkutató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.