Az elvesztegetett évtized

2007. 05. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Latin-Amerika egy teljes évtizedet elvesztegetett, fejlődés nélküli pangás időszakát élte az 1970-es években annak következményeként, hogy adósságválságba süllyedt. Ma minden esélye megvan Magyarországnak is erre. Még változhat a végső mérleg, de miért gondolhatjuk mégis, a teljes évtizedre fennáll annak veszélye, hogy elvesztegetett lesz? A jelenleg kirajzolódó hosszú távú folyamatok sejtetik ezt. Ma számos vita zajlik arról, hogyan volt lehetséges, hogy a korábban élenjáró Magyarország mára a kelet-európai térség sereghajtójává vált?
Nyilvánvaló a gazdaságpolitikai irányváltás szükségessége. Ezt már nem vitatja senki a közgazdászok vagy gazdaságpolitikai döntéshozók körében. A kérdés ezen változtatás iránya és mértéke. E tekintetben korántsem tapasztalható egyetértés. Nem csupán arról van szó, hogy a gazdaságpolitika súlyos hibákat vétett az elmúlt években, és irányváltás szükséges. A válság gyökerei ennél mélyebbre nyúlnak. Parlamentáris demokrácia és piacgazdaság nagyon sokféle van a világon, Skandináviától Latin-Amerikáig. Nevezhetjük ezeket az eltérő hagyományok, szabályok, intézmények alapján működő változatokat modelleknek. Magyarországon ma a sikeres felzárkózáshoz és a válságból való kilábaláshoz a fentieknél lényegesen többre, modellváltásra van szükség.
Kis kitérő a régióban. A balti országok elmúlt, rendszerváltás óta eltelt egy-másfél évtizede sikertörténet, de ugyanez mondható el 1997 óta Bulgáriáról is. A magyar gazdaságpolitika viszont az évtized elején, saját korábbi szocializmusból örökölt hagyományainak megfelelően éppen ellentétes irányba fordult, mint amit a sikeres felzárkózó balti államok és Bulgária folytatnak, illetve amely közelebb vitt volna az euró bevezetéséhez és a tartós, fenntartható egyensúlyi pálya melletti, magas ütemű gazdasági növekedéshez. Nézzük, mik a különbségek Magyarország és a legsikeresebben felzárkózó új EU-tagország, Észtország között!
Az utóbbi hónapokban egyre gyakrabban felbukkanó prognózis, hogy a balti országokban egy úgynevezett hard lending fog bekövetkezni, vagyis egy gyorsan végbemenő, éles gazdasági kiigazodás és valutaválság. De ez egyáltalán nem biztos. Ha azonban a prognózis igaznak bizonyul, akkor is a következőket kell majd megállapítanunk: Észtországnak volt egy kiemelkedően jó évtizede, amely alatt egyes években tíz százalék körüli volt a gazdasági növekedés, és az ország Európában szinte ismeretlen tempóban zárkózott fel. Lehet, hogy Észtországnak lesz két nehéz éve. Ehhez azonban rendezett közpénzügyekkel érkezik. Magyarország esetében legfeljebb a két nehéz évben lehetünk biztosak.
Észtországban lényegében arányos képviseletet biztosító választási rendszer működik. A magyarhoz hasonlóan van olyan határ, amely előírja, hogy bizonyos szavazatszám alatt nem lehet bekerülni a parlamentbe, de a választási rendszer lényegében listás. Ennek következményeként a törvényhozásban, a riigikoguban öt-hat párt szerez általában mandátumot. Látszólagos politikai instabilitás van, valójában azonban egy működő politikai rendszer. Ezzel ellentétben Magyarországon lényegében olyan kétpárti rendszer jött létre 2001 környékén, amely a jelenleg érvényes választási szabályok és közjogi szerkezet eredőjeként gyakorlatilag egyfajta dupla vagy semmi játszmává teszi a parlamenti választásokat a politikai erők számára, annak minden káros következményével. A választási szisztéma mintegy optikai lencse, fókuszálja, felerősíti az ellentéteket, átpolitizálja a nem politikai kérdéseket is. Számos más szociológiai, történeti ok is közrejátszik ebben. Önmagában a kétpártrendszer lehetne működőképes, mint ahogy más hagyományok és választási szabályok mellett más országokban évtizedek óta az is.
