A félelem árnya a Zeneakadémia ünnepén

Vásárhelyi Gábor
2007. 05. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bartók Béla jogutódjaként, díszvendégként vettem részt feleségemmel és lányommal pénteken a Zeneakadémia épületének századik születésnapján. A megtiszteltetés nem személyemnek szólt, hanem Bartók Bélának, aki a száz évvel ezelőtti megnyitó koncertsorozat egyik legfontosabb résztvevője volt mint az akadémia tanára, mint zeneszerző és mint előadóművész.
Bartók képviseletében készültem tehát az estére, s mivel napközben arra vitt dolgom, gondoltam, bemegyek elkérni a leadott jegyeket, hogy ne kelljen este tülekedni érte. Már ekkor meglepve tapasztaltam, hogy még a Zeneakadémia melletti utcákban sem lehetett parkolni, mert azokat a rendőrség lezárta. Csodálkoztam, hiszen a tavalyi Bartók-jubileum alkalmával több olyan rendezvényen is volt szerencsém részt venni, ahol akár egyszerre két köztársasági elnök is részt vett (Sólyom László jelenlegi és Mádl Ferenc volt köztársasági elnökök a Bartók-emlékház átadásán 2006. március 25-én), mégsem volt ekkora felhajtás sehol. Azért gyalogosan sikerült a Zeneakadémiát megközelíteni, és mivel a jegyek még nem voltak a portán, dolgavégezetlenül távoztam, de legalább megtudtam, hogy a manapság közlekedési állóháborús övezetté alakított fővárosban kénytelen leszek lényegesen hamarabb elindulni az esti rendezvényre.
A napközbeni tapasztalatokból kiindulva már meg sem próbáltam este a Zeneakadémia körül parkolóhelyet keresni. Jól tettem, a szomszédos utcába és a máskor korlátozott parkolási lehetőséget nyújtó térre be sem lehetett hajtani. A környéken mindenütt „POLICE” (néhol, talán Bartókra tekintettel, magyarul is szerepel: „RENDŐRSÉG”) feliratú, kifeszített kordonok. Az oldalsó bejárat zárva, sebaj, mentünk a főbejárathoz. Itt egy pillanatra azt hittem, hogy eltévesztettem a házszámot, és a New York-i repülőtéren vagyok. Biztonsági kapuk és csomagátvilágító berendezések állták utunkat. Időnk bőven volt még, így először csak egyedül hatoltam át ezen a biztonsági zsiliprendszeren, hogy átvegyem a jegyeinket. Zsebemből kipakolva mindent, áthaladtam a „birkaterelő” kordonok között, eljutottam egy asztalig, megkaptam a jegyeket, és rettegve a „nyilvánvaló terrorveszélytől”, gyorsan ki is jöttem, a szemközti kávéházban keresve menedéket. Innen néztem egy darabig családommal együtt, ahogy a sorban érkező díszvendégek, mert ezen az estén csak díszvendégek voltak a meghívottak között, akadémikusok, művészek, közéleti személyiségek, egy mai, divatos szóval élve a „csőcselék”, mind, mint a birkanyáj, beterelődnek a kifeszített karámok közé, és az egyenruhás biztonságiak manapság nem teljesen megnyugtató gyűrűjében nagy nehezen bejutnak, hogy felemelő hangulatban ünnepeljenek.
Kávémat kortyolgatva sokáig gondolkodtam, hogy valóban be kell-e nekem menni ide. Hiszen láthatóan valaki annyira fél tőlem, hogy minduntalan átvilágít, vizsgálgat, talán haza kellene menni, nehogy e félelme zavarja az önfeledt ünneplésben. Lehet, hogy azért fél, mert tudja, felháborít, hogy a dübörgő „reformok” sorra söprik el a nagy múltú zeneiskolákat is, mint például a Weiner Leót vagy a Bárdos Lajost. De tőlünk nem kellene félni, mi nem szoktunk sem ütlegelni, sem szexuálisan erőszakoskodni, sem könnygázt használni, sőt lassan már a „rossz” szót is csak halkan mondjuk.
