Az elnök emberei

Berkes Péter
2007. 04. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki a saját lovát dicséri, az könynyen orra bukhat. Egy korábbi írásomban már hangot adtam annak, hogy a napjainkban formálódó álomtársadalomban a domináns személyiségtípus a storyteller, azaz a kreatív reklámszakember, aki történetet képes építeni a termékek köré, természetesen a politikai termékek köré is. Félreértés ne essék, nem a politikai kommunikáció ellen írok, inkább csak eme misztikusnak tartott jelenséget árnyalva nyitnék egy nem túlzottan elitista, de hangsúlyozottan minőségelvű diskurzust.
A regnáló kormánykoalíció ténykedése következtében arról győződhetünk meg, hogy nem csupán a társadalom különböző szegmensei, de a kormányzat kommunikációs gépezete is permanens fazonigazításra szorul. A kormány reformokat érintő kommunikációján ma még nehéz észrevenni az egységes koncepciót és irányítást, a kommunikációs szakemberek cseréje is inkább a kapkodást, kétségbeesést, koncepciótlanságot jelenti.
Mostanság úgy hírlik, hogy főként reklámügynökségi szakemberekkel tölti meg a kormányzat az újonnan létrehozott miniszterelnöki kabinetet. Jelentkező szép számmal akadt. A fejvadászok 120 önéletrajzot adtak le a MeH-nek, s végül 34 szakember jutott el a meghallgatásig, majd kilencen kerültek Gyurcsány Ferenc elé. A miniszterelnök ötük mellett tette le a voksát. Az látszik körvonalazódni, hogy a háttérben professzionális politikai kommunikációra szakosodott stratégiai tanácsadók sorakoznak majd. Lesz itt minden: stratégiai kommunikációs főigazgató, marketingkommunikációs igazgató, pr-igazgató. Feladatuk egyebek között a miniszterelnök szakpolitikai döntéseinek segítése, a kormányfő programjainak szervezése, a kormányzati – főként a reformintézkedéseket övező – kommunikáció javítása. Az újdonsült kommunikációs agytrösztök kivétel nélkül a versenyszférában edződtek, szakmai reputációjukkal nincs is különösebb probléma. Ám a honi reklámszakma ikonikus alakjai ez idáig meglehetős távolságtartással viseltettek a kormányzati propagandamunkát illető aktív szerepvállalással kapcsolatosan. A magyarországi politikai megosztottság ellenére – vállalva a stigmatizáció veszélyét is – többek szerint mégis olyan kapcsolati tőkére tehetnek szert, amely még tovább emelheti értéküket a piacon.
A reklámszakemberek kormányzati kommunikációban történő folyamatos térnyerése hatására lassan Magyarországon is megszokottá válik a spin doctor elnevezés, amelyet azokra a kommunikátorokra aggatnak, akik a politikusok munkáját segítik a kampány és a kormányzás során. Az Egyesült Államokban sokan ezt tartják a kommunikációs szakma csúcsának, holott a gazdasági szférában ténykedő szakértők díjazása általában magasabb. Egy kommunikációs igazgató átlagosan bruttó 10-15 millió forintot kereshet egy év alatt hazánkban. Egy rangos – de még átlagos – politikai kommunikációs szakember évi 150–200 ezer dollárt keres a tengerentúlon, a sztárok pedig – mint például Dick Morris – ennél jóval többet. Bár szakemberből a kommunikáció területén nincsen hiány hazánkban, viszonylag kevés az igazán kiváló és főleg nagy gyakorlattal rendelkező, kipróbált politikai kommunikációs szakértő.
A háttérembereken túl a frontvonalban – a szóvivői poszton – is újabb viharos fordulatok következtek. Korábban Batiz András köszönt el a Miniszterelnöki Hivataltól. Őt követte Danks Emese, aki egy multicég szóvivői posztját hagyta ott, mint kiderült, nem túl hosszú időre a kormányszóvivőségért. A magam részéről Danks Emesénk hivatalba lépésekor egy jóval hosszabb életciklust prognosztizáltam, noha már akkor jelezte, hogy a reformintézkedésekkel kapcsolatos kommunikációra szerződik.