A magyar politikai rendszert, a de facto kétpártrendszert torzító és társadalmi megosztottságot fenntartó történeti tény a volt kommunista állampárt fennmaradása. Észtországban a rendszerváltás idején az SZKP volt tagpártja, az Észt Kommunista Párt jogutód nélkül megszűnt. Ennek következményeként az észt társadalom elmúlt másfél évtizede nem a múlt árnyaival való viaskodással telt. Míg Észtországban nem a múltban gyökeredzik a baloldal, Magyarországon a puha diktatúra következményeként a politikai baloldalon az utódpárt mellett gyakorlatilag más pártnak fű nem termett. Ezzel a politikai erővel szemben a nagy rendszerváltó pártok (MDF, SZDSZ) elhasználódása után a politikatörténetben meglehetősen unikális módon generációs alapon szerveződő párt lett a politikai rendszer másik pólusának főszereplője. Aligha lehet szociológiailag nagyobb távolságot elképzelni két politikai erő között, mint ami jelenleg Magyarországon van az MSZP és a Fidesz között. Az MSZP szervezetileg és jogilag is egyenes ági leszármazottja az 1948-ban alakult MDP-nek, a Fidesz pedig az első ténylegesen és formálisan is működő nem kommunista, nem állampárti ifjúsági politikai szervezetként jött létre 1988-ban. Aligha véletlen, hogy a Fidesz vált majd két évtized alatt a polarizálódó pártrendszerben az antikommunista gyűjtőpárttá. Ezt az ellentétet tovább erősíti, hogy a szintén évtizedes népi–urbánus ellentét is megjelenik a két politikai oldalon. Az elődpárt hivatalos ideológiája az ateista marxizmus–leninizmus volt, így egy ateista–hívő választóvonal is egybeesik a politikai megosztottsággal. Nem a mai problémák és megoldandó feladatok, hanem a múlt öröksége határozza meg a politikai tagoltságot Magyarországon.
Észtországban ezzel szemben más a politikai légkör. Persze sokkal könnyebb konszenzust teremteni olyan körülmények között, amikor fut a szekér, de aligha kétséges, milyen politikai légkörben lehet stratégiai terveket, választási ciklusokon átívelő programokat kidolgozni és megvalósítani.
A politika világában tapasztalható feszültségek számos ponton hatnak a gazdaságpolitikára, és legfőbb okozói a jelenlegi válságnak. Nézzük a legfontosabbat! Az éles és kedvezőtlen trendváltás 2001-től a felelőtlen költségvetési politika, főként a politikai rendszer éles polarizálódásának következménye. Ezzel egy időben a magyar gazdaságpolitika az inflációs célkövetés rendszerét kezdte alkalmazni egy széles, plusz-mínusz 15 százalékos szélességű sáv mellett ahelyett, hogy a leértékelési ütem fokozatos csökkentése után megszüntette volna a leértékelést a szűk sáv fenntartása mellett, majd a sáv megszüntetésével egy rögzített árfolyamrendszert hozott volna létre.