De mégis voltak érvek a behatolás megkísérlése mellett: leginkább a Zeneakadémia növendékeiből álló zenekar, Kocsis Zoltán, a szólisták, Kelemen Barnabás és Fenyő László, nem utolsósorban pedig Sólyom László köztársasági elnök úr beszéde, mégis arra a döntésre juttattak, hogy bemenjünk. Így mi is besorolódtunk a birkaterelő karámok közé, bégettünk is kicsit, majd zsebeinkből kiforgatva bejutottunk az áhított terembe, ahol „díszbirkatársaimmal” együtt leültünk jól megérdemelt helyünkre. Lassan mindenki megérkezett, végre bejött a zenekar, mi megtapsoltuk őket, s e látvány már kezdett emlékeztetni minket egy igazi akadémiai koncertre. A fiatal zenésznövendékeket felemelő élmény volt látni. Kézzelfogható volt a feszültség bennük. A köztársasági elnök úr a rektori páholyban ült oldalt. Az emeleti középerkély első sorában elfoglalta helyét a félős is, és mi reménykedtünk benne, hogy ottlétünk ténye nem hat rá túlzottan elrettentően, miután garantáltan átvizsgált, bombabiztos birka-, akarom mondani: ürgebőrbe voltunk varrva.
A rektor úr köszöntő szavai után a köztársasági elnök úr beszéde azonban feledtette a feszült hangulatot, komoly, ugyanakkor szellemes, üdítő volt, ami félreérthetetlenül mutatott rá a lényegre: a Zeneakadémia pártoktól és irányzatoktól független szükségszerűségére a magyar kultúrában. Mint mindig, most is jó volt hallgatni az elnök úr bölcs szavait. Aztán jött a zene, és már-már minden korábbi gyötrődést elfelejthettünk. Nagyszerű és nagyon fontos a magyar zenei élet jövője szempontjából, hogy a legnagyobbak, mint Kocsis Zoltán, nem tartják rangon alulinak, sőt nagyon fontosnak érzik, hogy a legfiatalabbaknak próbálják meg átadni tudásukat. Biztosan nem megy ez mindig egyszerűen, akadhatnak súrlódások a próbák alatt, de ennek ellenére és ezzel együtt fontos, hogy a zenei növendékek közvetlenül kóstolhassanak bele a „mély víz” nehézségeibe. A zenekar lelkesen játszott, és a nagy nevű szólisták csak hozzátettek az este zenei generációkat összekötő emelkedettségéhez.
Mikor már, belőlünk legalábbis, minden korábbi szorongás eltávozott volna, jött a szünet. Bevallom, dohányos ember vagyok, így rossz szokásom szerint a főbejárat felé vettem az utamat, de azt megint csak nem lehetett megközelíteni. A korábbi, minimum öt biztonsági kapuból ugyan már csak egy éktelenkedett ott, de helyette ismét csak a terelő karámok állták utamat. Érdeklődésemre megtudtam, hogy a főbejárat melletti kisajtón kijuthatok az utcára, és ott elszívhatom az egészségemet romboló terméket. Kijutottam, és ismét csak karámok közé kerültem. A járda egy része, elkerítve az utca boldogabb, szabad területétől, nyújtott lehetőséget az este díszvendégeinek arra, hogy hódoljanak káros szenvedélyüknek, vagy csak akár egy kis friss levegőt szívjanak a szünetben. Ez volt a legmorbidabb kép: mint sétaudvar egy börtönben. Ott álltunk a dohányzókarámba zárva. A karámot kívülről két-három méterenként egy-egy biztonsági őr őrizte, nehogy megszökjünk, vagy esetleg rosszul bégessünk. A helyzet annyira groteszk volt, hogy csak nevetni tudtam rajta. Ott álltunk Bartók Béla Zeneakadémiája előtt bezártan, őrzötten, zsebeinkből kiforgatva. Öcsém mondása jutott az eszembe, aki ha a kutyáját meg akarta fegyelmezni, valami ilyesmit mondott: „Ül, fekszik, kulturáltan szórakozik.”
Visszamentünk, és a zenét kevésbé kedvelő protokolláris díszvendégek egy részének távozása miatti üres székek között leülve ismét csak jött a zenekar és Kocsis Zoltán, akik feledtették minden korábbi szenvedésünket. Köszönet nekik azért, hogy mégiscsak ünnep lehetett e nap, a magyar zene ünnepe. Hazafelé még többször eszembe jutottak a groteszk képek, a karámok, a biztonsági emberek, a félelem, a zaklatottság, majd eszembe jutott Bartók, a népdalokat éneklő magyar asszonyok, a Kárpátok hegyei a csörgedező patakokkal, a friss kenyér hajnali dagasztásának fateknőben puffanó hangja és a hegedűverseny hangjai. Én ez utóbbiak mellett döntöttem, és egy csöppnyi félelem sincs bennem. Nem félek, mert félnivalója csak annak van, aki valami rossz fát tett a tűzre, hát csak féljen tovább.

A szerző Bartók Béla jogutódja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.