A kormányzati intézkedések csomagolása kapcsán is az egyik döntő tényező a hitelesség. Evidenciaként kezelendő, hogy a politikusoknak, a politikai pártoknak a hitelesség a legnagyobb tőkéjük. Ha egy politikust, kommunikátort hitelesnek tartunk, feltételezzük róla a szavahihetőséget, az elfogulatlanságot és a szakértelmet. A választó is annak alapján dönt, hogy a politikus hiteles-e vagy sem, hogy látja-e benne az erőt, a cselekvési képességet vagy sem. A hitelesség hiányát, csorbulását csupán ideig-óráig lehet kristályosan tiszta, művészien cizellált kommunikáció mögé rejteni. Az arisztokratikus palástot lehántva, helyére malaclopó köpönyeget biggyesztve, hamar eljön az igazság pillanata. A kereskedelmi termékekkel kapcsolatos kommunikáció nyelvére fordítva mindez olyan, mint amikor látunk egy kedvező árat, ám az üzletbe belépve az ár köszönő viszonyban sincs a hirdetésekben látottakkal. Morcosak leszünk, esetleg sarkon fordulunk. Demcsák Zsuzsa karakteres személyiségjegyei, illetve „szakmai” múltja is arra enged következtetni, hogy a közélet különböző szféráiban tetten érhető bulvárosodás a kormányzati szintet sem hagyja érintetlenül – a dekoratív külsővel megáldott jelöltre több fronton zúdult a nem éppen kendőzetlen múltjából fakadó kritikus megfogalmazások hada. Korábban még csupán sejtette, de ma már tudja, hogy a politikai kommunikáció területe nem egyenértékű az ifjúság erkölcsi serdülését elősegítő kalandtúrával. Az offenzív média permanens támadásai hatására lemondott, mielőtt hivatalba lépett volna, s ezzel megdöntötte Havas Henrik 1995-ös rekordját, aki hat napig volt kormányszóvivő. Demcsák egy napot sem tölthetett hivatalában. Az új kormányszóvivő színrelépésével egy új kaszt születése is elővételezhető. A bulvárpolitikus és bulvárpolitológus után beköszönthet a bulvárszóvivő sajátos karaktere. Úgy vélem azonban, hogy ilyen horderejű reformokhoz és az újjáalakult profi kommunikációs csapathoz más karakterű kormányszóvivő szükségeltetne, mert a szakszerűséget, a meggyőzőképességet, a komolyságot a társadalom inkább a férfiak alaptulajdonságai közé sorolja. Olyan emberre lenne most inkább szükség, aki nem csupán intermedier szerepet játszik, hanem jelen van a döntéseknél, a politikai tudás, tapasztalat birtokában tudja kommunikálni őket, így a jelenlegi politikai klímában a rendszerező férfiagy meggyőzőbb lehet az empatikusabb női karakternél.
Demcsák kiválasztását, majd a személye iránti töretlen elkötelezettséget talán az is motiválhatta, hogy a miniszterelnök maga is otthonosan mozog a bulvár világában, és nem csak azért merészkedik oda, mert tanácsadói fontosnak tartják. Néhány közíró szerint tulajdonképpen nem másról szó, mint hogy az eddigieknél extrovertáltabb miniszterelnök igazodik a nyilvánosság megváltozott szerkezetéhez, azaz nem tekinthet el attól, hogy milyen környezet veszi körül, milyen médiafogyasztási szokások jellemzik a magyar választókat. A háttérben komoly szociológiai tényezők állnak – amelyekhez a politikai kommunikációt is igazítani kell –, ez pedig a bulvársajtó soha nem látott befolyásoló hatása. Gyurcsány Ferenc viselkedésén már a kezdetek kezdetén érezni lehetett, hogy nagyságrendekkel készségesebb lesz a sajtóval, a bulvársajtóval is, mint politikustársai. A bizonyítékra nem kellett sokat várni: a miniszterelnök első alkalommal történő megválasztása után szabályos roadshow-ba kezdett a magyar médiában.
A kommunikáció terén zajló változások legfőbb elindítója az a politikusi felismerés is lehet, hogy a nagy részük tudja: személyiségének, az általa képviselt intézkedéseknek a koncepciózus építése nélkül esik a népszerűsége. Magyarországon a pártok immár kizárólag az érzelmekre apellálnak. Nehéz lenne olyan eseményt vagy politikai beszédet felidézni, ami nem a hallgatóság érzelmeit célozta volna meg. Ennek következtében a reklám- és marketingszakemberek szerepe a politikában is egyre erősebb lehet. Így a választó csak azt érzékeli, hogy az információk már professzionálisan csomagolva érkeznek otthonába.
Valószínű, hogy a jelenlegi reformintézkedéseket övező kommunikációs kampány fókuszában sikerpropaganda áll majd, mivel ez jól beleillik Gyurcsány Ferenc elképzeléseibe, felépített imázsába. A kormányzati pozíció kommunikációs tevékenységének fókuszában reformmentes időszakban általában a stabilitás áll, ám ebben az anomáliákkal terhelt időszakban a változás, a kommunikációs tér jövőbe történő előretolását tapasztalhatjuk. Én azt vallom, hogy ebben a politikai erőtérben az a fél képes felülkerekedni politikai ellenfelén, akinek jobb, inspirálóbb és hitelesebb története van arról, hogy milyen Magyarországot képzel el. Az új inspiráló ötlet, a politikai idea az, ami megragadja az emberek képzeletét. Ebben az összefüggésben Gyurcsány Ferenc Orbán Viktor posszibilis riválisaként lépett a nagypolitika forgószínpadára.
Annyi egyre nagyobb bizonyossággal állítható, hogy a politikai döntéseket immár hazánkban is show-businessként csomagolják. Vajon a kormányzati kommunikációs csapat újdonsült gurui s az új szóvivő képesek lesznek-e piaci tapasztalatukat, elméleti felkészültségüket kamatoztatva hitelesen kommunikálni a társadalmi érzékenység ingerküszöbét pedzegető kormányzati intézkedéseket? Az újak sikere nemcsak személyes kvalitásaikon múlik, hanem azon is, hogy csapatként valóban ők lesznek-e az „elnök emberei”. De legalább ennyire fontos lesz az is, hogy el tudják-e nyerni a miniszterelnök bizalmát, aki, egyébként eddig többnyire önjáróként, egyszemélyes show-nak tekintette a kommunikációs tevékenységet is. Ma még azt gondolhatják, hogy eszköztáruk teljes, tudásuk a tetőfokán, a siker garantált. Garantált?

A szerző marketing- és reklámkutató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.