Ez a két gazdaságpolitikai változás együttesen ebben a feltételrendszerben szinte szükségszerűen vezetett el ahhoz a helyzethez, amelyet nagyon leegyszerűsítve a következőképpen lehet leírni: a költségvetési deficit növekedésére reakcióként a jegybank az inflációs cél védelme érdekében kamatot emel. Ezután az egymásnak ellensúlyaként viselkedő gazdaságpolitikai centrumok (jegybank, illetve kormányzat) kölcsönösen a másik felet biztatják arra, hogy az ő céljaival ellentétes lépéseket rossznak és helytelennek kikiáltva azok felülvizsgálatát követeljék a másik féltől. A jegybank folyamatosan a magas költségvetési hiányt tekintette a kialakuló problémának, amelyen gazdaságfejlesztési és szociális céljai miatt a kormányzat nem kívánt változtatni. Inflációs célkitűzése teljesítése érdekében pedig a jegybank tartott magasan egy kamatszintet, amely az erős forintárfolyamon és a magas kamaton keresztül valóban alacsony szintre vitte le az inflációs rátát. Ezek a tényezők együttesen szükségszerűen vezettek az egyre növekvő folyó fizetési mérleg hiányhoz, az egyre magasabb költségvetési deficithez és az újra beinduló eladósodási folyamathoz. Elvileg elképzelhető lenne/elképzelhető lett volna, hogy a jegybank és a kormányzat harmonikus együttműködése révén ne egy ilyen folyamat alakuljon ki, amelyben a kedvezőtlen tényezők egymást erősítették fel. A gyakorlatban azonban mégiscsak ez történt, döntően a politikai rendszer már elemzett káros hatásai miatt.
Ezzel szemben Észtországban az ország alkotmánya tartalmazza azt az előírást, hogy a költségvetésnek mindig többlettel kell rendelkeznie. A kiegyensúlyozott költségvetéssel rendelkező balti ország felzárkózása igen gyors ütemű, miközben az Európai Unióban 2006-ban a legmagasabb költségvetési hiányt felhalmozó és 2001-től újra fokozatosan eladósodó Magyarország felzárkózása a leglassúbb az új tagországok között.
Azok a kelet-európai volt szocialista országok, amelyek Magyarországgal ellentétben inflációs targetálás és költségvetési expanzió helyett a kiegyensúlyozott költségvetés és rögzített árfolyam kombinációját választották a gazdasági átalakulás valamely időpontjában, ma tartósan lényegesen magasabb gazdasági növekedésre képesek, mint Magyarország. Sőt, a ma rendelkezésre álló információk szerint az euróbevezetés feltételeinek megteremtésére és az euró bevezetésére is hamarabb lesznek képesek.
A konvergenciaprogram talán legfontosabb problémája, hogy nem egy konzisztens, összefüggéseiben átgondolt, hosszú távú filozófiára alapozott program. A gazdaságpolitikai gondolkodásmód, keretek és intézményrendszer változása nélkül, vagyis, ha fennmaradnak a jelenlegi keretek, amelyek szinte szükségszerűen vezettek el – a politikai feszültségekkel együtt – a jelenlegi helyzet kialakulásához, akkor nagyon nehéz lesz újra egyensúlyi pályára állítani a magyar gazdaságot.
Végül két, a politikához nem kötődő, de a versenyképességet és az ország sikerességet jelentősen befolyásoló tényező: Észtországban az internet húzóágazat. Nem csupán az új, hanem a régi EU-tagországokkal való összevetésben is azt lehet mondani, hogy Észtországban rendkívül fejlett az informatikai infrastruktúra, kiépült az e-közigazgatás, magas az internet-hozzáféréssel való ellátottság. Idén a parlamenti választásokon már a neten is lehetett szavazni. Magyarország ezeket az eredményeket korántsem mondhatja magáénak. Nem először fordul elő a gazdaságtörténetben, hogy egy olyan országnak sikerül nagyon gyors felzárkózást elérnie, amely az adott kor legfejlettebb technológiáját, kulcságazatát adoptálja sikerrel. Nem kevésbé fontos a társadalmi szolidaritás. Észtország jó példa arra, hogy a gyors ütemű gazdasági növekedés mellett is lehetséges társadalmi szempontból kiegyensúlyozott fejlődés. Az elmúlt egy-másfél évtizedben Észtországban nem nőttek, hanem csökkentek a jövedelemkülönbségek.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.